Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania WNP-PE-BIO
Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju człowieka oraz z jego genetycznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami. Zdobycie umiejętności wstępnej oceny rozwoju fizycznego dziecka. Zapoznanie studentów ze zmieniającymi się z wiekiem potrzebami biologicznymi
i możliwościami fizycznymi człowieka.Zapoznanie studentów głównymi problemami zdrowotnymi dzieci i młodzieży. Uświadomienie studentom znaczenia prawidłowego stylu życia dla zachowania i wzmacniania zdrowia.Przygotowanie studentów do propagowania prozdrowotnych postaw i stylu życia.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego potrzebach w aspekcie biologicznym. Ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania organizmu człowieka w aspekcie biologicznym. Posiada podstawową wiedzę na temat metod oceny rozwoju biologicznego człowieka. Ma podstawową wiedzę dotyczącą problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży.Potrafi dokonać wstępnej oceny prawidłowości rozwoju dziecka w aspekcie biologicznym na podstawie wybranych metod. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z kresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.Umie zaproponować podstawowe działania wspomagające rozwój dziecka. Ma świadomość osobniczego zróżnicowania rozwoju biologicznego człowieka i potrzeby indywidualizacji pracy z dzieckiem. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne.
Uzasadnienie ECTS:
godziny kontaktowe- 30
przygotowanie do zajęć:- 25
przygotowanie do egzaminu: -25
Łączna liczba godzin: 105 (=3 ECTS)
Kryteria oceniania
na ocenę dst/3/ student w ograniczonym zakresie określa zakres biomedycznych czynników i uwarunkowań rozwoju i wychowania dziecka.
na ocenę dst+/3+/ student w niepełnym zakresie określa zakres biomedycznych czynników i uwarunkowań rozwoju człowieka. Charakteryzuje psychofizyczny rozwój ucznia, zna czynniki biofizyczne i medyczne, które go kształtują.
na ocenę db/4/student poprawnie określa zakres biomedycznych czynników i uwarunkowań rozwoju człowieka w kontekście wiedzy o predyspozycjach i możliwościach rozwojowych ucznia, potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu zintegrowanym. Charakteryzuje psychofizyczny rozwój ucznia, zna czynniki biofizyczne i medyczne, które go kształtują.
na ocenę db+/4+/student poprawnie i wnikliwie określa zakres biomedycznych czynników i uwarunkowań rozwoju człowieka w kontekście wiedzy o predyspozycjach i możliwościach rozwojowych ucznia; potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w kształceniu zintegrowanym, wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej; podejmuje aktywność w zakresie zdobywania wiedzy z obszaru biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.
na ocenę bdb/5/ student w sposób dogłębny i refleksyjny a zarazem krytyczny weryfikuje wiedzę teoretyczną w odniesieniu do zróżnicowanych czynników biologicznych, fizycznych i medycznych warunkujących rozwój i wychowanie dziecka. Wykorzystuje w sposób racjonalny i optymalny wiedzę z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, prezentuje aktywną, twórczą postawę skierowaną na zdobywanie wiedzy i dokształcanie w celu budowania kompetencji nauczyciela edukacji zintegrowanej.
Literatura
Świderska M., Budzyńska Jewtuch J. — Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Ogólne zagad- nienia rozwoju biologicznego., Łódź, 2008, WSH-E
[2] Jopkiewicz A., Suliga E. — Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania., Radom, 2005, Instytut Tech- nologii Eksploatacji
[3] Jaczewski A. — Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania., Warszawa, 2005, Wydawnictwo Akademickie Żak
[4] Michajlik A., Ramotowski W. — Anatomia i fizjologia człowieka., Warszawa, 2009, PZWL
Literatura uzupełniająca:
[1] Wojnarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. — Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania., Warszawa, 2010, PWN
[2] Wolański N. — Rozwój biologiczny człowieka., Warszawa, 2005, PWN
[3] Traczyk W.Z. — Fizjologia człowieka w zarysie., Warszawa, 2002, PZWL
[4] Kunachowicz H., Czarnowska Misztal E., Turlejska H. — Zasady żywienia człowieka., Warszawa, 2007,
WSiP
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: