Rola organu prowadzącego w polskim systemie oświaty WNP-P-RO
Wykład ma za za zadanie omówienie następujących zagadnień:
1. Ustalenie sieci szkól
2. Zasady przygotowywania planu finansowego szkoły
3.Organizacja pracy szkoły w zakresie kompetencji organu prowadzącego:
- arkusz organizacyjny
- możliwość utworzenia klas wstępnych
- określenie czasu pracy przedszkoli
-wyrażenie zgody na tworzenie klas dwujęzycznych, sportowych, integracyjnych i terapeutycznych
-podejmowanie decyzji o finansowaniu innowacji pedagogicznych i eksperymentów
-realizacja zadań związanych z przygotowywaniem i prowadzaniem postępowań rekrutacyjnych
4. Przeprowadzenie procedury konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły
5. Prowadzenie spraw związanych z ustaleniem, zgodnie z właściwymi przepisami wynagrodzenia zasadniczego dla dyrektora
6. Prowadzenie spraw związanych z wyrażaniem zgody na zatrudnienie w szkole nauczyciela niebędącego obywatelem polskim
7.Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem opinii w sprawie powierzenia i odwoływania ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego w szkołach
8.Zasady dokonywania wpisu do ewidencji placówek niepublicznych
9. Wypłacanie dotacji placówkom niepublicznym
10. Prowadzenie spraw z zapewnieniem pomocy socjalnej i materialnej dla uczniów
11. Przeprowadzanie naboru do szkół i placówek
12. Kompetencje organu prowadzącego w zakresie zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy
13. Kompetencje organu prowadzącego w zakresie przeprowadzania oceny pracy dyrektora
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu zajęć:
- definiuje i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z aktami prawnymi oraz zagadnieniami związanymi z organizacją pracy szkoły i nauczyciela w zakresie kompetencji organu prowadzącego
- potrafi zaplanować pracę placówki w oparciu o obowiązujące przepisy prawa
- analizuje i interpretuje korzyści wynikające ze znajomości prawa oświatowego w zakresie kompetencji organu prowadzącego
- posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu prawa oświatowego do analizy
i interpretacji wybranych sytuacji szkolnych.
-rozróżnia podstawowe konsekwencje związane z nieprzestrzegania prawa
-posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu prawa oświatowego do analizy i interpretacji wybranych sytuacji szkolnych.
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy. Do zaliczenia potrzebne jest 50 proc. poprawnych odpowiedzi.
Literatura
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r., poz. 1379)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. nr , poz. 393)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: