Psychologia kliniczna WNP-PE-PS-KL-W
Podczas zajęć zostaną omówione następujące obszary:
1. Założenia psychologii klinicznej, obszary badań. Pojęcie normy i psychopatologii
2. Mechanizmy powstawania zaburzeń zdrowia psychicznego (model biomedyczny psychodynamiczny, behawioralny, poznawczy, humanistyczny)
3. Założenia diagnozy psychologicznej
4. Pomoc psychologiczna
5. Charakterystyka problemowych zachowań i trudności przystosowawczych u dzieci - klasyfikacja zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży
6. Stres i zaburzenia związane ze stresem
7. Agresja dziecięca - uwarunkowania zachowań agresywnych, sposoby radzenia sobie z agresją dziecięcą w modelu poznawczo-behawioralnym
W cyklu 2021/22_Z:
Podczas zajęć zostaną omówione następujące obszary: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza W05,W06,WO8: student posiada wiedzę z zakresu psychopatologii ogólnej, zna przyczyny wyjaśniające zaburzenia zachowania, umie scharakteryzować główne modele teoretyczne w psychologii klinicznej oraz wybrane problemy psychiczne w grupie dzieci i młodzieży
Umiejętności U3, U04: student rozumie zagadnienia z zakresu psychopatologii ogólnej, potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej
Kompetencje K02, K3,K5: student potrafi różnicować problemy psychiczne u dzieci i młodzieży, wskazać właściwe dla danego problemu metody diagnozy i terapii psychologicznej; student ma świadomość indywidualizacji pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży doświadczajacych różnych rodzajów problemów psychologicznych
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 15 godz.
Czas na zapoznanie się z literaturą: 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu 20 godz.
SUMA GODZIN 30 godzin
LICZBA ECTS 30 godz./15 godz. = 2
Kryteria oceniania
egzamin pisemny - test (pytania jednokrotnego wyboru, za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt
Skala:
91-100% - 5 (bdb)
81-90% - 4+ (db+)
71-80% - 4 (db)
61-70% - 3+ (dst+)
50-60% - 3 (dst)
0-49% - 2 (ndst)
Student na ocenę:
3 w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, odróżnia grupy zaburzeń zdrowia psychicznego
3+ w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego
4 w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego
4+ w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym
5 w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, bardzo dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym, aktywnie uczestniczy w zajęciach podczas dyskusji
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
- Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002
- Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003
- Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007
-Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
podstawy psychologii ogólnej, psychologia rozwojowa i osobowości |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: