Metodyka terapii pedagogicznej w przedszkolu i szkole WNP-PE-MTP-EK
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
W 01.:charakteryzuje przyczyny niepowodzeń szkolnych
W 02.: wyjaśnia termin trudności w uczeniu się
W 03.: prezentuje metody terapii skoncentrowane na różnego typu trudnościach w uczeniu się i niepowodzeniach szkolnych
U 01.: potrafi identyfikować symptomy wybranych zaburzeń rozwojowych, (powodujących trudności w uczeniu się)
U 02.: potrafi w podstawowym zakresie stosować wiedzę teoretyczną do analizowania występujących problemów edukacyjnych, wychowawczych, organizacyjnych
U 03.: potrafi w podstawowym zakresie organizować działania wspierające podopiecznego/ucznia wymagającego dodatkowych oddziaływań terapeutycznych
KS 01.: rozumie potrzebę stałego budowania i doskonalenia własnego warsztatu pracy terapeutycznej, doskonalenia własnej osoby, poszerzania kompetencji i otwartego stosunku do świata.
ZAANGAŻOWANIE STUDENTA_1 ECTS:
15 h uczestnictwa w zajęciach on-line
15 h praca własna studenta, m.in realizacja zadań na platformie Moodle lub Teams, projektów, prac domowych oraz przygotowanie scenariusza zaliczeniowego.
Kryteria oceniania
Od studenta wymagane ( w ramach zajęć) są:
- obecność na zajęciach oraz przygotowanie do zajęć, czytanie zadanej literatury,
- aktywny, czynny udział w w zajęciach on-line
- aktywna realizacja ścieżki kształcenia, w tym zamieszczanych materiałów, projektów, ćwiczeń, zadań, testów i quizów i in. na platformie Moodle oraz
Teams w ramach prowadzonych zajęć.
Wszystkie zadania, ćwiczenia itp zamieszczane na platformie Moodle oraz Teams są obowiązkowe dla wszystkich studentów, są one dowodem na uczestnictwo w zajęciach on line i realizację punktacji ECTS.
Zaliczenie przedmiotu odbędzie się w formie pisemnej, w oparciu o przygotowaną indywidualną pracę - szczegółowo rozpisany scenariusz działań terapeutycznych dla wybranej kategorii trudności w uczeniu się. Szczegółowy wzór pracy, jej zakres i kryteria i terminy zostaną omówione podczas zajęć.
Kryteria oceniania
Ocena dst. (3): praca w ograniczonym stopniu potwierdza iż student rozumie specyfikę trudności w uczeniu się oraz problemów edukacyjnych występujących w środowiskach szkolnych i przedszkolnych, potrafi wskazać symptomy czy czynniki świadczące o konieczności włączenia terapii pedagogicznej do planu pracy z dzieckiem. Potrafi zaprojektować zajęcia wspomagające dziecko/ ucznia w rozwoju, poprzez dobór właściwych metod, technik czy narzędzi adekwatnych do problemu czy trudności, uwzględniając specyfikę danej jednostki lub grupy;
na ocenę dst+ (3+) praca pokazuje iż student w niepełnym zakresie rozumie specyfikę trudności w uczeniu się oraz problemów edukacyjnych występujących w środowiskach szkolnych i przedszkolnych, potrafi wskazać symptomy czy czynniki świadczące o konieczności włączenia terapii pedagogicznej do planu pracy z dzieckiem. Potrafi zaprojektować zajęcia wspomagające dziecko/ ucznia w rozwoju, poprzez dobór właściwych metod, technik czy narzędzi adekwatnych do problemu czy trudności, uwzględniając specyfikę danej jednostki lub grupy;
na ocenę db (4) praca w sposób zadowalający potwierdza iż student rozumie specyfikę trudności w uczeniu się oraz problemów edukacyjnych występujących w środowiskach szkolnych i przedszkolnych, potrafi wskazać symptomy czy czynniki świadczące o konieczności włączenia terapii pedagogicznej do planu pracy z dzieckiem. Potrafi zaprojektować zajęcia wspomagające dziecko/ ucznia w rozwoju, poprzez dobór właściwych metod, technik czy narzędzi adekwatnych do problemu czy trudności, uwzględniając specyfikę danej jednostki lub grupy;
na ocenę db + (4,5) praca potwierdza iż student wnikliwie i efektywnie rozumie specyfikę trudności w uczeniu się oraz problemów edukacyjnych występujących w środowiskach szkolnych i przedszkolnych, potrafi wskazać symptomy czy czynniki świadczące o konieczności włączenia terapii pedagogicznej do planu pracy z dzieckiem. Potrafi zaprojektować zajęcia wspomagające dziecko/ ucznia w rozwoju, poprzez dobór właściwych metod, technik czy narzędzi adekwatnych do problemu czy trudności, uwzględniając specyfikę danej jednostki lub grupy;
na ocenę bdb (5) praca potwierdza iż student dogłębnie i refleksyjnie rozumie specyfikę trudności w uczeniu się oraz problemów edukacyjnych występujących w środowiskach szkolnych i przedszkolnych, potrafi wskazać symptomy czy czynniki świadczące o konieczności włączenia terapii pedagogicznej do planu pracy z dzieckiem. Potrafi zaprojektować zajęcia wspomagające dziecko/ ucznia w rozwoju, poprzez dobór właściwych metod, technik czy narzędzi adekwatnych do problemu czy trudności, uwzględniając specyfikę danej jednostki lub grupy;
Literatura
1.Terapia pedagogiczna. [T. 1 ], Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci / pod red. naukową Ewy Małgorzaty Skorek., Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007
2.Terapia pedagogiczna. [T. 2], Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / pod redakcją naukową Ewy Małgorzaty Skorek, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2016
3. Powodzenia i niepowodzenia szkolne : źródła, profilaktyka, terapia / pod red. Agaty Jacewicz ; Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku, Białystok 2009
4. Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu : terapia pedagogiczna / Halina Pętlewska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003
Literatura uzupełniająca:
1.Ruch rozwijający dla dzieci / Weronika Sherborne ; z jęz. ang. przeł. Marcin Bogdanowicz ; red. nauk. przekł. Bożena Kisiel, Marta Bogdanowicz; WSiP, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: