Edukacja muzyczna w przedszkolu i klasach I-III WNP-PE-EDUM
Podczas zajęć omawiane i przedstawiane są następujące treści:
1. Podstawowe wiadomości z zakresu wiedzy o muzyce i jej elementach. Wiedza o dźwiękach, zapisie muzyki i sposobach organizacji materiału dźwiękowego. Zasady konstrukcji utworów muzycznych. Podstawowe pojęcia dotyczące form muzycznych: motyw, fraza, zdanie, okres, temat, polifonia, homofonia. Formy: jednoczęściowa (A), dwuczęściowa (AB), repryzowa (ABA), rondo, wariacje, kanon.
2. Etapy rozwoju muzykalności i zdolności muzycznych dziecka.
3. Podstawowe pojęcia muzyczne umożliwiające kształcenie wyobrażeń muzycznych. Pięć form aktywności muzycznej: śpiew, ruch przy muzyce, gra na prostych instrumentach, słuchanie muzyki i tworzenie muzyki elementarnej.
4. Kryteria doboru repertuaru i metodyka nauczania muzyki opartej na pięciu formach aktywności muzycznej dziecka.
5. Sposoby kształcenia słuchu i uczenia piosenek z uwzględnieniem skali głosu i możliwości głosowych dzieci.
6. Możliwości ruchowe dzieci w poszczególnych przedziałach wiekowych. Kolejność wprowadzania i sposoby uczenia układów ruchowych i tańców.
7. Gra na instrumentach perkusyjnych oraz zasady tworzenia muzyki elementarnej, głównie techniką improwizacji swobodnej lub kierowanej, przy pomocy gestodźwięków, instrumentów niekonwencjonalnych. Instrumentarium Orffa.
8. Sposoby tworzenia muzyki elementarnej- uczenia przez odkrywanie poprzez stwarzanie sytuacji dydaktycznych, umożliwiających samodzielne poszukiwania rozwiązań w zadaniach twórczych.
9. Zapoznanie z trzema najbardziej znanymi systemami kształcenia muzycznego ( Kodaly'a, Dalcrose'a i Orffa) .
10.Aktywne słuchanie muzyki - przykłady scenariuszy zabaw.
11. Zachęcanie studentów do własnych kreatywnych poszukiwań, pobudzanie wyobraźni muzycznej, podejmowanie prób interpretacji utworu muzycznego/piosenki, zachęcanie do improwizacji i tworzenia własnych scenariuszy zabaw muzycznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę dotyczącą rozwoju słuchu muzycznego, rozwoju poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i aparatu głosu u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Zna rozwojowe uwarunkowania przyswajania wiedzy i umiejętności przez dzieci, w odniesieniu do edukacji muzycznej
Dokonuje analizy podstawy programowej z muzyki i programów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, dotyczących zajęć muzycznych.
Potrafi samodzielnie zaplanować i prowadzić zajęcia z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zakresie muzyki, zgodnie z aktualnymi wymogami metodyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Samodzielnie dobiera repertuar wokalny i literaturę muzyczną oraz opracowuje scenariusze zajęć.
Potrafi analizować i oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych,edukacyjnych i terapeutycznych w przedszkolu, szkole i placówce rewalidacyjnej w odniesieniu do działań muzycznych.
Rozumie potrzeby ekspresji muzycznej u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wykazuje wrażliwość na ich problemy.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy muzycznej w zakresie edukacji elementarnej dziecka i rozumie potrzebę dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w różnorodnych działaniach artystycznych z udziałem dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Zadaniem studenta jest napisanie pracy, której przedmiotem jest przedstawienie 3 nowych zabaw muzycznych, stworzonych na podstawie poznanych metod umuzykalniania dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Oceniana będzie kreatywność, twórcze wykorzystanie poznanych metod pracy z dziećmi, przedstawienie własnych propozycji zabaw muzycznych w oparciu o wiedzę dotyczącą rozwoju głosu i kształcenia słuchu muzycznego, odpowiedni dobór muzyki do zaproponowanego tematu oraz odpowiedni dobór metody pracy w stosunku do etapu rozwoju dzieci. Obecność na zajęciach.
Literatura
Burowska Z. Wprowadzenie w kulturę muzyczną.
Dymara B. (red.), Dziecko w świecie muzyki.
Podolska B., Muzyka w przedszkolu. Metodyka.
Przychodzińska-Kaciczak M., Zrozumieć muzykę.
Sacher W.A. Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci.
Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, wyd. II rozdz. VIU.
Smoczyńska-Nachtman U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu.
Smoczyńska- Nachtman U., Muzyka dla dzieci, WSiP Warszawa 1992
Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP Warszawa 1998,M. Przychodzińska, Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, WSiP Warszawa1999, R. Ławrowska, Muzyka i ruch, WSiP Warszawa 1991, E.Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP Warszawa 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: