Pierwsza pomoc przedmedyczna WNP-PE-PMED
Cele szczegółowe:
1. Poznanie przykładów wielu nieprzewidzianych zdarzeń, w których konieczne są działania pierwszej pomocy.
2. Zaznajomienie z zasadami udzielania pierwszej pomocy w przypadku zagrożenia życia i zdrowia poszkodowanych.
3. Nauka zachowania się na miejscu wypadku i sposobu prowadzenia akcji ratunkowej.
4. Zrozumienie potrzeby nabywania umiejętności ratownictwa przedmedycznego, co wiąże się z możliwością niesienia pomocy innym.
5. Uczulenie młodego człowieka na krzywdę drugiego.
6. Uświadomienie wagi udzielania pomocy przedlekarskiej.
7. Doskonalenie umiejętności potrzebnych przy udzielaniu pierwszej pomocy.
8. Kształtowanie postaw humanitarnych.
9. Nabycie umiejętności szybkiego reagowania i podejmowania decyzji
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 2 ECTS
15 godzin synchronicznego kontaktu z nauczycielem;
5 godzin - pracy własnej studenta - przygotowanie do zajęć;
10 godzin - praca własna studenta - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | W cyklu 2021/22_Z: 2 pkt ECTS =
15 godzin synchronicznego kontaktu z nauczycielem;
15 godzin - pracy własnej studenta - przygotowanie do zajęć; zbieranie materiałów
8 godzin - pracy własnej studenta -zgłębianie literatury przedmiotu
12 godzin - praca własna studenta - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | W cyklu 2022/23_Z: 2 ECTS
15 godzin synchronicznego kontaktu z nauczycielem;
5 godzin - pracy własnej studenta - przygotowanie do zajęć;
10 godzin - praca własna studenta - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
01 rozpoznac sytuacje, w których nalezy podjac działania Pierwszej Pomocy
02 scharakteryzowac najczestsze urazy oraz zachorowania i stany nagłe wymagajace
podjecia PP
03 objasnic Schemat Podstawowego Podtrzymania Zycia.
01 umiec ocenic, zinterpretowac zastana sytuacje jako wymagajaca
(niewymagajaca) podjecia czynnosci PP,
02 zaprezentowac prawidłowe przeprowadzenie kolejnych etapów
Kryteria oceniania
Wykład informacyjny i konwersatoryjny, metoda sytuacyjna, pogadanka, burza mózgów.
Kolokwia pisemne i ustne oceniające poszczególne partie materiału, praktyczne zaliczenie czynności ratowniczych
Literatura
1.Brongel L: golden hour, the time of life, the time of death. Krakow's Medical Publishing House,
Krakow 2000;
2.Jakubaszko (ed.). Emergency Medicine. PZWL, The
3.Pelzer M., Palczewska W. emergency aid in emergencies and diseases (script
Student KK IEM), 4.Wytyczne resuscitation 2005. Polish Resuscitation Council 5.Pierwsza
aid and CPR. Owner for students. Issue II -
September 2006. 6.Jethon Z., Grzybowski, A. (eds): Preventive Medicine and Environmental
PZWL, Warszawa2000
7.Siuda T.Zaczek
The annex Publishing and Graphic Arts, Warsaw 2003.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: