Metodyka pracy kuratora sądowego WNP-PE-MPKS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_01 Student opisuje zagadnienie probacji oraz charakteryzuje kuratelę dla dorosłych i kuratelę rodzinną (zna treść aktów prawnych regulujących pracę kuratorów sądowych)
EK_02 Student omawia diagnozę, metody i trudności w pracy kuratorów sądowych
Umiejętności:
EK_01 student potrafi projektować działania profilaktyczne i resocjalizacyjne, dostosowane do zdiagnozowanych potrzeb jednostek.
Kompetencje:
EK_01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie metodyki pracy kuratora sądowego i rozwoju osobistego
EK_02 Student odznacza się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań resocjalizacyjnych
Opis ECTS
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.
- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, czytanie ustaw i rozporządzeń prawnych, przygotowanie wypowiedzi ustnej, praca w grupach): 50 godz.
- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 30 godz.
30+50+30= 110 / 4 ECTS
Kryteria oceniania
Student na ocenę:
3.0 (dostateczną)
- posiada wiedzę dotyczącą probacji. W ograniczonym stopniu potrafi scharakteryzować kuratelę dla dorosłych i kuratelę rodzinną; bardzo ogólnie omawia diagnozę, metody i trudności w pracy kuratora sądowego.
- potrafi wskazać proste działania profilaktyczne i resocjalizacyjne, dostosowane do przedstawionych problemów jedonstek.
- W ograniczonym stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego i rozwoju osobistego; odznacza się niskim poziomem rozwagi, dojrzałości, zaangażowania w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań resocjalizacyjnych.
3.5 (dostateczną plus)
- posiada wiedzę dotyczącą probacji. W dostatecznym stopniu potrafi scharakteryzować kuratelę dla dorosłych i kuratelę rodzinną; ogólnie omawia diagnozę, metody i trudności w pracy kuratora sądowego.
- potrafi w grupie projektować proste działania profilaktyczne i resocjalizacyjne, dostosowane do przedstawionych problemów jednostek.
- w stopniu dostatecznym ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego i rozwoju osobistego; odznacza się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań resocjalizacyjnych.
4.0 (dobrą)
- posiada wiedzę dotyczącą probacji. Potrafi scharakteryzować kuratelę dla dorosłych i kuratelę rodzinną; omawia diagnozę, metody i trudności w pracy kuratora sądowego.
- potrafi samodzielnie projektować działania profilaktyczne i resocjalizacyjne, dostosowane do zaobserwowanych potrzeb jednostek.
- ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego i rozwoju osobistego; odznacza się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań resocjalizacyjnych.
4.5 (dobrą plus)
- posiada szczegółową wiedzę dotyczącą probacji. Potrafi dobrze scharakteryzować kuratelę dla dorosłych i kuratelę rodzinną; w oparciu o wiedzę z zajęć i literaturę przedmiotu omawia diagnozę, metody i trudności w pracy kuratora sądowego.
- potrafi samodzielnie nawet złożone projektować działania profilaktyczne i resocjalizacyjne, dostosowane do zdiagnozowanych potrzeb jednostek.
- ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego i rozwoju osobistego; odznacza się wysokim poziomem rozwagi, dojrzałości, zaangażowania w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań resocjalizacyjnych.
5.0 (bardzo dobrą)
- posiada wyczerpującą wiedzę dotyczącą probacji .W oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i studiowanej literatury przedmiotu bardzo dobrze scharakteryzuje kuratelę dla dorosłych i kuratelę rodzinną; szczegółowo omawia diagnozę, metody i trudności w pracy kuratora sądowego.
- potrafi rzetelnie, trafnie i samodzielnie projektować działania profilaktyczne i resocjalizacyjne, dostosowane do zdiagnozowanych potrzeb jednostek.
- prezentuje bardzo wysoki poziom świadomości potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego i rozwoju osobistego; odznacza się bardzo wysokim poziomem rozwagi, dojrzałości, zaangażowania w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań resocjalizacyjnych.
Na ocenę końcową składają się:
- wejściówki zadanych tekstów i ustaw - 30% oceny końcowej
- obecność i aktywność podczas zajęć – 20% oceny końcowej
- kolokwium pisemne na koniec zajęć - 50% oceny końcowej
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011;
2. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (DzU z 2001 r. nr 98, poz. 1071).
3. Jedynak T., Stasiak K., Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2008;
4. Konopczyński M., Stasiak K., Polska kuratela sądowa na przełomie wieków: nadzieje, oczekiwania, dylematy, Kraków 2016;
5. Ostrihańska Z., Greczuszkin A., Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Norbertinum, Lublin 2005;
6. Skowroński B., Probacja: teoria i metodyka, Warszawa 2018;
7. Stasiak K.(red.) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2019;
8. Urban B., Stanik J., red., Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa 2008
9. Wirkus Ł., Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków 2015
Literatura dodatkowa:
1. Gromek K., Kuratorzy sądowi, komentarz, Warszawa 2005;
2. Paszkiewicz A., Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin 2006;
3. Skowroński B., Klimat społeczny zespołów Kuratorskiej Służby Sądowej: raport z badań, w: Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja, t. 24 (2014);
4. Skowroński B., Stres sądowych kuratorów zawodowych wykonujących orzeczenia w sprawach karnych i nieletnich, Resocjalizacja Polska, Nr 10(2015);
5. Domżalska A., Kompetencje zawodowe kuratorów sądowych w opinii badanych podopiecznych, Opieka-Wychowanie-Terapia" nr 3-4 2011;
6. Domżalska A., Kuratela sądowa jako instytucja, (w:), A.Fidelus, red., W stronę readaptacji społecznej, Piotrków Trybunalski 2009;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: