Wybrane zagadnienia z psychologii ogólnej WNP-P-PPN-WZCT
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z wybranych obszarów psychologii. Studenci zapoznają się z zasadami prowadzenia różnych rodzajów badań psychologicznych, ich zaletami i wadami, a także nauczą się interpretować wyniki badań na potrzeby działalności diagnostycznej, pedagogicznej i wychowawczej. Przedstawiona zostanie im wiedza z zakresu psychologii uczenia się społecznego oraz warunkowania klasycznego i instrumentalnego. Studenci poznają także elementy psychologii emocji i motywacji istotne w pracy edukacyjnej.
W wyniku zajęć studenci nie tylko przyswoją kluczowe pojęcia i teorie psychologiczne, ale również zyskają całościowe spojrzenie na złożoność psychologii jako nauki. Nauczą się analizować jej osiągnięcia empiryczne i zastosować zdobytą wiedzę w praktyce pedagogicznej, zwłaszcza w zakresie wspierania rozwoju poznawczego i psychospołecznego uczniów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
EK1 - zna zasady przeprowadzania badań psychologicznych i rozumie sposób interpretacji wyników w zależności od określonej metody badawczej;
EK2 - charakteryzuje teorie i procesy związane z psychologią ucznia się takie warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, ucznie się przez naśladowanie, uczenie się przez obserwacje, uczenie się utajone.
EK3 - charakteryzuje teorie i procesy związane z psychologią emocji i motywacji: źródła emocji, kontrola emocji, inteligencja emocjonalna, teorie motywacji.
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia weryfikowane są przez test z wiedzy na koniec przedmiotu.
Na ocenę:
5,0 student osiąga min. 90% punktów
4,5 student osiąga min. 80% punktów
4,0 student osiąga min. 70% punktów
3,5 student osiąga min. 60% punktów
3,0 student osiąga min. 50% punktów
2,0 student osiąga mniej niż 50% punktów
Literatura
1. Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2014). Psychologia - kluczowe koncepcje, t. 1-5, Warszawa: PWN lub Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
2. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW
3. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP
4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: