Metodyka pracy pedagoga szkolnego WNP-PE-MPSZ-MGR-NP
Praca pedagoga szkolnego różnie się kojarzy. Jeszcze do niedawna jego aktywność sprowadzana była do roli kogoś skrywającego się w zaciszu własnego gabinetu. Praca z trudnymi, indywidualnymi przypadkami wywoływała wrażenie, że bycie pedagogiem nie ma większego wpływu na oblicze szkoły i lokalnego otoczenia. Realizacja przedmiotu zakłada z jednej strony zapoznanie się z podstawami organizacji pracy pedagoga szkolnego, wymaganej dokumentacji i podstaw prawnych pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Z drugiej strony otwiera perspektywę, w której pedagog szkolny stać się może postacią kreatywną, myślącą alternatywnie, innowacyjnie, zachęcając uczniów, rodziców i nauczycieli do współpracy na rzecz kreowania społeczeństwa obywatelskiego i reagowania na wyzwania własnej epoki. Są to problemy związane z: 1) kryzysem szkoły, jako instytucji - często upolitycznianej - uprzedmiatawiającej uczniów i nauczycieli - widząc ich rolę jedynie w kategoriach rynku pracy i siły roboczej. 2) Inercją systemu edukacji, nie dopuszczającą do wprowadzania oddolnych inicjatyw dydaktycznych i wychowawczych - utrzymujących uczniów i nauczycieli w strukturze klasowo-lekcyjnej. 3) Niezdolnością do reagowania na najbardziej aktualne zjawiska o charakterze destrukcyjnym dla jakości rozwoju młodego człowieka, rodziny i społeczeństwa (negatywny wpływ mediów, nadmierna cyfryzacja życia codziennego, estetyzacja własnego wizerunku skutkującą odchyleniami narcystycznymi i zaburzeniami postrzegania samego siebie i innych. To tylko część tematów podejmowanych w ramach przedmiotu, którego pełna realizacja zakłada uświadomienie studentom głębię i powagę planowanego zawodu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla kierunku pedagogika II stopnia:
NP2_W04 i NP2_K04 - Student wymienia normy i procedury postępowania pedagogicznego w zakresie kwalifikacji uczniów do działań pomocowych, doradczych i ewentualnej interwencji kryzysowej. Wykazuje się wiedzą z obszaru współczesnych zjawisk społecznych, mogących zagrażać dobrostanowi psychicznemu uczniów i nauczycieli.
NP2_W09 i NP2_W12 oraz NP2_K01- Student wykazuje się świadomością zintegrowanych działań pomocowych, wynikających ze współpracy szkoły z wieloma innymi placówkami wychowawczo-opiekuńczymi i resocjalizacyjnymi. Opisuje - na wybranym przypadku - sposób wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub ucznia sprawującego problemy adaptacyjne i wychowawcze. Wykazuje się przy tym wiedzą w zakresie alternatywnych sposobów oddziaływania pedagogicznego i nowatorstwa organizacyjnego.
NP2_U10 - Student wymienia narzędzia i aplikacje cyfrowe, możliwe do stosowania w codziennej praktyce metodycznej (w tym diagnostycznej i doradczej) jak i działaniach specjalistycznych: aplikacje, chmury, narzędzia sztucznej inteligencji. Wykazuje gotowość do włączenie ich w planowanie ścieżki rozwoju zawodowego.
NP2_U14 i NP2_K13 - Student kieruje się zasadami prawnymi i etycznymi w działalności badawczej, szacunkiem dla każdego człowieka i środowiska.
Kryteria oceniania
Ocena efektów kształcenia zależna jest od poziomu zaangażowania poznawczego i ekspresji opanowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta. Projektem finalnym poddanym ocenie jest stworzenie awataru własnej postaci, jako pedagoga szkolnego, przygotowanego do pełnienia swoich codziennych obowiązków jak i reagowania na najbardziej aktualne wyzwania swojej epoki.
- na ocenę 5 (bdb.) lub 4 (db): realizuje autorski projekt awatara w oparciu o narzędzia nowoczesnej technologii (aplikacje, sztuczna inteligencja), definiuje zaproponowane w jego tworzeniu terminy, koncepcje, nurty teoretyczne na różnych poziomach wzajemnych powiązań i zależności. Podchodzi do tematu interdyscyplinarnie wskazując różne przyczyny analizowanego zjawiska i jego społeczne konsekwencje. Wykazuje asertywność i własną inicjatywę do podejmowania akademickiego dyskursu z prowadzącym i innymi studentami. Frekwencja na zajęciach musi być regularna, z możliwością opuszczenia 1 zajęć bez konieczności ich usprawiedliwiania.
- na ocenę 3 (dst.): własnymi słowami - bez konieczności używania narzędzi IT, opowiada o planach pełnienia przez siebie zawodu pedagoga szkolnego, z uwzględnieniem 5 terminów teoretycznych analizowanych na zajęciach oraz porównaniem dwóch wybranych paradygmatów dydaktycznych. Frekwencja na zajęciach nie musi być regularna, z możliwością opuszczenia do 3 zajęć bez konieczności ich usprawiedliwiania.
- na ocenę 2 (ndst..): nie wykazywał aktywności intelektualnej na zajęciach, nie podejmował dialogu z prowadzącym lub studentami, nie wywiązał się z obowiązku przygotowania do zaliczenia przedmiotu, opuścił zajęcia ponad 3 krotnie.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Wokół roli i zadań pedagoga szkolnego, pod red. J. Szczurkowskiej, M. Mazur, Kielce 2013
2. Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno - pedagogicznej, T. Lewandowska - Kidoń, B. Kalinowska - Witek, Lublin 2016
3. Vademecum pedagoga szkolnego, M. Sałasiński, B. Badziukiewicz, Warszawa 2003
4. Uwolnić szkołę z systemu klasowo-lekcyjnego, B. Śliwerski, M. Paluch, Kraków 2021
5. A jeśli nie trzeba się uczyć, T. Sławek, Katowice 2021
6. Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego, K. Maliszewski, Katowice 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: