Metody aktywizujące w przedszkolu i szkole WNP-PE-META
Bierne przyswajanie wiadomości utrudnia dzieciom/uczniom ich zrozumienie i wykorzystanie w praktyce, a wiedza przekazywana w postaci gotowej jest powierzchowna, nietrwała i nieoperatywna. Obszerny zestaw metod i technik aktywizujących sprzyja wszechstronnemu rozwojowi jednostki, a ciekawe środki dydaktyczne podnoszą zainteresowanie dzieci i młodzieży niekonwencjonalnym i twórczym działaniem, a przez to ich proces uczenia się jest pełniejszy i atrakcyjniejszy.
Rozwijanie i doskonalenie zatem: percepcji, uwagi, umiejętności wnikliwej obserwacji, szybkości reakcji na różnorodne bodźce i zadania, wrażliwości emocjonalnej i empatii w kontaktach społecznych, udzielania odpowiedzi na postawione pytania za pomocą różnych środków przekazu - rysunku, zapisu, opowiadania, gestu prowadzi do rozbudzenia ciekawości poznawczej, umiejętności realizacji zadań twórczych oraz prezentacji własnych pomysłów - a to jest fundament optymalnego procesu nauczania/uczenia się.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
P_WP1_03 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem.
Umiejętności:
P_UP1_02 - student potrafi planować działalność dydaktyczno-wychowawczą i terapeutyczną w oparciu o metody aktywizujące.
P_UP1_03 - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć.
Kompetencje:
P_KP1_01 - student zauważa potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności.
Udział w ćwiczeniach: 15 godzin.
Przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin.
Przygotowanie i prezentacja narzędzia dydaktycznego, służącego aktywizacji dzieci/uczniów: 50 godzin.
75 godzin [75 : 30(25) = 3], 3 ECTS
W roku akademickim 2018/2019:
30 godzin [30 : 30(25) = 1], 1 ECTS
Udział w ćwiczeniach: 15 godzin.
Przygotowanie i prezentacja narzędzia dydaktycznego, służącego aktywizacji dzieci/uczniów: 15 godzin.
W roku akademickim 2019/2020:
30 godzin [30 : 30(25) = 1], 1 ECTS
Udział w ćwiczeniach: 15 godzin.
Przygotowanie i prezentacja narzędzia dydaktycznego, służącego aktywizacji dzieci/uczniów: 15 godzin.
W roku akademickim 2020/2021:
Wiedza:
NP1_W13 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem.
Umiejętności:
NP1_U08 - student potrafi planować działalność dydaktyczno-wychowawczą i terapeutyczną w oparciu o metody aktywizujące.
NP1_U12 - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć.
30 godzin [30 : 30(25) = 1], 1 ECTS
Udział w ćwiczeniach: 15 godzin.
Samodzielna lektura: 5 godzin.
Przygotowanie i prezentacja narzędzia dydaktycznego, służącego aktywizacji pracy dzieci/uczniów: 10 godzin.
Kryteria oceniania
Wiedza:
P_WP1_03 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem.
- na ocenę 3 (dst.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań);
- na ocenę 4 (db.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je, opisuje, prowadzi analizy i porównania wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je, opisuje, prowadzi analizy i porównania wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (książek, artykułów); podaje stosowne przykłady; inicjuje i prowadzi dyskusję;
Umiejętności:
P_UP1_02 - student potrafi planować działalność dydaktyczno-wychowawczą i terapeutyczną w oparciu o metody aktywizujące;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące przy niskim poziomie aktywności własnej;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące, przy wysokim poziomie aktywności własnej;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi skonstruować różnorodne ogólne i szczegółowe plany działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące; potrafi dostosować je do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi skonstruować różnorodne ogólne i szczegółowe plany działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące; potrafi dostosować je do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy; dokonuje ewaluacji poszczególnych planów;
P_UP1_03 - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć.
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według podstawowego pomysłu i ogólnie opracowanego planu;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według różnych pomysłów i ogólnie opracowanych planów;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi przygotować i zaprezentować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi przygotować, zaprezentować i zastosować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi przygotować, zaprezentować i zastosować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu; potrafi dostosować twórcze narzędzie dydaktyczne do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy;
Kompetencje:
P_KP1_01 - student zauważa potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności;
- na ocenę 3 (dst.) - student zauważa wskazane potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student samodzielnie zauważa potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności;
- na ocenę 4 (db.) - student samodzielnie zauważa i rozumie potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student samodzielnie zauważa i rozumie potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności; podejmuje rozważania i dyskusje;
- na ocenę 5 (bdb) - student samodzielnie zauważa i rozumie potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz dziecka o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności; podejmuje rozważania i dyskusje, które przekłada na aktywność własną.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach;
2. przygotowanie, umiejętność zastosowania i zaprezentowania aktywizującego narzędzia pracy dydaktycznej;
3. zaangażowanie i aktywność podczas zajęć.
W roku akademickim 2020/2021:
Wiedza:
NP1_W13 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem.
- na ocenę 3,0 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową;
- na ocenę 3,5 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań);
- na ocenę 4,0 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je i opisuje wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 4,5 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je, opisuje, prowadzi analizy i porównania wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (artykułów, raportów z badań); podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 5,0 - student ma wiedzę na temat metod, technik i form prowadzenia zajęć aktywizujących w pracy z dzieckiem/uczniem - rozróżnia je, opisuje, prowadzi analizy i porównania wykorzystując literaturę podstawową, jak również sięga do samodzielnie wyszukanych innych źródeł naukowych (książek, artykułów); podaje stosowne przykłady; inicjuje i prowadzi dyskusję.
Umiejętności:
NP1_U08 - student potrafi planować działalność dydaktyczno-wychowawczą i terapeutyczną w oparciu o metody aktywizujące;
- na ocenę 3,0 - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące przy niskim poziomie aktywności własnej;
- na ocenę 3,5 - student potrafi skonstruować ogólny plan działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące, przy wysokim poziomie aktywności własnej;
- na ocenę 4,0 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące;
- na ocenę 4,5 - student potrafi skonstruować różnorodne ogólne i szczegółowe plany działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące; potrafi dostosować je do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy;
- na ocenę 5,0 - student potrafi skonstruować różnorodne ogólne i szczegółowe plany działalności dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej w oparciu o metody aktywizujące; potrafi dostosować je do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy; dokonuje ewaluacji poszczególnych planów.
NP1_U12 - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć.
- na ocenę 3,0 - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według podstawowego pomysłu i ogólnie opracowanego planu;
- na ocenę 3,5 - student potrafi przygotować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według różnych pomysłów i ogólnie opracowanych planów;
- na ocenę 4,0 - student potrafi przygotować i zaprezentować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu;
- na ocenę 4,5 - student potrafi przygotować, zaprezentować i zastosować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu;
- na ocenę 5,0 - student potrafi przygotować, zaprezentować i zastosować narzędzie dydaktyczne aktywizując dzieci/uczniów podczas zajęć - według szczegółowo opracowanego i rozwiniętego planu, na podstawie autorskiego twórczego i oryginalnego pomysłu; potrafi dostosować twórcze narzędzie dydaktyczne do możliwości, potrzeb i zainteresowań grupy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dzierzgowska I.: "Jak uczyć metodami aktywnymi", Fraszka, Warszawa 2004.
2. Jąder M.: "Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi", Impuls, Kraków 2013.
3. Krzyżewska I.: "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Omega, Suwałki 2000, cz. 1, cz. 2.
Literatura uzupełniająca:
1. Drzał E., Skibińska-Czechowicz I.: "Inscenizacje w nauczaniu zintegrowanym", Harmonia, Gdańsk 2007.
2. Flemming I.: "Po prostu zaczynamy. Praktyczne porady z zakresu pedagogiki zabawy", Jedność, Kielce 1999.
3. Ziętkiewicz E.: "Jak aktywizować uczniów", G&P, Poznań 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: