Pedagogika ogólna WNP-P-PPN-POCC
Treści merytoryczne: w czasie zajęć omawiana jest podstawowa terminologia pedagogiczna. Na przykładzie głównych systemów pedagogicznych prezentuje się teoretyczne podstawy wychowania oraz kluczowe problemy dotyczące rozwoju dziecka/ucznia i problemy związane z pracą w szkole.
Metody oceny: egzamin pisemny.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01 potrafi omówić genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pedagogiki ogólnej i teorii wychowania; wskazuje powiązania pedagogiki z innymi, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych;
W_02 potrafi omówić założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki;
W_04 potrafi scharakteryzować podejścia badawcze w zakresie pedagogiki;
Umiejętności:
U_01 potrafi dostrzegać i interpretować aktualne zjawiska społeczne w kontekstach wychowania;
U_02 posiada umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych;
Kompetencje społeczne:
K_01 ma pogłębioną świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych
K_02 wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Prezentacja pracy
5.0 (bardzo dobry) Student:
- ma pogłębioną wiedzę na temat historii pedagogiki
- porównuje teorie wyjaśniające zależności między doświadczeniem-wiedzą-nauką, a uczeniem się-nauczaniem-pracą dydaktyczną na poziomie edukacji wczesnoszkolnej
- rozwiązuje problemy dydaktyczne,
- inicjuje współpracę w grupie,
- uczestniczył w co najmniej 90% wykładów.
4.0 (dobry) Student:
- ma ugruntowaną historii pedagogiki,
- charakteryzuje cele i efekty nauczania i uczenia się,
- projektuje własne działanie dydaktyczne,
- uczestniczył w co najmniej 70% wykładów.
3,0 (dostateczny) Student:
- zna podstawowe pojęcia i teorie wyjaśniające zagadnienia związane z pedagogiką,
- właściwie dobiera metody, formy i środki dydaktyczne do treści kształcenia,
- projektuje własne działanie dydaktyczne,
- uczestniczył w co najmniej 50% wykładów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: