Wybrane zagadnienia z psychologii ogólnej WNP-P-PPN-WZWT
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii myśli psychologicznej, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposobu jego funkcjonowania. Zaprezentowane zostaną elementy poszczególnych subdyscyplin psychologii: neuropsychologia, psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, ze szczególnym uwzględnieniem procesów spostrzegania zmysłowego, oraz procesów poznawczych, które są kluczowe w kontekście edukacyjnym.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK_01 - zna historię myśli psychologicznej i podstawy psychologii jako nauki.
EK_02 - charakteryzuje teorie i procesy związane ze spostrzeganiem zmysłowym, odbiorem i przetwarzaniem informacji: transdukcja, teoria detekcji sygnałów, synestezja, przetwarzanie percepcyjne.
EK_03 - charakteryzuje teorie i procesy związane z myśleniem, rozumowaniem i świadomością: pojęcia, schematy, skrypty poznawcze, myślenie formalne i nieformalne, dywergencyjne i konwergencyjne, błędy poznawcze, teoria dysonansu poznawczego, sen i marzenia senne
EK_04 - charakteryzuje teorie i procesy związane z pamięcią i uwagą oraz wie jak wykorzystać to w działalności edukacyjnej
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia są weryfikowane przez egzamin pisemny:
Na ocenę:
5,0 student osiąga min. 90% punktów
4,5 student osiąga min. 80% punktów
4,0 student osiąga min. 70% punktów
3,5 student osiąga min. 60% punktów
3,0 student osiąga min. 50% punktów
2,0 student osiąga mniej niż 50% punktów
Literatura
1. Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2014). Psychologia - kluczowe koncepcje, t. 1-5, Warszawa: PWN lub Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
2. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW
3. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP
4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: