Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole WNP-PE-OPPP
Przedmiot obejmuje prezentację podstawowych treści teoretycznych i praktycznych dotyczących organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym: pojęcie pomocy psychologiczno - pedagogicznej, jej zakres, cele i funkcje; podstawy prawne pomocy psychologiczno - pedagogicznej; zasady i formy udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej; charakterystyka grup osób wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu, metodyczne aspekty realizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pracy z jednostką, z grupą i rodziną uczniów (podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, komunikacja wspierająca w relacji niesienia pomocy), IPET jako narzędzie realizacji wsparcia dla uczniów z orzeczeniem - podstawy prawne oraz zasady opracowania.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W01: charakteryzuje definicje, cele, zasady i formy udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej
W02: charakteryzuje główne problemy uczestników instytucji edukacyjnych i zasady organizacji dla nich pomocy i wsparcia.
Umiejętności:
U01: potrafi dobierać działania metodyczne realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej adekwatne do potrzeb i możliwości jednostek i grup
Kompetencje:
K01: jest gotów do dostrzegania problemów w środowiskach wychowawczych, współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych
Opis ECTS:
udział w konwersatorium 15 godzin
przygotowanie do zajęć 10 godzin
przygotowanie do zaliczenia 10 godzin
15+10+10= 35 = 1 ECTS
Kryteria oceniania
Student realizujący efekty kształcenia z zakresie:
a) Wiedzy, na ocenę:
- dostateczną: podaje definicje, cele, zasady i formy udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej, wymienia główne problemy uczestników instytucji edukacyjnych i zasady organizacji dla nich pomocy i wsparcia.
- dobrą: charakteryzuje i wyjaśnia definicje, cele, zasady i formy udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej, wymienia oraz opisuje główne problemy uczestników instytucji edukacyjnych oraz zasady organizacji dla nich pomocy i wsparcia.
- bardzo dobrą: w oparciu o literaturę przedmiotu oraz materiał prezentowany na zajęciach dokładnie charakteryzuje i dogłębnie wyjaśnia definicje, cele, zasady i formy udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej, wymienia, opisuje, analizuje złożone i subtelne problemy uczestników instytucji edukacyjnych oraz spójnie, trafnie i twórczo omawia zasady organizacji dla nich pomocy i wsparcia.
b) Umiejętności, na ocenę:
- dostateczną: potrafi dobierać proste i podstawowe działania metodyczne realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej adekwatne do potrzeb i możliwości jednostek i grup
- dobrą: potrafi dobierać stosować podstawowe działania metodyczne realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej adekwatne do potrzeb i możliwości jednostek i grup
- bardzo dobrą: wyróżnia się kreatywnością, krytycyzmem i elastycznością w doborze i stosowaniu nawet złożonych działań metodycznych realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej adekwatne do zróżnicowanych potrzeb i możliwości jednostek i grup procesu edukacyjno-wychowawczego.
c) Komptencji, na ocene:
- dostateczną - jest gotów do dostrzegania problemów w środowiskach wychowawczych, współpracy z otoczeniem, wykazuje postawę chętnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, rozumie potrzebę prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych,
- dobrą - jest gotów do dostrzegania złożonych problemów w środowiskach wychowawczych, otwartej współpracy z otoczeniem, wykazuje postawę chętnego i pełnego zaangażowania uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz jest zdolny do konstruktywnego porozumiewania się z osobami
będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przekonany o potrzebie prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych.
- bardzo dobrą - wyróżnia się gotowością do empatycznego dostrzegania i reagowania na złożone i subtelne problemów w środowiskach wychowawczych, otwartej i elastycznej współpracy z otoczeniem, postawą chętnego, pełnego zaangażowania uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz w sposób twórczy i zdecydowany inicjuje oraz podtrzymuje konstruktywne porozumiewanie się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, mając na uwadze przede wszystkim dobro osoby, której świadczona jest pomoc, wykazuje pełne empatii przekonanie o potrzebie prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych wobec uczestników procesu edukacyjnego..
Ocena realizowanych efektów kształcenia dokonuje się poprzez:
- zaangażowanie w zajęcia: pracę na konwersatorium, aktywność, wypełnianie kart pracy, udział w proponowanych zadaniach i ćwiczeniach- 50% oceny końcowej
- test zaliczeniowy z treści teoretycznych - 50 % oceny końcowej
Literatura
Akty prawne MEN:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 25 sierpnia 2017 roku, poz. 1591), z późniejszymi zmianami.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z dnia 31 sierpnia 2017 roku, poz. 1646), z późniejszymi zmianami
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z dnia 24 sierpnia 2017 roku, poz. 1578), z późniejszymi zmianami.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z dnia 31 sierpnia 2017 roku, poz. 1646);
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z dnia 14 września 2017 roku, poz. 1743);
Literatura:
Jarosz, E.; Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
M. Czarnocka, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole i przedszkolu. Zasady organizacji, pytania i odpowiedzi, przykłady praktycznych rozwiązań, narzędzia. Warszawa: Wyd. Wiedza i Praktyka.
Skałbania B. (2009), Poradnictwo pedagogiczne: przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls.
Syroka-Marczewska K. (2018). Aspekty prawne zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. SIU nr 2, 2018 (82).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: