Doradztwo edukacyjno-zawodowe WNP-PE-DEZ-MGR
Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację:
1. Doradztwo zawodowe i pojęcia pokrewne. Cele doradztwa edukacyjno-zawodowego - 1 godz.
2. Zadania, metody oraz narzędzia pracy doradcy zawodowego. Teoria i praktyka - 4 godz.
3. System doradztwa zawodowego w szkole (założenia i realizacja) - 4 godz.
4. Udział poradni psychologiczno – pedagogicznej w procesie wyboru zawodu - 2 godz.
5. Doradztwo zawodowe w instytucjach rynku pracy. Współpraca ze szkołami - 2 godz.
6. Doradztwo edukacyjno - zawodowe w systemach szkolnych oraz pozaszkolnych państw UE - 2 godz.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_01 Student zna terminy, teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem ich praktycznego zastosowania, metodykę w obszarze doradztwa zawodowego.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_01 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł oraz nowoczesnych technologii; potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji edukacyjnych oraz zawodowych.
EK_02 Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na tematy dotyczące analizowanych zagadnień pedagogicznych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada m.in. umiejętność analizy sytuacji na rynku pracy.
KOMPETENCJE:
EK_01 Student jest gotowy do podejmowania wyzwań (pro)zawodowych; wykazuje aktywność i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych oraz zespołowych działań profesjonalnych w zakresie m.in. doradztwa edukacyjno - zawodowego i edukacji ustawicznej.
EK_02 Student jest gotowy do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się także z osobami będącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy m.in. z instytucjami rynku pracy.
Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS – 1 punkt ECTS razy 30 godzin pracy):
- godziny kontaktowe – konwersatoria – 15h
- przygotowanie projektu – 8h
- przygotowanie się do zaliczenia – 6h
- udział w konsultacjach (także zdalnych) – 1h
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Obecność* i aktywny udział w zajęciach (NP2_W05; NP2_U02; NP2_U03; NP2_K04; NP2_K07);
- Uczestnictwo w debacie oraz wybranym wydarzeniu naukowym (NP2_W05; NP2_U02; NP2_K07);
- Przygotowanie i przedstawienie projektu (NP2_W05; NP2_U02; NP2_U03; NP2_K04; NP2_K07). Prezentacja (w dowolnej formie) wybranego środowiska/instytucji ze względu na: a. innowacyjne formy, metody realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego lub/i b. niestandardowych adresatów prowadzonych działań.
* możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność.
Na ocenę dostateczną – Student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu doradztwa edukacyjno - zawodowego w kraju oraz wybranych państwach UE, potrafi (korzystając z różnych źródeł) zdobywać informacje o charakterze zawodowym oraz zaprojektować i zaprezentować działania wspierające młodych ludzi (na różnych etapach kształcenia) w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu pracy szkolnego doradcy zawodowego oraz współpracy z różnymi instytucjami, m.in. rynku pracy, w analizowanym obszarze.
Na ocenę dostateczną plus (3,5) - wzmocnienie oceny dostatecznej dzięki przygotowaniu na zajęcia (i zaprezentowaniu) dodatkowych materiałów źródłowych na temat realizowanych zagadnień;
Na ocenę dobrą (4,0) – wzmocnienie oceny dostatecznej plus szczególnie czynnym udziałem w debacie (pełnienie roli moderatora, eksperta, zdobycie tytułu najlepszego mówcy) poświęconej roli doradztwa edukacyjno - zawodowego w różnych okresach życia człowieka.
Na ocenę dobrą plus (4,5) – wzmocnienie oceny dobrej wyjątkowo aktywnym udziałem w projekcie studenckim (np. pełnienie funkcji lidera) - prezentacja środowiska/instytucji zajmującego się/zajmującej się realizacją zadań doradztwa edukacyjno - zawodowego (przykład krajowy lub zagraniczny).
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) - wzmocnienie oceny dobrej plus dzięki przygotowaniu dodatkowych materiałów wzbogacających prezentację grupy projektowej (dane z badań, opinie ekspertów lub adresatów działań) oraz zadbanie o aktywność wszystkich uczestników zajęć, a także udział w wybranym wydarzeniu naukowym wspomagającym planowanie własnej przyszłości edukacyjno-zawodowej.
Literatura
1. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008.
2. Paszkowska - Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006.
3. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy: doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012.
4. Sobierajski T., Doradztwo zawodowe: uniwersalizm i konceptualizacja, Warszawa 2013.
5. Wojtasik B., Podstawy poradnictwa kariery poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2011.
Proponowana literatura dodatkowa:
1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.
2. Jaskólska A., Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomaganie z pasją, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2015.
3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005.
4. Knopik T., Zafascynowani światem. Efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2018.
5. McKey M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2006.
6. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: