Metodyka pracy pedagoga szkolnego WNP-PE-MPSZ
1. Kwalifikacje prawne pedagoga szkolnego.
2. Podstawowe cechy pedagoga szkolnego: otwartość i umiejętność nawiązywania kontaktów; empatia; cierpliwość i wytrwałość, szacunek wobec uczniów, autentyczność, odporność psychiczna, dojrzałość emocjonalna, umiejętność słuchania innych i zadawania trafnych pytań, dyspozycyjność.
3. Różnorodność zadań pedagoga szkolnego: doradca, terapeuta, mediator, opiekun, konsultant, koordynator, animator, inicjator i innowator.
4. Miejsce i rola pedagoga szkolnego we współczesnej szkole - główne obszary działalności.
5. Warsztat pracy: aspekty formalne i materialne warsztatu pracy pedagoga, organizacja miejsca pracy i dokumentacja realizowanych zadań.
6. Metody oraz techniki badawcze i diagnostyczne w pracy pedagoga szkolnego.
7. Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole.
8. Pedagog szkolny we współpracy z uczniami: wspieranie ucznia w integralnym rozwoju, pomoc w kształtowaniu relacji z nauczycielami i rodzicami, wzmacnianie samorządności uczniowskiej i społecznej aktywności uczniów.
9. Współpraca pedagoga szkolnego z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły.
10. Współpraca pedagoga szkolnego z rodzicami i opiekunami uczniów.
11. Współpraca pedagoga szkolnego ze środowiskiem lokalnym: instytucjami i organizacjami wspierającymi dziecko i rodzinę; sądem rodzinnym i policją; placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, profilaktyczno-leczniczymi i resocjalizacyjnymi.
12. Pedagog szkolny wobec wyzwań transformacji cyfrowej.
13. Ochrona danych osobowych i prywatności w pracy pedagoga szkolnego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna:
- aspekty formalne i materialne warsztatu pracy pedagoga szkolnego;
- terminologię używaną w pracy pedagoga szkolnego;
- strukturę i funkcje systemu edukacji;
- metody i techniki badawcze i diagnostyczne stosowane w pracy pedagoga szkolnego;
- zadania przypisane do funkcji pedagoga szkolnego i zakres działań w ramach współpracy z instytucjami o charakterze opiekuńczo-wychowawczym oraz profilaktyczno-leczniczym i resocjalizacyjnym.
Umiejętności
Student potrafi:
- wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki pracy pedagoga szkolnego w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także diagnozowania i projektowania działań pomocowych o charakterze praktycznym;
- wykazywać się umiejętnościami organizacyjnymi we współpracy z nauczycielami, rodzicami i instytucjami zewnętrznymi;
- kierować się zasadami etycznymi w działalności zawodowej;
- rozpoznać środowisko życia uczniów, ich zainteresowania, potrzeby, uzdolnienia, możliwości intelektualne oraz trudności w nauce i ich przyczyny.
Kompetencje
Student:
- jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności;
- rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, budowania warsztatu pracy pedagoga oraz badacza;
-utożsamiania się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej;
- odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych bezpośrednio związanych z metodyką pracy pedagoga szkolnego
Kryteria oceniania
AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe, konwersatorium, ćwiczenia/15h
Przygotowanie się do zajęć: lektury, prezentacja/15h
Przygotowanie się do zaliczenia /30h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2
Podstawą zaliczania przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji na wyznaczony temat i jej przedstawienie w ramach zajęć, zaliczenie testu pisemnego składającego się z 15 pytać zamkniętych.
3.0 - student ma znikomą wiedzę na temat formalnych i materialnych uwarunkowań pracy pedagoga szkolnego, z trudem rozpoznaje zadania wpisane w pracę pedagoga szkolnego, wykazuje inercję w zakresie własnego rozwoju i nabywania niezbędnych kompetencji wpisanych w pracę pedagoga szkolnego, zarówno gdy chodzi o działania na terenie szkoły, jak i współpracę z otoczeniem.
3,5 - student ma dostateczną wiedzę na temat pracy pedagoga szkolnego, ale wykazuje bardzo niski poziom umiejętności jej praktycznego zastosowania.
4.0 -student posiada podstawową wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, przypisanych do jego funkcji zadań. Na poziomie podstawowy angażuje się w samodzielną pracę ukierunkowaną na poszerzenia wiedzy i umiejętności niezbędnych do tworzenia własnego warsztatu pracy jako pedagoga szkolnego.
4.5 - student posiada dobrą wiedzę na temat organizacji, miejsca pracy i szczegółowych zadań pedagoga szkolnego. Wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej. Wykazuje aktywność w dzieleniu się wiedza i umiejętnościami z innymi. Trafnie rozwiązuje konkretne przypadki wymagające interwencji pedagoga szkolnego.
5.0 - student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat organizacji, miejsca pracy i zadań pedagoga szkolnego, zarówno w zakresie kwestii formalnych jak i materialnych. W sposób precyzyjny i spójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące pracy pedagoga szkolnego. Dostrzega wyzwania, jakie stawia przed pedagogiem szkolnym transformacja cyfrowa. Wykazuje dużą aktywność w zakresie zdobywania dodatkowych informacji związanych z metodyką pracy pedagoga szkolnego. Wykazuje chęć aktywnego udziału w spotkaniach, seminariach czy konferencjach podejmujących wielorakie aspekty związane z pracą pedagoga szkolnego. Swoje przemyślenia upowszechnia w prezentacjach.
Literatura
1. Akty Prawne
- Rozporządzenie MENiS z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. Nr 11, poz. 114.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2010 nr 228 poz. 1487 .
-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017 r., poz. 1591.
2. Literatura
- Domagała- Kręcioch, A., Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego. Kraków 2021.
- Dzikomska, A., Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym. Opole 2006.
- Grajewska G., Doliński A. : Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga : scenariusze zajęć wychowawczych. [T.1]. - Zielona Góra, 2002.
- Jundziłł I., Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa, 1980.
- Kopińska V., Współczesne problemy samorządności uczniowskiej, [w:] D. Apanel (red.), Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne, Impuls, Kraków 2009
- Mendel M., (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2003
- Petty, G., Nowoczesne nauczanie. Sopot 2018.
- Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa, 2003.
- Śliwerski, B., Myśleć jak pedagog. Sopot 2010.
Literatura uzupełniająca:
- Chałas K., Dziekoński S, Starnawski W., Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. Tom 2. Prawda w kształceniu przyszłych nauczycieli, Kraków 2021
- Dziekoński S., Godność osoby ludzkiej w teorii i praktyce wychowania w ujęciu Prymasa Stefana Wyszyńskiego, w: Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, red. R. Czekalski, Warszawa 2021
- Wartości człowiek wychowanie. Aksjologia w europejskich systemach edukacyjnych, red. Czarnecka M., Dziekoński S., Michalski J., Gralczyk A., Warszawa 2019
- Misiołek K., (red.), Trójpodmiotowość w praktyce edukacyjnej szkoły zreformowanej, Mysłowice 2002
- Radziewicz J., M. Mirgos, O samorządności uczniów w procesie wychowania szkolnego, Warszawa 1988
- Sowisło M., Funkcje samorządu uczniowskiego – założenia i rzeczywistość, Kraków 1996
- Wspierać i być wspieranym. Wspomaganie szkół i placówek przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne w wychowaniu i profilaktyce, Warszawa 2007.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa 1. Akty Prawne 2. Literatura Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: