Pojęcia i systemy pedagogiczne - wprowadzenie do pedagogiki WNP-PE-PISPWDP
Treści merytoryczne: w czasie zajęć omawiana jest podstawowa terminologia pedagogiczna, zjawiska przemian w wychowaniu, rozwój naukowy pedagogiki jako nauki, metody badań pedagogicznych, nauki współpracujące z pedagogiką, działy pedagogiki i powstałe subdyscypliny pedagogiczne, struktury pedagogiki koncepcje człowieka. Przedstawia się także główne systemy pedagogiczne powstałe i powstające aktualnie. Pedagogika koncyliacyjna i miejsce pedagogiki w epoce postmodernizmu stanowią zagadnienia końcowe.
Metody oceny: egzamin pisemny, prezentacje, prace pisemne.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1- Student zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice.
EK 2- Posiada podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk.
EK 3- Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę.
Umiejętności:
EK 4- Student potrafi rozpoznawać zjawiska społeczne związane z działalnością wychowawczą.
EK 5- Po ukończeniu wykładu student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki.
EK 6- Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Kompetencje:
EK 7- Student zna poziom swojej wiedzy i konieczność dalszego dokształcania się.
EK 8- Jest przekonany o znaczeniu i potrzebie działań pedagogicznych.
EK 9- Dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.
ECTS [ 1 ECTS= 30 (25) godz.]:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25
Przygotowanie się do egzaminu: 30
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 30
suma godzin: 115 [115/30 (25)= 4]
liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Wykład informacyjny, indywidualna lektura tekstów.
Wiedza ( EK 1- 3):
Ocena 2 (ndst): student nie zna terminologii pedagogicznej; nie posiada znajomości elementarnych zagadnień, nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów wychowania.
Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu pojęć pedagogicznych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada znacznie ograniczoną wiedzę nt. aktualnych problemów wychowawczych.
Ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię pedagogiczną; ma średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu przedstawionej problematyki; posiada niekompletną wiedzę odnośnie najważniejszych zagadnień wychowawczych.
Ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu wychowania; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada kompletną wiedzą nt. najważniejszych kwestii pedagogicznych.
Umiejętności ( EK 4- 6):
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować przedstawionych na zajęciach zagadnień; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacyjnych z zakresu wychowania.
Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu pedagogiki.
Ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować omówioną na zajęciach problematykę; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu najnowszej problematyki wychowawczej.
Ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować źródła wiedzy pedagogicznej; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; kompletnie znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje z zakresu omówionej problematyki.
Kompetencje (EK 7- 9):
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadań i przyswojenie treści z zakresu problematyki wychowania; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach ani nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag.
Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu podstawowych pojęć i systemów pedagogicznych; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując przy tym własne wypowiedzi oraz oraz konstruktywne uwagi.
Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu pojęć pedagogicznych i przyswojenie treści omówionej problematyki a także często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi.
Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować oraz zorganizować indywidualną pracę, mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu problematyki wychowania; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując uwagi.
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena z testu. Skala punktowa (15 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru):
- 15 - 14 - ocena 5
- 13 - ocena 4,5
- 12 - 11 - ocena 4,0
- 10 - 9 - ocena 3,5
- 8 - ocena 3
2. Znajomość terminów.
3. Ocena z referatu.
Literatura
Literatura podstawowa:
W. Korzeniowska (red.), Przemiany w naukach o wychowaniu - idee, koncepcje, rzeczywistość edukacyjna. Kraków 2002; S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 2011; Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa 2003; B. Milerski, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Leksykon. Warszawa 2000; M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 1999; K. Sośnicki, Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX w. Warszawa 1967; B. Suchodolski, Wychowanie mimo wszystko. Warszawa 1990; L. Turos, Pedagogika i subdyscypliny. Warszawa 2000; S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego. Kielce 1998; S. Juszczyk, Kultura wizualna – wybrane studia teoretyczne oraz badania empiryczne, „Chowanna” 2 (2015), s. 17 – 29; B. Muchacka, I. Czaja-Chudyba, Bariery i ograniczenia w refleksyjnym rozwoju nauczycieli wczesnej edukacji, Forum Pedagogiczne 2 (2018), s. 18 – 32; L. Marszałek, Poznanie i rozumienie natury dziecka warunkiem skutecznego oddziaływania edukacyjnego, „Seminare. Poszukiwania naukowe” 2 (2021), s. 63- 74.
Literatura uzupełniająca:
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015;M. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011; J. T. Michalski, Sens życia a pedagogika. Impulsy myśli Viktora E. Frankla, UMK, Toruń 2011; J. Wiśniewska (red.), Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia, APS, Warszawa 2015; M. H. Kowalczyk, M. Szykut (red.), Demoralizacja, resocjalizacja i readaptacja. Aktualne problemy, wyzwania i możliwości, Akapit, Toruń 2016; D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne, Impuls, Kraków 2017; A. Nalaskowski, Edukacja. Korzenie-źródła-narracje, Impuls, Kraków 2017; A. Tłuściak-Deliowska, Dręczenie szkolne. Społeczno-pedagogiczna analiza zjawiska, APS, Warszawa 2017; J. Michalski, M. Wolińska (red.), Człowiek - duchowość -ekonomia, Difin, Warszawa 2020; J. Kuczyńska-Kwapisz, M. Dycht, E. Śmiechowska-Petrovskij, Kluczowe zagadnienia tyflopedagogiki i nauk pokrewnych, Impuls, Kraków 2020; U. Riegel, Pedagogika religii i edukacja religijna w Europie, w: Z. Marek, A. Walulik (red.), Słowniki społeczne. Pedagogika religii, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2020, s. 335-355.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: