Metodyka pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się WNP-PE-MPDTU-MGR
1. Przyczyny trudności w nauce.
2. Charakterystyka trudności w nauce.
3. Terapia pedagogiczna -zagadnienia terminologiczne, cele i zasady pracy z dzieckiem.
4. Diagnozowanie problemów uczniów.
5. Omówienie wybranych metod pracy.
6. Przykładowe zadania i ćwiczenia realizowane na zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK-1 student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się.
EK-2 potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności matematyczne i polonistyczne kształcone w klasach I-III.
Umiejętności:
EK-3 konstruuje scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III.
EK-4 zna i stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiemj, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces uczenia się dziecka.
Kompetencje społeczne:
EK-5 jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy.
EK-6 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna podstawy planowania procesu nauczania/uczenia się, charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne i polonistyczne kształcone w klasach I-III.
ocena dst. plus (3,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna podstawy planowania procesu nauczania/uczenia się, charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne i polonistyczne kształcone w klasach I-III.
ocena db (4,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się, charakteryzuje umiejętności matematyczne i polonistyczne kształcone w klasach I-III.
ocena db plus (4,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się
i potrafi je zastosować, charakteryzuje umiejętności matematyczne i polonistyczne kształcone w klasach I-III.
ocena bdb (5) - student zna i w wyczerpujący sposób potrafi zdefiniować cele zajęć wyrównawczych, zna zasady planowania procesu nauczania/uczenia się charakteryzuje umiejętności matematyczne i polonistyczne kształcone w klasach I-III i rozumie ich sens.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student konstruuje prosty scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania klasach I-III; stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, na poziomie podstawowym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena dst. plus (3,5) - student konstruuje poprawny scenariusz zajęć z zgodnie z metodyką nauczania w klasach I-III, stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, na poziomie dostatecznym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena db (4,0) - student konstruuje ciekawy scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych.
ocena db plus (4,5) - student konstruuje inspirujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III; stosuje różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.
ocena bdb (5,0) - student konstruuje oryginalny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką nauczania w kl. I-III; stosuje innowacyjne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena dst. plus (3,5) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena db plus (4,5) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczebna oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane kolokwium.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, referat, pokaz a weryfikowane poprzez samodzielne skonstruowanie scenariusza zajęć.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu)
2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach)
3. przygotowanie scenariusza zajęć,
4. zaliczenie kolokwium pisemnego.
Na ocenę końcową składają się:
kolokwium pisemne – max. 60 pkt.;
aktywność podczas zajęć – max.20 pkt.
przygotowanie scenariusza zajęć - max.20 pkt.
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100.
100-95 – ocena 5,0
94-84 – ocena 4,5
83-73 – ocena 4,0
72-62 – ocena 3,5
61 – 52 - ocena 3,0
51 i poniżej – ocena 2,0
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bogdanowicz M., Ćwiczenia Hany Tymichovej usprawniające technikę rysowania i opisania, zeszyty 1-3, Wyd. Topos, Gdańsk 1991,
Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014,
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie, Wyd Harmonia, Gdańsk 2002
Daniluk – Rocławska M., Czytanie i pisanie. Metodyka zajęć korekcyjno – wyrównawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008
Frostig M. Wzory i obrazki: program rozwijający percepcję wzrokową: poziom podstawowy, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 1986
Frostig M. Wzory i obrazki: program rozwijający percepcję wzrokową: poziom średni, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 1986
Frostig M. Wzory i obrazki: program rozwijający percepcję wzrokową: poziom wyższy, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 1986
Gąsowska T, Pietrzak – Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1994
Giermakowska A., Jałowiecka A. (red.), Jak przezwyciężać trudności w nauce,
Gruszczyk – Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki: przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze,
Kujawa E., Kurzyna M., Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
Reid G., Dysleksja, Wydawnictwo K. E. Liber, 2005
Tanajewska A. Kiełpińska I., Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w czytaniu i pisaniu : edukacja polonistyczna, Wyd. Harmonia, Gdańsk, 2015,
Wasyluk – Kuś H. (red.), Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu: poradnik nauczyciela – reedukatora,
Zakrzewska B. Trudności w czytaniu i pianiu. Modele ćwiczeń, WSiP, Warszawa 1996
Literatura dodatkowa:
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 2001
A. Tanajewska - Program zajęć dydaktyczno – wyrównawczych oraz korekcyjno – kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w opanowaniu umiejętności matematycznych, Wyd. Harmonia, Gdańsk, 2015
Zakrzewska B. Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1976
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: