Psychologiczne podstawy logopedii WNP-P-PsPL
Psychologiczne aspekty diagnozy, terapii i profilaktyki logopedycznej - podstawowe założenia
Elementarne oraz złożone procesy poznawcze człowieka (uwaga, pamięć, spostrzeganie, myślenie) i ich znaczenie dla programowania działań z zakresu diagnozy i terapii logopedycznej
Rozwojowe aspekty kształtowania umiejętności czytania i pisania oraz umiejętności narracyjnych dziecka
Rodzicie w procesie rozwijania umiejętności językowych dzieci - uwarunkowania rodzicielskiego zaangażowania w profilaktykę i terapię logopedyczną oraz projektowanie działań wspierających dla rodziców dzieci z zaburzeniami mowy
Kontakt diagnostyczny w pracy logopedy
Zaburzenia mowy związane z niepłynnością mówienia oraz rozpadem sprawności językowych i komunikacyjnych (m.in. jąkanie, mutyzm, schizofazja)- wybrane aspekty pracy psychologiczno-logopedycznej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wykład:
PLOG_GER_1 charakteryzuje etapy rozwoju człowieka odwołując się do wybranych teorii z zakresu psychologii rozwojowej, psychologii poznawczej, psychologii klinicznej i psycholingwistyki, a także wyjaśnia rodzinne i środowiskowe uwarunkowania kształtowania umiejętności językowych oraz umiejętności czytania i pisania dziecka
PLOG_P_1 charakteryzuje w oparciu o klasyfikację najczęściej spotykane zaburzenia psychiczne związane z niepłynnością mówienia oraz rozpadem sprawności językowych i komunikacyjnych
PLOG_P_3 wyjaśnia zasady etyczne i uregulowania prawne w kontekście działań diagnostycznych i terapeutycznych podejmowanych wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i osób z wybranymi zaburzeniami psychicznymi
PLOG_P_4 wyjaśnia związek między zaburzeniami mowy a chorobami psychicznymi
ćwiczenia:
PLOG_P_2 dopasowuje działania terapeutyczne do potrzeb osób przejawiających zaburzenia mowy związane z niepłynnością mówienia oraz rozpadem sprawności językowych i komunikacyjnych m.in. w przebiegu wybranych zaburzeń psychicznych
PLOG_NEO_4 stosuje metody oceny rozwoju psychofizycznego dziecka w okresie noworodkowym i wczesnego dzieciństwa i programuje działania wspierające dla dziecka z zaburzeniami mowy i jego rodziny
PLOG_FJ_4 rozpoznaje wybrane zjawiska fonetyczne (antycypacje i perseweracje) w kontekście działań z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii logopedycznej
PLOG_AR_2 rozpoznaje czynności mowy jako nabywanie kompetencji językowych i komunikacyjnych
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład, ćwiczenia 40h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h
Przygotowanie się do egzaminu 30h
Inne formy 10h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 4
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny test wiedzy
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Ćwiczenia - zaliczenie
Ocena projektu polegającego na samodzielnym zaplanowaniu postępowania diagnostyczno-terapeutycznego dla dziecka z zaburzeniami mowy i jego rodziny (case study)
Kryteria oceny:
wskazanie właściwych obszarów diagnozy (0-4p.), wykorzystanie adekwatnych sposobów oceny rozwoju dziecka (0-4p.), dopasowanie działań terapeutycznych do potrzeb rozwojowych dziecka i jego rodziny(0-4p.) , uzasadnienie programowanych działań wspierających (0-4p.)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Andrzejewska J. (2015). Przestrzeń przedszkola przyjazna kształtowaniu gotowości dziecka do nauki czytania i pisania." Roczniki Pedagogiczne", nr 7(43), s. 89-105.
Bilikiewicz A. (2007), Psychiatria, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL,
Czaplewska, E., Milewski, S. (red.) (2015), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Sopot: GWP.
Emiluta-Rozya, D. (2013).Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Garbias, S., Panasiuk, J., Woźniak, T. (2015), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Gleason, J. B., Ratner, N.B. (red.)(2005), Psycholingwistyka, Gdańsk: GWP.
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kendall, P.C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne, Gdańsk: GWP.
Kuracki, K. (2022) Rodzice w procesie rozwijania umiejętności językowych i czytelniczych młodszych dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi - stan badań i perspektywy badawcze, Forum pedagogiczne, nr 1, s.151-172.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006), Psychologia poznawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Academica Wydawnictwo SWPS.
Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L. (2003), Psychopatologia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Sęk H.,(2007), Psychologia kliniczna 1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Strelau, J. (red.) (2004), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2/3, Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: