Elementy statystyki dla pedagogów WNP-PE-ESDP-MGR
Wykład obejmuje metody statystycznego opisu struktury, współzależności i dynamiki zjawisk masowych. Realizacja programu kształtuje umiejętności interpretacji parametrów statystycznych i oceny ich walorów poznawczych. Prowadzone zajęcia przygotowują do możliwości zastosowania metod statystycznych w badaniach empirycznych.
Wymagania wstępne:
myślenie logiczne; podstawowa wiedza z zakresu matematyki i operowania wartościami liczbowymi
Treści merytoryczne:
1. Zagadnienia wprowadzające
2. Dane wokół nas - pomiar i prezentacja
3. Geneza statystyki i jej rozwój
4., 5. Klasyczne i pozycyjne miary tendencji centralnej
6., 7. Statystyczne miary zróżnicowania
8. Miary asymetrii
9. Miary koncentracji
10. Podsumowanie miar opisu statystycznego
11. Miary dynamiki indywidualne
12. Miary dynamiki zespołowe
13.Miary współzależności zjawisk
14. Podsumowanie
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W03 - specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki, główne
szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w
naukach społecznych, mapę stanowisk i podejść metodologicznych;
postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice
NP2_W01 - w stopniu pogłębionym terminologię, teorię i metodykę używaną w
pedagogice oraz jej subdyscyplinach, źródła i miejsce pedagogiki w
systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z
innymi dyscyplinami nauk
NP2_U04 - przygotowywać i prowadzić badania: rozróżniać orientacje w
metodologii badań pedagogicznych, formułować problemy badawcze,
dobierać adekwatne metody, techniki i konstruować narzędzia
badawcze; opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań,
wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, w obrębie
wybranej subdyscypliny pedagogiki
NP2_K11- respektowania wartości, celów i zasad w procesie opieki, wychowania i resocjalizacji, kierowania się rozwagą, dojrzałością i
zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań
wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych,
edukacyjnych, wspierających i pomocowych oraz projektowaniu
badań empirycznych
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Wejściówka 2 x 5 pkt
test e-learningowy 10 pkt
obecność obowiązkowa - dopuszczalne są dwie nieobecności
Podstawą uzyskania zaliczenia wykładu jest obecność na zajęciach oraz pisemne sprawdziany
0 - 50% niedostateczny
50% - 64% w dostatecznym stopniu
64% - 70% dostateczny plus
70% - 80% w dobrym stopniu
80% - 85% dobry plus
85% - 100% na bardzo dobrym poziomie
Literatura
Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa
Kopczyński M., 'Podstawy statystyki', Mówią wieki, Warszawa
uzupełniająco:
Starzyńska W., Statystyka praktyczna ,Warszawa
Podgórski J., Statystyka dla studiów licencjackich, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: