Logika WNP-PE-LO
Treści merytoryczne:
1. Logika w teorii: Jak myślimy? Logika a inne typy wiedzy: matematyka, filozofia, psychologia (historia problemu); Kultura znaku: symbole, języki, obrazy, znaki naturalne i umowne.
2. Logika w akcji: Tautologie i kombinatoryka zero-jedynkowa; Elementy rachunku zdań; Kwadrat logiczny; Błędy logiczne - treściowe, języka, metodologiczne, rozumowania..
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(W) Student objaśnia podstawową terminologię logiczną.Charakteryzuje typy błędów logicznych. Rozróżnia typy definicji. Tłumaczy elementarne problemy dotyczące rachunku logicznego.
(U)Student klasyfikuje i analizuje błędy logiczne. Posługuje się kategoriami składniowymi Porównuje rodzaje definicji i typy wiedzy. Posługuje się rachunkiem logicznym: sylogistyka,rachunek zdań. Odróżnia rozumowania niezawodne od zawodnych.
(K) Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii. Troszczy się o zachowanie elementarnej kultury logicznej w dyskusji. Wykazuje się odpowiedzialnością w formułowaniu wypowiedzi ustnych i pisemnych.
AKTYWNOŚĆ STUDENTA i LICZBA GODZIN PRACY
_________________________________________
wykład............................................................30
Przygotowanie się do zajęć.................................15
Przygotowanie się do egzaminu...........................15
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Wykład informacyjny (konwencjonalny) z elementami wykładu problemowego.
1) ocena formująca:
- na ocenę 2 – Student nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu logiki; nie rozróżnia podstawowych kategorii składniowych i elementów rachunku logicznego.
- na ocenę 3 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego. Z testu student musi uzyskać 7-8 punktów (zob. inna punktacja w e-learning).
- na ocenę 3,5 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego. Z testu student musi uzyskać 9-10 punktów (zob. inna punktacja w e-learning).
- na ocenę 4 – Student nie tylko prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego, ale potrafi wyjaśniać różne definicje, kategorie składniowe i posługuje się rachunkiem logicznym. Analizuje różne typy błędów logicznych. Z testu student musi uzyskać - 11-12 punktów (zob. inna punktacja w e-learning).
- na ocenę 4.5 – Student nie tylko prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego, ale potrafi wyjaśniać różne definicje, kategorie składniowe i posługuje się rachunkiem logicznym. Analizuje różne typy błędów logicznych. Z testu student musi uzyskać – 13-14 punktów (zob. inna punktacja w e-learning).
- na ocenę 5 – Student posługuje się podstawowymi pojęciami logicznymi, kategoriami składniowymi, definicjami i rachunkiem logicznym oraz stosuje praktycznie wyłonione w analizie różne typy błędów logicznych. . Z testu student musi uzyskać - 15 punktów (zob. inna punktacja w e-learning).
2) ocena końcowa: ocena z testu
a) w trybie stacjonarnym nauczania test to 14-15 zadań. Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt.
b) W trybie e-learning obowiązują następujące zasady zaliczenia: (1) Ilość zadań to 30; (2) niektóre z nich dotyczą teorii, a niektóre mają formę zadań (wyżej punktowane); (3) Wszystkie pytania są wprawdzie "zamknięte" i jednokrotnego wyboru, ale niektóre z nich wymagają rozwiązania, aby wybrać odpowiednią odpowiedź. W związku z tym proszę o zaopatrzenie się w przybory do pisania (kartka, ołówek), aby móc prowadzić obliczenia schematów rozumowań (sylogistyka; KRZ). (4) czas egzaminu to 45 min. (5) punktacja: maksymalna liczba punktów to 36 - w tym 24 pytania po 1 pkt. (max.- 24 pkt.) i 6 pytań po 2 pkt. (max.-12 pkt.). (6) oceny: 5,0=33-36 pkt.; 4,5= 29-32 pkt.; 4,0= 25-28 pkt.; 3,5=21-24 pkt.; 3,0=17-20 pkt.; 2.0=0-16 pkt. (egzamin niezaliczony).
Literatura
1.Podręczniki: K. Pawłowski, Zarys logiki, Skrypt dla studentów kierunków humanistycznych, UKSW, Warszawa 2012;
K. Pawłowski, Podstawy Logiki ogólnej. Skrypt dla studentów kierunków humanistycznych, UKSW, Warszawa 2016;
2. Literatura przedmiotu: L. Borkowski, Wprowadzenie do logiki i teorii mnogości, TN KUL, Lublin 1991;
L. Borkowski, Logika formalna, PWN, Warszawa 1997;
S. Kamiński, Filozofia i metoda, TN KUL, Lublin 1993;
S. Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1981;
Mała encyklopedia logiki, red. nauk. W. Marciszewski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988.
E. Żarnecka-Biały, Mała logika, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, wyd. 4 z CD, Kraków 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: