Konwersatorium pedagogiczne w języku angielskim - Promoting social inclusion: between dream and reality WNP-PE-KPJA-5
Głównym założeniem zajęć jest poznanie podstaw teoretyczno-badawczycjh i zasad organizacji pedagogiki i edukacji inkluzyjnej. Uwrażliwienie studiujących na możliwości wykorzystania edukacji włączającej w celu przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczaniu osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi itp.. Analizowane koncepcje i strategie rozwiązań z zakresu inkluzji społecznej będą wyrazem poszukiwanych kompromisowych rozwiązań, między ideałem a tym, co możliwe. Przedstawione studium usystematyzuje występujące tu stanowiska na temat inkluzji społecznej, jej normatywnego wymogu o obowiązku wszystkich, ale też przedstawia inny punkt widzenia, w jaki sposób rządy, społeczności i firmy mogłyby współpracować i promować struktury, które pomagają osiągnąć integrację społeczną i zagwarantować jakość życia dla wszystkich.
Dotychczasowe badania wykazały, że społeczeństwu, a zwłaszcza szkole i innym instytucjom społeczno-kulturowym oraz polityczno-ekonomicznym, może być trudno negocjować praktyczne rozwiązania nie podlegając jednocześnie presji kategoryzacji lub diagnozowania osób o szczególnych potrzebach. Zajęcia poddają krytycznej refleksji wybrane zagadnienia teoretyczne, jak np. tożsamość vs. różnica, wspólnota vs. indywidualizacja jako podstawowe kategoria pedagogiki inkluzyjnej, przykładowe praktyki i przypadki, ilustrujące charakterystyczne instytucje i ich reakcje na rosnącą różnorodność wymogów jak i proponowane przez nie rozwiązania mające na celu wspieranie partycypacji w różnych obszarach działalności. Szeroki zakres zadań dla silniejszych społeczności, grupy zadaniowej instytucji oraz krajowej i międzynarodowej rady ds. Integracji społecznej zostaną przejrzane i omówione. Zajęcia ukazują również związki między agencją, kulturą i strukturą, ukazując w jaki sposób dzieci, młodzież i dorośli z różnymi potrzebami specjalnej troski aktywnie tworzą znaczenie w sieciach społecznościowych i relacyjnych, do których w różny sposób przyczyniają się, w zależności od przeszkód w działaniu i byciu, jakie każda sieć stwarza.
Wykorzystując wyniki badań, przedstawiamy koncepcje dobrych praktyk w różnych obszarach życia społecznego. Przykłady grup społecznych, instytucji edukacyjnych i kulturalnych, przedsiębiorstw i agencji rządowych zostaną poddane przeglądowi na poziomie innowacyjności, zaangażowania i ogólnie dobrych praktyk oraz pracy już na miejscu. Mówiona zostanie edukacja inkluzyjna w świetle międzynarodowych dokumentów oraz polskiego prawa oświatowego. Podjęte będą kwestie edukacji inkluzyjnej na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
U podstaw nowych podejść sugeruje się znaczenie przejścia od modelu deficytu do modelu zasobów indywidualno-społecznych i aktywów dla ludzi i miejsc; promowanie rozwiązań dla instytucji w celu budowania zdolności i zrównoważonego rozwoju dla osób, grup i otoczenia; jak najszersze przekazywanie odpowiedzialności na szczeblu jednostkowym i lokalnym poprzez koncentrację na samostanowieniu i zarządzaniu własnym życiem oraz miejscem; wspieranie jednostki, rodzin w społecznościach, aby miały większy wybór i odpowiedzialność w stosunku do ich przyszłości oraz zmiana sposobu działania rządu.
Pedagogika integracyjna i inkluzyjna wobec globalnych wyzwań współczesnego świata.
Bliższej analizie poddane zostaną analizie doświadczenia konkretnych grup młodych ludzi, z doświadczeniem wykluczenia ze szkół ogólnodostępnych, aby przedstawić sposób, w jaki znaleźli drogę do edukacji w placówkach edukacyjnych, które są nazywane „elastycznym uczeniem się” centra ”,„ szkoły drugiej szansy ”i„ szkoły alternatywne ”.
Omówione zostaną również różne ujęcia badawcze pozwalające na eksplorację interaktywnych przestrzeni zawartych w otoczeniu społeczno-kulturowym i politycznym o różnych kulturach włączenia. Między innymi uwzględni się też światowy wzrost liczby uchodźców i osób ubiegających się o azyl, praktykowane rozwiązania różnych instytucji, którym powierzono przesiedlenia w krajach przyjmujących. W tym przypadku bliżej omówiona zostanie rola instytucji - szkoły - i jej wkład w pomyślne rozwiązania inkluzyjne dzieci uchodźców.
Systematyka wiedzy z tego zakresu pozwoli na poznanie badań naukowych, proaktywnych rozwiązań i oceny ich skuteczności.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2020/21_Z: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2019/20_Z: nie dotyczy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studiujący:
posiadają podstawową wiedzę na temat koncepcji teoretycznych i praktycznych, o podmiotach systemu i uczestnikach inkluzji.
orientują się w wybranych teoriach i koncepcjach antropologicznych stanowiących teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej w zakresie edukacji włączającej.
rozumieją potrzebę pedagogiki włączającej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych procesów partycypacji więzi w środowiskach społecznych
potrafi posługiwać się podstawowymi modelami pedagogiki w celu analizy zapotrzebowania, interpretacji oraz stosownego projektowania działań włączających.
Kryteria oceniania
Metodologia oceny:
Wymagany jest angielski w piśmie i czytaniu
Każdy temat zostanie najpierw dostarczony jako wykład na dany temat, a następnie omówiony zgodnie z dalszymi czytaniami.
Na ocenę końcową składają się:
- Udział w zajęciach i obecność na zajęciach (maksymalnie 1 nieobecność dozwolona) = do 25 pkt.
- Przygotowanie opracowania tematycznego (1500–2000 słów) = maks. 25 pkt.
- Egzamin pisemny z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych na koniec semestru = do 50 pkt.
Ocena końcowa jest sumą punktów oceny obecności, punktów przygotowania pracy i punktów egzaminu końcowego.
Kryteria oceny końcowej:
90–100 pt. - ocena 5
80–89 pkt. - klasa 4+
65–79 pkt - stopień 4
50–65 pkt - klasa 3+
40–49 pkt. - ocena 3
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: