Praktyki dyplomowe WNP-PE-PDY
Podstawowym założeniem praktyki pedagogicznej jest umożliwienie studentom kontaktu z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie:
1. przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
2.krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikacja;
3.nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką wychowania, kształcenia, opieki, diagnostyki i terapii pedagogicznej;
4.pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia oraz ich praktycznego wykorzystania w przedszkolu i klasach I-III.
5. wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga;
6. koncentrowania się na czynnym i twórczym uczestnictwie w toku wielorakich i różnorodnych form zajęć pedagogicznych w przedszkolu i szkole (na ich planowaniu, przygotowaniu i prowadzeniu) – zgodnym z wytycznymi danej placówki.
7. rozwijania pozytywnych przekonań studentów dotyczących własnych kompetencji zawodowych i osobowościowych w pracy pedagogicznej, umacniania przekonania o trafności wyboru zawodu;
8.poznania celów, funkcji, struktury, zasad działania i istoty organizacji placówki i jej środowiska;
9. dogłębnego znawstwa i rozumienia sytuacji i procesów dydaktyczno-wychowawczych instytucji;
10.rozwijania umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej z podopiecznymi i autoprezentacji, jak również prawidłowego diagnozowania i konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów wychowawczych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_WP2_05 Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu przedszkola, szkoły i placówki rewalidacyjnej, pogłębioną w aspekcie kreatywności metodycznej i nowatorstwa organizacyjnego.
P_UP2_02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i specjalnej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych w przedszkolu, szkole i placówce rewalidacyjnej, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.
P_UP2_06 Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze edukacji elementarnej i rewalidacji.
P_KP2_03 Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec dziecka, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
Uzasadnienie ECTS:
godziny kontaktowe- 60
przygotowanie do zajęć:- 15
przygotowanie dokumentacji praktyk: - 5
Łączna liczba godzin: 80 (=3 ECTS)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu Pełnomocnikowi Dziekana ds. praktyk:
- karty praktykanta,
- dziennika praktyk,
- arkuszy obserwacji zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk,
- kart kompetencji praktykanta,
- innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.
Praktyki zawodowe
Przed przystąpienia do odbywania praktyk należy zapoznać się z Regulaminem Praktyk WNP UKSW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: