Seminarium magisterskie WNP-PE-MGRJM12
Ostateczne i samodzielne ukończenie pracy magisterskiej, pod opieką promotora, pracy o charakterze systematyzującym i projektowym, badawczym lub aplikacyjnym. Samodzielne rozwiązanie problemu praktycznego (aplikacyjnego) bądź samodzielne rozwiązanie problemu ogólnego. Ogólna charakterystyka pisania pracy magisterskiej. Organizacja warsztatu pracy. Ostateczny dobór i analiza źródeł. Końcowa redakcja pracy naukowej. Zasady konstrukcji przypisów. Opracowanie wstępu i zakończenia. Redagowanie bibliografii. Skład komputerowy. Zapoznanie ze sposobami krytycznej analizy tekstu naukowego. Omówienie metod badań empirycznych i jakościowych.
W cyklu 2021/22_L:
Głównym celem zajęć - na tym etapie prowadzenia seminarium magisterskiego - jest dostarczenie studentom syntetycznej wiedzy wprowadzającej w najważniejsze zagadnienia związane z procesem dalszego przygotowywania pracy magisterskiej i sposobów jej redakcji wstępnej. W trakcie zajęć analizowane będą zagadnienia metodologiczne, takie jak: formułowanie celu badań, pytań/problemów badawczych, hipotez; dobieranie metod, technik i narzędzi badawczych, które umożliwiają odnalezienie odpowiedzi na pytania badawcze i weryfikację postawionych hipotez. Podczas rozmów indywidualnych omawiane będą najważniejsze zagadnienia merytoryczne, związane z wybranym przez studenta tematem pracy magisterskiej. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna historyczny rozwój pojęć związanych z tematyką seminarium, zna twierdzenia związane z tematyką seminarium, potrafi powiązać je z twierdzeniami z podstawowego kursu studiów na kierunku pedagogika, zna techniki obliczeniowe właściwe dla dziedziny, z którą związana jest problematyka seminarium, zna i rozumie podstawowe zasady związane z ochroną własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz uwarunkowań prawnych działalności naukowej i dydaktycznej. Umiejętności studenta: konstruuje rozumowania społeczno-pedagogiczne, wykraczające poza program studiów, w szczególności dowodzi twierdzenia, weryfikuje hipotezy, tworzy kontrprzykłady, sprawdza poprawność wnioskowań w budowaniu dowodów formalnych twierdzeń wykraczających poza program studiów, stosuje w razie potrzeby w danym dziale narzędzia z innych dziedzin pedagogicznych, na poziomie zaawansowanym i obejmującym pedagogikę współczesną przedstawia w mowie i piśmie pojęcia i metody dotyczące problematyki seminarium, w oparciu o literaturę w języku polskim lub obcym i inne źródła. Przygotowuje i przedstawia zaawansowane opracowanie dotyczący obranego problemu społeczno-edukacyjnego, wypowiada się w sposób swobodny, używając ścisłego języka, na temat zagadnień edukacyjnych, w rozważanych zagadnieniach wykraczających poza program studiów dostrzega struktury formalne związane z podstawowymi działami pedagogiki, przygotowuje, oparciu o literaturą w języku polskim lub obcym, pracę pisemną na zadany temat (praca magisterska) oraz wykorzystuje literaturę pedagogiczną w procesie samokształcenia.
Kryteria oceniania
Metody: wykład, dyskusja, pogadanka, analiza wyników badań nad wybranymi problemami pedagogicznymi, prezentacje multimedialne.
Zaliczenie na podstawie przedkładanych przez studenta części pracy magisterskiej:
semestr I - Przedstawienie koncepcji badań własnych orazi przygotowanie narzędzi badawczych,
semestr II - Analiza i redakcja wyników badań w części teoretycznej pracy magisterskiej.
Literatura
M. Węglicka, Jak pisać pracę magisterską?, Kraków 2005,
M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2006,
M. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010,
R. Zenderowski, Technika pisania prac magisterskich, Warszawa 2007, S. Palka, Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010,
D. Kubinowski, Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia, metodyka, ewaluacja, Lublin 2011,
F. Bereźnicki, Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2011.
W cyklu 2021/22_Z:
Bereznicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2011; Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia, metodyka, ewaluacja, Lublin 2011; Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010; Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badan pedagogicznych, Kraków 2012; Palka S., Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2011; Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2004; Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2004; M. Weglicka, Jak pisac prace magisterska?, Kraków 2005; R. Zenderowski, Technika pisania prac magisterskich, Warszawa 2013; |
W cyklu 2021/22_L:
1. Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 2. Gnitecki Janusz, Elementy metodologii badań w pedagogice hermeneutycznej, Wydawnictwo WSP im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra 1996 3. Gnitecki Janusz, Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej, Wydawnictwo WSP im. Tadeusza Kotarbińskiego, Zielona Góra 1993 4. Kubinowski Dariusz, Jakościowe badania pedagogiczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010 5. Kvale Steiner, Prowadzenie wywiadów, przeł. Agata Dziuban, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 6. Łobocki Mieczysław, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000 7. Maszke Albert Wojciech, Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2008 8. Miles Mathew B., Huberman A. Michael, Analiza danych jakościowych, przeł. Stanisław Zabielski, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2000 9. Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 10. Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 11. Palka Stanisław, Metodologia. Badania. Praktyka Pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006 12. Pilch Tadeusz, Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995 |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Warunkiem jest podstawowa wiedza z podstaw metodologii badań pedagogicznych wykorzystanych przy pisaniu pracy licencjackiej |
W cyklu 2021/22_L:
Wobec studenta - na tym etapie zajęć - formułuje się następujące wymagania: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: