Patologie społeczne WNP-PE-PATO
Celem wykładów z przedmiotu „Patologii społecznej” jest ukazanie możliwie szerokiego spektrum ludzkich zachowań dewiacyjnych (negatywnych i pozytywnych), ilustrujących jakość i dwoistość natury ludzkiej. Wykłady są prowadzone z perspektywy personalistycznej, zorientowanej na analizę mechanizmów degradujących i wzbogacających osobę jak i wspólnotę. Treścią wykładu są również inne podejścia ujawniające przyczynowość patologii w kontekstach społeczno-kulturowych i psychospołecznych. W oparciu o klasyczne teorie socjologiczne i psychologiczne tłumaczące zjawiska anomii oraz postaw i zachowań człowieka w grupie, analizowane są również bieżące wydarzenia społeczno-polityczne o znamionach patologii. Takie podejście umożliwia bardziej aktywny udział studentów, zgłaszających własne doświadczenia i towarzyszące im dylematy życiowe. Spośród gamy zachowań dewiacyjnych wybrano te, których z pewnym prawdopodobieństwem doświadczyć można w środowiskach akademickich jak i w drodze kariery pedagoga szkolnego i pedagoga ulicy. Na tej podstawie, wybrano do analiz między innymi zjawiska: stereotypizacji i uprzedzeń, rozproszonej odpowiedzialności jak i agresji dzieci i młodzieży, terroryzmu, samobójstw, wykluczenia społecznego (mobbing, bezdomność, dzieci ulicy) oraz patologie seksualne, z uwzględnieniem pedofilii. Na zajęciach będą poruszane treści, które mogą wywoływać dyskomfort psychiczny.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP1_W15 - Student omawia typowe zachowania podopiecznych placówek wychowawczo-opiekuńczych i resocjalizacyjnych. Opisuje ich zróżnicowane potrzeby w zależności od rodzaju procesu kształcenia, któremu podlegają.
NP1_W29 - Student wykazuje się wiedzą na temat form, objawów i przyczyn nieprzystosowania społecznego oraz zachowań ryzykownych.
NP1_U21 - Student organizuje miejsce współpracy z niedostosowanym społecznie podopiecznym. Dobiera odpowiednie środki wspomagające proces jego wychowania i adaptacji społecznej, adekwatnie do jego poziomu rozwojowego. Potrafi prowadzić zajęcia o charakterze profilaktycznym.
Student dąży do efektywnego pedagogicznie oddziaływania na swoich podopiecznych, adekwatnie do ich potrzeb. Reaguje na sytuacje niebezpieczne, nietypowe, wykazując się przy tym elastycznością myślenia i działania.
Kryteria oceniania
Głównym kryterium oceny jest aktywność własna studentów na zajęciach w formie włączania się w dyskurs akademicki, w formie dialogu wewnętrznego i rozmów z innymi. Studenci oceniani są na podstawie toczonych rozważań, sporów (w tym sporów z wykładowcą), wątpliwości, ujawnianych refleksji i zreflektowań.
Metoda oceniania dzieli się na dwa rodzaje.
Pierwszy, dotyczy możliwości otrzymania oceny BARDZO DOBREJ lub DOBREJ. Kluczową rolę odegrają oceny cząstkowe, możliwe do otrzymania w toku następujących po sobie zajęć, w oparciu o aktywność własną studenta. Aktywność ta będzie zaznaczana przez wykładowcę, w formularzu oceny cząstkowej. W drugiej kolejności, będzie brana pod uwagę frekwencja studenta na zajęciach (możliwość 1 nieusprawiedliwionej nieobecności), a ponadto przeprowadzenie 1 monodramy (one-man-show) w czasie nie dłuższym niż 15 minut, na temat związany z przedmiotem patologii społecznych. Temat ten musi zostać wcześniej omówiony z wykładowcą i zostać przeprowadzony podczas zajęć, przed sesją egzaminacyjną.
Drugi rodzaj oceniania odnosi się do możliwości otrzymania oceny DOSTATECZNEJ. Aby otrzymać taką ocenę student nie musi brać aktywnego udziału w zajęciach, ale zobowiązany jest do udzielenia ustnej odpowiedzi na wylosowane zagadnienie z wykładów, zakładającej przy tym samodzielną interpretację podjętej sprawy. Takie zaliczenie przedmiotu odbędzie się w czasie sesji egzaminacyjnej. Student zobowiązany jest do obecności na większości z zajęć - dopuszczalne są maksymalnie 3 nieobecności (nie jest wymagane usprawiedliwienie).
OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje student, w przypadku:
1) ponad 3 krotnej nieobecności na zajęciach
2) braku merytorycznej odpowiedzi na wylosowane zagadnienie podczas ustnego zaliczenia w sesji egzaminacyjnej.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura i materiały podstawowe:
I. Pospiszyl, Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, 2023
M. Bilewicz, Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości, Mando, 2024
M. F. Hirigoyen, Molestowanie moralne, W Drodze, 2002
A. Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa, 2005
reż. T. Phillips, s. Silver, Joker, dramat kryminalny, główna rola: Joaquin Phoenix Kanada/USA, 2019
Literatura uzupełniające:
S. Kozak, Patologie dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Warszawa, 2007
E. Bielicki, Z problematyki resocjalizacyjnej, Bydgoszcz, 2005
H. Hesse, Wilk stepowy, Media Rodzina, 2016
H. D. Thoreau, Walden, czyli życie w lesie, Rebis, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: