Współczesne tendencje w pedagogice specjalnej WNP-P-WWRD-WTPS
Realizacja przedmiotu służy:
- uzyskaniu przez Studenta wiedzy o źródłach, charakterze, miejscu i znaczeniu współczesnej pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowym i metodologicznym powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej;
- nabyciu przez Studenta umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumienia różnorodnych uwarunkowań tych procesów;
- wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - C.3.W1. Efekt przedmiotowy 2. - C.3.W2. Efekt przedmiotowy 3. - C.3.W4. Efekt przedmiotowy 4. - C.3.W1.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. - C.3.U1.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 6. - C.3.K4.
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student objaśnia w stopniu pogłębionym źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu.
Efekt przedmiotowy 2.
Student charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.
Efekt przedmiotowy 3.
Student charakteryzuje w stopniu pogłębionym koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów.
Efekt przedmiotowy 4.
Student różnicuje w stopniu pogłębionym współczesne podejścia do problemów dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5.
Student diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 6.
Student jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kryteria oceniania
ocena 3,0 (dst)
Wiedza
Student z trudem objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Z błędami charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, z trudnością objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Elementarnie charakteryzuje koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. Z trudem różnicuje współczesne podejścia do problemów dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Umiejętności
Student elementarnie diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, z trudem integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student jest elementarnie gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
ocena 3,5 (dst plus)
Wiedza
Student dostatecznie objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Poprawnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, dostatecznie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Poprawnie charakteryzuje koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. Dostatecznie różnicuje współczesne podejścia do problemów dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Umiejętności
Student poprawnie diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, dostatecznie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student jest dostatecznie gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
ocena 4,0 (db)
Wiedza
Student zadowalająco objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Odpowiednio charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, prawidłowo objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Dość dobrze charakteryzuje koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. Odpowiednio różnicuje współczesne podejścia do problemów dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Umiejętności
Student dość dobrze diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, odpowiednio integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student jest zadowalająco gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
ocena 4,5 (db plus)
Wiedza
Student właściwie objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Trafnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, właściwie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. Dobrze charakteryzuje koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. Właściwie różnicuje współczesne podejścia do problemów dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Umiejętności
Student trafnie diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, właściwie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student jest odpowiednio gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
ocena 5,0 (bdb)
Wiedza
Student kompletnie objaśnia w stopniu pogłębionym źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. W pełni charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, bezbłędnie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej. W pełni charakteryzuje w stopniu pogłębionym koncepcje edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. Bezbłędnie różnicuje w stopniu pogłębionym współczesne podejścia do problemów dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Umiejętności
Student bardzo dobrze diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, w pełni integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: