Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji WNP-PE-DT-AR
1. Określenie terminów: zaburzenia, zachowania, emocje; diagnoza terapia.
2. Rodzaje, rozpoznawanie i diagnoza zaburzeń zachowania
3. Terapia zaburzeń zachowania
4. Rodzaje emocji. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych
5. Diagnoza typu uczniów wg Roswithy Riebisch i Huberta Leszczynskiego
6. Podatność poszczególnych typów (w/w) na określone zachowania i emocje
7. Czy istnieje wychowanie bez porażek?
8. Sterowanie emocjami
9. Symptomy sygnalizujące zaburzenia emocjonalne; czynniki sprzyjające
10. Symptomy sygnalizujące zaburzenia zachowania; czynniki sprzyjające
11. Zaburzenia zachowania wg ICD 10. Kryteria diagnostyczne.
12. Diagnoza środowiska rodzinnego
13. Zachowania problemowe ucznia w środowisku szkolnym
14. Relacje i zależności między temperamentem a zachowaniem.
15. „Każde dziecko chce być dobre” – panel dyskusyjny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W16 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
umiejętności:
K_U02K_W01 zna elementarną terminologię używaną w pedagogice, rozumie źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych.
K_U05 posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych;
K_U09 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; szczególnie w obszarze zaburzeń zachowania i emocji.
K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki.
Kryteria oceniania
Konwersatorium. Prezentacje multimedialne. Referaty/koreferaty. Dyskusja. Formuła argument / kontrargument.
Obecność i aktywny udział w konwersacji; przygotowanie i przedstawienie prezentacji. Wykazanie się znajomością literatury związanej z zagadnieniami będącymi przedmiotem konwersacji.
Literatura
Jarosz E, Wysocka E, Diagnoza psycho – pedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006;
Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela [red. D. Wosik – Kawala, T. Zubrzycka – Maciąg], Kraków 2011;
Kaja B, Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998
Riebisch R, Luszczynski H, Diagnoza typów uczniów, Sopot 2014;
Skołbania B, Diagnostyka pedagogiczna (cz. II r.4 i 7), Kraków 2011;
Skorek E. M, Terapia pedagogiczna, Kraków 2005;
Szymański M, Edukacyjne problemy współczesności, Kraków 2014;
Elementy diagnostyki pedagogicznej [red. I. Lepalczyk, J. Badura], Warszawa 1987;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: