Psychologia rozwoju człowieka WNP-PE-PRwz
Treści merytoryczne: 1. Zagadnienia terminologiczne. 2. Historyczne poglądy na dzieciństwo i rozwój człowieka. 3. Główne problemy w psychologii rozwojowej: natura czy wychowanie, ciągłość czy skokowość rozwoju, rozwój normatywny czy idiograficzny. 4. Metody badań w psychologii rozwojowej: typy badań (badania opisowe, korelacyjne, eksperymentalne); badanie rozwoju (badania podłużne, poprzeczne, międzykulturowe, porównawcze); problemy etyczne w badaniach. 5. Czynniki rozwoju człowieka: dziedziczność, środowisko, aktywność własna. 6. Znaczenie zabawy dla prawidłowego rozwoju dziecka. 7. Teorie rozwoju człowieka: modele poznawczo – rozwojowe: teoria J. Piageta, społeczno – kulturowa teoria rozwoju poznawczego - teoria L. Wygotskiego; teorie uczenia się; etologia. 8. Stadia / okresy rozwoju – krótka charakterystyka: rozwój prenatalny, okres noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, wczesnoszkolny, adolescencji, dorosłości, senioralny, terminalny. 9. Rozwój motoryczny (motoryka mała i duża). 10. Rozwój sensoryczny. 11. Rozwój poznawczy (teorie: J. Piageta, J. Brunera, L. Wygotskiego). 12. Rozwój językowy. 13. Rozwój społeczno – emocjonalny, osobowościowy i moralny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student dysponuje uporządkowaną wiedzą na temat prawidłowości rozwojowych wyjaśniających sposób funkcjonowania człowieka na poszczególnych etapach jego życia warunkujących efektywność metod wychowawczych.
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wyższych poziomów funkcjonowania.
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w zespołach terapeutycznych i współpracy z innymi profesjonalistami wspierającymi rozwój człowieka.
Literatura
R. Vasta, M. M. Haith, S. A. Miller „Psychologia dziecka”, WSiP, Warszawa 2004.
H. Bee „Psychologia rozwoju człowieka”, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.
E. Hurlock „Psychologia dziecka”, PWN, Warszawa 1985.
M. Żebrowska „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży” (niezależnie od wydania, preferowane najnowsze wznowienie).
Materiały udostępniane podczas zajęć przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: