Psychologia kliniczna WNP-PE-KLI-LIC-CW
Na ćwiczeniach szczegółowo przeanalizujemy proces diagnozy klinicznej dzieci, omawiając wybrane metody diagnostyczne stosowane w praktyce klinicznej. Przyjrzymy się etiologii, objawom i metodom leczenia zaburzeń lękowych, depresyjnych oraz samobójstwom wśród dzieci i młodzieży. Dodatkowo, poruszymy temat ADHD, różnicując jego objawy od innych niepożądanych zachowań i omawiając skuteczne metody pracy z dzieckiem z tą diagnozą. Zajmiemy się również zaburzeniami zachowania, takimi jak opozycyjno-buntownicze, oraz zaburzeniami odżywiania, analizując ich etiologię, kliniczny obraz i metody terapii. Na zakończenie zajęć przeprowadzimy konceptualizację przypadków, z wykorzystaniem analizy graficznej, w celu lepszego zrozumienia klinicznych procesów.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: W08: Student ma wiedzę na temat etiologii, obrazu klinicznego i metod pracy z osobami doświadczającymi zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, depresyjne, hiperkinetyczne, zachowania, odżywiania, całościowe zaburzenia rozwoju)
UMIEJĘTNOŚCI: U03: Student umie wskazać różnice pomiędzy różnymi zaburzeniami psychicznymi, diagnozować problem i dobrać odpowiednie metody pomocy psychologiczno-pedagogicznej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE K03, K05: Student potrafi wykorzystać zdobytą podczas ćwiczeń wiedzę na temat zaburzeń zdrowia psychicznego dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz projektowania działań pomocowych
Opis ECTS:
Udział w ćwiczeniach : 30 godz.
Czas na zapoznanie się z literaturą: 5 godz.
Przygotowanie prezentacji: 5 godz.
Aktywność studenta podczas ćwiczeń: 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu 10 godz.
SUMA GODZIN 60 godzin
LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia ćwiczeń:
Aby podejść do kolokwium końcowego, student musi spełnić poniższe warunki:
- obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze)
- przygotowanie prezentacji z wybranego tematu (w grupach) i ich prezentacja w trakcie zajęć
Ostateczna ocena z ćwiczeń obejmuje ocenę uzyskaną podczas:
- kolokwium pisemne - test (pytania jednokrotnego wyboru, za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt
Skala:
91-100% - 5 (bdb)
81-90% - 4+ (db+)
71-80% - 4 (db)
61-70% - 3+ (dst+)
50-60% - 3 (dst)
0-49% - 2 (ndst)
Student na ocenę:
3 w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, odróżnia grupy zaburzeń zdrowia psychicznego
3+ w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego
4 w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego
4+ w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym
5 w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, bardzo dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym, aktywnie uczestniczy w zajęciach podczas dyskusji
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
- Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002
- Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003
- Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007
-Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003
- Borkowska A. Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 2020
Cykl książek "One są wśród nas" opracowanych przez ORE
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: