Wprowadzenie do logopedii WNP-P-WDL
1. Przedmiot i zadania logopedii. Działy logopedii i jej specjalizacje zawodowe. Naukowe podstawy logopedii, jej interdyscyplinarny charakter.
2. Kształtowanie się mowy dziecka. Opóźniony rozwój mowy. Niedokształcenie mowy.
3. Proces komunikacji językowej i jego zakłócenia. Kryteria klasyfikacji zaburzeń mowy. Terminologia. Charakterystyka poszczególnych zaburzeń mowy i wad wymowy.
4. Przyczyny zaburzeń mowy. Profilaktyka w tym zakresie.
5. Rozpoznawanie zaburzeń wymowy i wad wymowy - narzędzia pomocne do badań diagnostycznych. Dokumentacja logopedyczna. Wady wymowy i błędy wymowy.
6. Metodyka postępowania logoterapeutycznego w przypadkach substytucji głosek (pararala) np. w zakresie głosek dentalizowanych. ubezdźwięcznianie spółgłosek, braku spółgłosek tylnojęzykowych, braku r, l, Deformacje dźwięków i sposoby ich usuwania. Etapy pracy korekcyjnej.
7. Słuch fonematyczny i jego usprawnianie.
8. Jąkanie, charakterystyka i terapia.
9. Dyslalia i jej odbicie w piśmie.
10.Wyposażenie gabinetu logopedycznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i pedagogice specjalnej rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (K_W01)
W2: posiada wiedzę o potrzebach osób z zaburzeniami rozwoju oraz psychofizycznego oraz i/lub społecznego funkcjonowania, możliwościach rehabilitacyjnych, terapeutycznych, socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych tych osób; posiada wiedzę na temat regulacji prawnych wspierających rozwój i sytuację życiową człowieka wykazującego obecność odstępstw od ogólnie przyjętych standardów normy (K_W07)
W3: ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogiki specjalnej (K_W19)
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Antos D.,Demmel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy. Warszawa 1967
Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy. Białystok 1991
Błachino K.: Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii i podręczny słownik terminów specjalistycznych używanych w logopedii, Warszawa 1989
Błachino K.:Vademecum logopdyczne. Poznań 1992
Błeszyński J.: Mowa dziecka autystycznego, Biuletyn SPOA w Gdańsku, nr 14/94 s.1.
Błeszyński J.: Mowa dziecka z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk, 1998
Błeszyński J.: Ułatwiona komunikacja, Dziecko Autystyczne Bochniarz A.: Ogólne wskazania do pracy logopedycznej z upośledzonymi umysłowo, Szkoła Specjalna 1990, nr 4, str 250 -254.
Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989
Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989
Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce 1996
Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994
Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987
Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992
Foniatria kliniczna, p.red.A.Pruszewicza, Warszawa 1992
Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993
Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989
Holinger P. C. Co mówią dzieci, zanim nauczą się mówić. Media Rodzina, 2006
Jastrzębowska G. :Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Opole 1999
Jastrzębowska G.: Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej. Opole 1998
Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987
Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986
Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993
Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977
Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982
Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992
Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992
Kurcz I.: Język a psychologia, Warszawa 1992
Lowaas O.I.: Usprawnianie dziecka niepełnosprawnego umysłowo. Warszawa 1993
Löwe A.: Wycowanie słuchowe. Historia - metody - możliwości, Warszawa 1995
Maruszewski M.: Mowa a mózg. Zagadnienia neuropsychologiczne, Warszawa 1970
Materiały dydaktyczne dla logopedów. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1989.
Minczakiewicz E.: Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń, Kraków 1992
Nowak J.: Ćwiczenia usprawniające mowę u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1995
Nowak J.: Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993
Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992
Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się. P. red. H.Rodak, D.Nawrocka, WSiP, Warszawa 1994 - podręcznik i pomoce.
Opieka logopedyczna od poczęcia, p. red. B.Rocławskiego, Gdańsk 1991
Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993
Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989
Pomsta-Porayski J, Diagnoza i terapia w logopedii, Elipsa, 2008
Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986
Rocławski B.: Słownik ortograficzno - ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991
Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991
Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania
Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992
Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994
Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992
Sachajska E.: Latometr, pomoc w terapii dzieci dyslalicznych, Logopedia nr 19, str. 47-52
Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992
Sack O.: Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań 1994
Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990
Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989
Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993
Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3,
Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991
Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979
Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992
Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991
Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991
Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992
Toczyska B.: Kama makama ma ! (wprawki dykcyjne), Gdańsk 1992
Waszczuk H.: Poradnik logopedyczny dla rodziców dzieci z zespołem Downa, Gdańsk 1991
Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971
Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991
Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: