Pedagogika społeczna WNP-PE-PS-ZB
Treści merytoryczne: W programie mieszczą się następujące zagadnienia: pedagogiczna teoria środowiska w odniesieniu do psychologii społecznej, socjologii wychowania, polityki społecznej, filozofii społecznej i nauki społecznej Kościoła, teorie pracy społeczno-opiekuńczej; doskonalenie, profilaktyka i kompensacja, poradnictwo, szkoła jako środowisko celowego oddziaływania, problemy społeczne, edukacyjne, kulturalne i opiekuńcze środowiska lokalnego, parafia jako środowisko wychowawcze, rodzina, metody pracy społeczno-wychowawczej, znaczenie nauczycieli i wychowawców w budowaniu ładu społecznego (czynnik agosu). W ramach tegoż przedmiotu studenci przygotowują rozprawkę na temat: Moja miejscowość, jej historia, przyroda, kultura, życie społeczne, w której wykorzystują praktycznie wiedzę z pedagogiki społecznej, Ponadto rozważamy też zagadnienia na wyższym poziomie ogólności, takiej jak: tezy antropologiczne pedagogiki społecznej, relacje człowiek-środowisko-wychowanie. Deterministyczne, humanistyczne, personalistyczne, realistyczne, fenomenologiczne i hermeneutyczne koncepcje środowiska człowieka. Osobliwości badań pedagogii społecznej. Komunikacja interpersonalna w rodzinie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek 1. Student ma wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; ma wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach kulturalno – oświatowych;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma podstawowej wiedzy o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i nie rozumie jej źródła; nie ma elementarnej wiedzy dotyczącej procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;
- na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;
- na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; ; ma wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego;
- na ocenę 5 (bdb.) Student ma głęboką wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma gruntowną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, potrafi je uzasadnić w świetle literatury przedmiotu; ma bogatą wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach kulturalno – oświatowych;
Ek 2. Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności kompetencyjne w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa zawodowego dla osób przekwalifikowujących się na rynku pracy, bezrobotnych, wykluczonych społecznie;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma elementarnej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, nie posiada praktycznych umiejętności i kompetencji w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa.
- na ocenę 3 (dst.) Student posiada elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, w stopniu podstawowym posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa.
- na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębioną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa, na podstawie literatury potrafi uzasadnić dobór warsztatu metodycznego adekwatnego do rodzaju poradnictwa.
- na ocenę 5 (bdb.) Student posiada głęboką wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa, na podstawie literatury przedmiotu potrafi uzasadnić dobór warsztatu metodycznego adekwatnego do poradnictwa zawodowego dla osób przekwalifikowujących się na rynku pracy, bezrobotnych, wykluczonych społecznie;
Umiejętności:
Ek 3. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; posiada umiejętności do aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury w małych ojczyznach;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma rozwiniętych podstawowych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; w stopniu podstawowym nie potrafi animować prac nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji;
- na ocenę 3 (dst.) Student ma rozwinięte podstawowe umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; w stopniu podstawowym potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji;
- na ocenę 4 (db.) Student ma rozwinięte i pogłębione umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; odwołując się do literatury przedmiotu potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji;
- na ocenę 5 (bdb.) Student ma rozwinięte i głębokie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; odwołując się do literatury przedmiotu potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; posiada umiejętności do aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury w małych ojczyznach;
Ek 4. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie potrafi w stopniu podstawowym dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; nie analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej;
- na ocenę 3 (dst.) Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; dokonuje prostej analizy ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej;
- na ocenę 4 (db.) Student potrafi dokonać pogłębionej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej;
- na ocenę 5 (bdb.) Student potrafi dokonać pogłębionej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi efektywnie i twórczo dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej, prezentuje wyniki pracy i przedstawia szczegółowe wnioski;
Kompetencje:
Ek 5. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;
- na ocenę 2 (ndst.) Student nie jest w stopniu podstawowym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i nie jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;
- na ocenę 3 (dst.) Student jest w stopniu podstawowym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;
- na ocenę 4 (db.) Student jest w stopniu zaawansowanym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do efektywnego porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;
- na ocenę 5 (bdb.) Student jest w stopniu zaawansowanym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do efektywnego porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, proponuje ciekawe pomysły, tworzy życzliwą relację opartą na optymizmie pedagogicznym.
Godziny kontaktowe: wykład 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz.
Przygotowanie się do egzaminu, konsultacje 30 godz.
Liczba punktów ECTS: (85 godz) = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Zajęcia realizowane są przy pomocy platformy Moodle USOS UKSW i aplikacji Microsoft Teams
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia
EGZAMIN PISEMNY:
UDZIAŁ W DYSKUSJI:
Warunek zaliczenia przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego w formie 3 pytania otwarte - opisowe o charakterze problemowym.
Literatura
Literatura podstawowa: S. Kawula, Pomocniczość i wsparcie, Olsztyn 2002;
T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995;
A. Przecławska (red.), Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań, Warszawa 1996;
T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1995;
M. Cichosz, Działalność społeczno-wychowawcza Kościoła w środowisku lokalnym. Bydgoszcz 1997;
W. Theiss, Radlińska. Warszawa 1997;
W. Theiss (red.), Mała ojczyzna. Kultura – Edukacja – Rozwój lokalny, Warszawa 2001.
A. Radziewicz – Winnicki, Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008.
E. Marynowicz – Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1 – 2, Warszawa 2009.
M. Cichosz, O pedagogice społecznej i jej rozwoju. Wybrane zagadnienia, Kraków 2016.
M. Winiarski, W kręgu pedagogiki społecznej. Studia-szkice-refleksje, Łódź-Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca: J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak – Zając (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.
W. Danilewicz, W. Theiss, Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: