Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej WNP-PE-DPOP
Treści merytoryczne przedmiotu:
Studenci poznają teoretyczne podstawy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, metody, techniki i narzędzia stosowane w rozpoznawaniu sytuacji dzieci i młodzieży w środowiskach wychowawczych, w tym diagnozowanie trudności szkolnych i wychowawczych, diagnozowanie uczniów zdolnych, diagnozowanie w placówce opiekuńczo-wychowawczej, diagnozowanie sytuacji rodzinnej dziecka, diagnoza dziecka krzywdzonego. Omówione będą najważniejsze metody i narzędzia diagnostyczne obejmujące metodę projekcyjną, dialogową, obserwacji, psychometryczną i socjometryczną, a także sposób ich zastosowania i interpretowania zebranych danych, służących do projektowania odpowiedniego oddziaływania pedagogicznego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W01 - zna i opisuje specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych,
W02 - wymienia, opisuje i wyjaśnia elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania.
Umiejętności:
U01 - potrafi stawiać trafne diagnozy w oparciu o narzędzia diagnostyczne badania dzieci i młodzieży,
U02 - umie prawidłowo dobrać oraz stosować narzędzia i metody diagnostyczne.
Kompetencje:
K01 - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do podopiecznych
Literatura
Literatura podstawowa:
Jarosz E. (2001), Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Lisowska E (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce.
Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiazania praktyczne, Kraków.
Stemplewska-Zakowicz K. (2013), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk (rozdz. 3-4)
Tomczak J. (2005), Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków.
Literatura uzupełniająca:
J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.) (2003), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko.
Herbert M. (2004), Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk.
Frydrychowicz A., (1996), Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa.
Socha W. (1984), Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin.
Kozłowska A. (2000), Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: