Pedagogika resocjalizacyjna WNP-PE-PRC-ZT
Zakres tematyczny:
1. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej
2. Nieprzystosowanie społeczne – terminologia, przyczyny, objawy, typologie
3. Wybrane zagadnienia diagnozy resocjalizacyjnej
4. Cele i zasady wychowania resocjalizującego
5. Wybrane metody i techniki wychowania resocjalizującego
6. Instytucje wychowania resocjalizującego
7. Specjalistyczne programy resocjalizacyjne
8. Duszpasterstwo więzienne
9. Trudności i wyzwania pedagogiki resocjalizacyjnej
10. Resocjalizacja w różnych krajach świata
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Student omawia terminologię, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz charakteryzuje zagadnienie nieprzystosowania społecznego.
W_02 Student charakteryzuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym
U_01 Student potrafi dobrać metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomy i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup
U_02. Student potrafi dokonać analizy porównawczej metod i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie
K_01 Student jest gotów do prowadzenia zindywidualizowanych działań wychowawczych i resocjalizacyjnych, w stosunku do osób w różnym wieku, w oparciu o rozpoznanie potrzeb jednostki
K_02 Student jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
Opis ECTS
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.
- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, kart pracy i zadań na platformie Moodle, prezentacje dotyczące uwarunkowań niedostosowania społeczenego): 25 godz.
- Przygotowanie referatu dotyczącego współczesnych i nowatorskich programów resocjalizacyjnych w Poslce i na świecie 5 godz.
30+25+5=60 godz./2 ECTS
Kryteria oceniania
Student na ocenę:
3,0 (dostateczną) w zakresie:
- wiedzy (W01,W02): wybiórczo przedstawia terminologię, wymienia zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz w niewielkim stopniu przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;
- umiejętności (U01,U02): z pomocą prowadzącego potrafi dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje tylko wybrane metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie;
- kompetencji(K01, K02): w niewielkim stopniu jest gotów do prowadzenia zindywidualizowanych działań wychowawczych i resocjalizacyjnych, w stosunku do osób w różnym wieku; czasami prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
3,5 (dostateczną plus) w zakresie
- wiedzy (W01,W02): przedstawia podstawową terminologię, wymienia i opisuje niektóre zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz przedstawia podstawowe zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia i opisuje podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;
- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje tylko wybrane metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie;
- kompetencji (K01, K02): w dostatecznym stopniu jest gotów do prowadzenia zindywidualizowanych działań wychowawczych i resocjalizacyjnych, w stosunku do osób w różnym wieku; często prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
4,0 (dobra) w zakresie
- wiedzy (W01,W02): wyjaśnia terminologię, wymienia i opisuje większość zasad i celów wychowania resocjalizującego oraz przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;
- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje różne metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie;
- kompetencji (K01, K02): jest gotów do prowadzenia zindywidualizowanych działań wychowawczych i resocjalizacyjnych, w stosunku do osób w różnym wieku, w oparciu o rozpoznanie potrzeb jednostki; jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
4,5 (dobrą plus) w zakresie:
- wiedzy (W01,W02) opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, dostrzegając między nimi zależności oraz wskazując na ich wady i zalety;
- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, w taki sposób aby uzupełniały się nawzajem; porównuje i opisuje różne metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie wskazując na ich wady i zalety;
- kompetencji (K01, K02): jest gotów do prowadzenia różnorodnych zindywidualizowanych działań wychowawczych i resocjalizacyjnych, w stosunku do osób w różnym wieku, w oparciu o rozpoznanie potrzeb jednostki;; jest zawsze otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
5,0 (bardzo dobrą) w zakresie:
- wiedzy (W01,W02) w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i zaczerpniętą z literatury przedmiotu opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie oraz zachodzące między nimi zależności; opisuje i krytycznie wyjaśnia różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, wyciąga wnioski z obserwowanych u nich zalet i wad;
- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobierać i optymalnie łączyć różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, przewidując możliwe konsekwencje ich stosowania; krytycznie porównuje i opisuje różne metody i technik resocjalizacji w Polsce i na świecie wskazując na ich wady i zalety podając własne propozycje i warunki ich zastosowania;
- kompetencji (K01, K02): wyróżnia się gotowością do prowadzenia różnorodnych, zindywidualizowanych działań wychowawczych i resocjalizacyjnych, w stosunku do osób w różnym wieku, w oparciu o rozpoznanie potrzeb jednostki oraz otwartością na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
Weryfikacja założonych efektów kształcenia dokonuje w trybie oceniania ciągłego. Na ocenę końcową składają się:
- zaangażowanie i pracę na zajęciach, (opracowanie tekstów, aktywność, obecność na zajęciach) – 30% oceny końcowej (Student ma prawo do dwukrotnego zaliczenia ustnego materiału na którym go nie było w celu zlikwidowania nieobecności).
- przygotowanie referatu poświęconego nowym światowym trendom w resocjalizacji - 30% oceny końcową
- testy i zadania na platformie Moodle - 40% oceny końcową
Literatura
Literatura podstawowa:
- Ambroziak W., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016
- Czapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971;
- Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985
- Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja, Warszawa 1996;
- Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998;
- Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001;
- Urban B., Stanik J., red., Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa 2008;
- Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji: obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2009.
Literatura dodatkowa:
- Konopczyński M., Pospiszyl I., Resocjalizacja: w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007;
- Iwański Z., Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej, Płock 2003;
- Pospiszyl K., Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje, Warszawa 1990;
- Pytka L., Autonomia i tożsamość pedagogiki resocjalizacyjnej, w: B.Jezierska, A.Rejzner, P.Szczepaniak, A.Szecówka, Red., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe, Warszawa 2013;
- Pytka L., 2009, Warszawska szkoła pedagogiki resocjalizacyjnej – historia i współczesność, (w:) B.Kałdon, A.Fidelus, J.Kahlan, Diagnostyka i rozwiązywanie problemów psychospołecznych dzieci i młodzieży Warszawa;
- Sawicka K., Polska myśl resocjalizacyjna, (red.) Warszawa 1993
- Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: