Pedagogika przedszkolna WNP-PE-PEPR
Treści merytoryczne:Teoretyczne podstawy działalności wychowawczo - dydaktycznej w przedszkolu jako instytucji zbiorowego wychowania dzieci. Przedmiot, cele, funkcje i zadania pedagogiki przedszkolnej. Zasady, formy, metody, środki dydaktyczne w wychowaniu przedszkolnym. Podstawowe formy działalności dziecka. Struktura i zakres treści programowych w przedszkolu. Organizacja warunków przebiegu procesu wychowawczo - edukacyjnego w przedszkolu - dostosowanie zadań do potrzeb możliwości i zainteresowań wychowanków, tworzenie dziecku warunków umożliwiających indywidualne tempo pracy, tworzenie sytuacji umożliwiających poznanie przez dziecko samego siebie. Warsztat pracy i podstawowe funkcje nauczyciela przedszkola. Dojrzałość (gotowość) szkolna. Innowacje pedagogiczne w edukacji przedszkolnej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
1. potrafi sformułować istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej;
2. charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
3. określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka,
4. wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego
Umiejętności:
Student:
1. potrafi aplikować teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego
2. analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, 3. interpretuje zasady wychowania w przedszkolu,
4. analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji
Kompetencje społeczne:
Student:
1. uzasadnia konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka
Uzasadnienie ECTS:
godziny kontaktowe - 30
przygotowanie się do zajęć, lektury - 20
przygotowanie się do egzaminu - 20
przygotowanie eseju, referatu - 15
(85 h= 3 ECTS)
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Zaliczenie przedmiotu odbędzie się na podstawie egzaminu pisemnego.
Egzamin składa się z: 20 pytań testowych + dwa pytania opisowe.
Ocena bdb: 26 -24 pkt
Ocena db+ : 23-21 pkt
Ocena db: 20-18
Ocena dst+: 17-15
Ocena dst: 14-13 pkt
na ocenę dst (3) - student w ograniczonym formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego;
W ograniczonym zakresie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji
na ocenę dst+ (3+) student w niepełnym zakresie formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego;
w niepełnym zakresie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji
na ocenę db (4) - student poprawnie formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego;
poprawnie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji;
na ocenę db+ (4+) - student wnikliwie formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego;
wnikliwie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji;
Wykazuje się zaangażowaną postawą, uzasadnia konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka
na ocenę bdb (5) - student dogłębnie i refleksyjnie formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego;
student dogłębnie i refleksyjnie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji
Wykazuje się zaangażowaną postawą, uzasadnia konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka
Literatura
Literatura podstawowa:Bogdanowicz A. Kasica A., Ruch rozwijajacy dla wszystkich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009
Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2014,
Guz S., Andrzejewska J. (red. ), Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005,
Karowska_Struczyk M., Edukacja w przedszkolu. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012,
Karwowska-Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Badania, opinie, inspiracje, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2012,
Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998,
Miksza M., Zrozumieć Montessori, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014,
Problemy wychowawcze w przedszkolu, praca zbiorowa, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2012,
Literatura uzupełniająca:
Reddy L.A., Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN, Warszawa 2014,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: