Prawo oświatowe. Prawo pracy. Karta Nauczyciela WNP-P-POS
Najważniejszym celem zajęć jest nabycie przez słuchaczy studiów kompetencji w zakresie prawnych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju szkół i placówek. Program zajęć został tak skonstruowany, aby kolejne zagadnienia tworzyły logiczny ciąg umożliwiający korzystanie z już poznanej wiedzy. Podczas wykładów prezentowana tematyka dotyczy miejsca prawa oświatowego w systemie prawa polskiego oraz: pojęcia prawa w ogóle, rodzajów norm prawnych, prawo a normy, źródło prawa, kształtowanie a tworzenie prawa, system źródeł prawa Polsce, wykładnia prawa, a także jest zaprezentowana struktura aktów prawnych. Słuchacze poznają zasadę legalizmu. Zostają omówione zależności pomiędzy prawem powszechnie obowiązującym a aktami normatywnymi o charakterze wewnętrznym. Wnikliwie poddana jest analizie ustawa o systemie oświaty, ustawa Prawo oświatowe oraz przepisy wykonawcze do ustawy, a także miejsce ustawy i aktów wykonawczych w systemie źródeł prawa w Polsce. Podczas zajęć jest przedstawiony sposób wyszukiwania konkretnych przepisów ustaw a także w rozporządzeniach. Ważnym zagadnieniem dla przyszłej kadry kierowniczej jest znajomość ustawy Karta Nauczyciela oraz przepisów wykonawczych do ustawy, w szczególności dotyczących awansu zawodowego nauczyciela i oceny pracy nauczyciela. Analizie zostają poddane także przepisy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli.
Podczas zajęć słuchacze znajdują odpowiedź na pytanie jak tworzyć prawo wewnątrzszkolne, a w konsekwencji jak wygląda struktura aktów prawnych. Zapoznają się z podstawowymi zasadami techniki prawodawczej w oparciu o stosowne rozporządzenie. Pozwala to na kształcenie umiejętności stosowanie prawa w praktyce dyrektora szkoły/placówki oraz zrozumienie znaczenia statutu szkoły jako „szkolnej konstytucji”. Wykłady dają możliwość poznania zasad wprowadzania zmian do statutu szkoły.
Wykłady, z uwzględnieniem aktywności słuchaczy, pozwalają w ramach ww. tematyki na analizę, wyjaśnienia, wymianę doświadczeń.
Podczas wykładów omawiane są poszczególne zagadnienia z uwzględnieniem bieżących wydarzeń oświatowych oraz systematyczne zgłaszanych pytań przez słuchaczy. Zajęcia umożliwiają zastosowanie wiedzy z obszaru prawa przy rozstrzyganiu i omawianiu skomplikowanych spraw, mających charakter kazusów. Ich zaletą jest nawiązywanie do aktualnych zmian w przepisach prawa oraz możliwość samodzielnej analizy aktów prawnych.
Tematyka zajęć będzie na bieżąco aktualizowana z aktywnym udziałem słuchaczy.
W cyklu 2022/23_L:
Najważniejszym celem zajęć jest nabycie przez słuchaczy studiów kompetencji w zakresie prawnych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju szkół i placówek. Program zajęć został tak skonstruowany, aby kolejne zagadnienia tworzyły logiczny ciąg umożliwiający korzystanie z już poznanej wiedzy. W semestrze letnim tematyka wykładów obejmuje: podstawy prawne bezpieczeństwa w szkole, ochrona nauczyciela jako funkcjonariusza publicznego. Zostaną omówione akty prawa polskiego polskiego i międzynarodowego będące podstawą działania szkół i placówek, w tym kwestie prawa do informacji w szkole , ochrony danych osobowych, stosowania Kpa w szkole. |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz zna przepisy prawa dotyczące oświaty. Wymienia akty prawne opisujące system oświaty oraz pragmatykę zawodową nauczycieli. Wie, które ustawy oraz przepisy wykonawcze należy stosować w praktyce dyrektora szkoły/placówki. Zna instytucje współpracujące ze szkołami/placówkami.
Słuchacz potrafi w oparciu o przepisy prawa zaplanować podstawowe działania szkoły i dyrektora.
Weryfikuje przyjęte rozwiązania posługując się przepisami prawa. Konstruuje prawo wewnętrzne szkoły/placówki zgodnie z prawem powszechnie obowiązującym. Rozwiązuje problemy zawodowe swoje oraz współpracowników z wykorzystaniem norm zawartych w prawie.
Przewiduje zagrożenia, w szczególności związane z naruszaniem praw dziecka.
Wyszukuje przepisy prawa korzystając z wiarygodnych źródeł informacji.
Słuchacz wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje oparte na przepisach prawa. Ma świadomość konieczności nieustannego monitorowania zmian w przepisach dotyczących oświaty, w celu ich poprawnego stosowania. Potrafi aktualizować wiedzę w oparciu o obowiązujące przepisy. Zawsze postępuje zgodnie z ustanowionymi normami prawa. Jest zorientowany na osiąganie celów szkoły, w których najważniejszym podmiotem jest uczeń.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach,
praca zaliczeniowa na wybrany temat,
test sprawdzający
Literatura
Prawo oświatowe oraz przepisy wprowadzające. Komentarz, red. M. Pilich, A. Olszewski, Wolters Kluwer Polska spółka z o. o., Warszawa 2022;
Barański A., Rozwadowska-Skrzeczyńska J., Szymańska M., Karta Nauczyciela. Komentarz, Wolters Kluwer Polska spółka z o. o., Wydanie 10.;
Kodeks pracy. Komentarz., Jaśkowski, Maniewska, . Wydanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2023;
Chauvin T., Stawecki T., Winczorek P., Wstęp do prawoznawstwa, C.H. Beck., Warszawa 2019;
„Kodeks rodzinny i opiekuńczy Komentarz”, 1. wydanie, Jacek Gudowski, Wyd. Wolter Kluwers;
P. Barta, P. Litwiński, „Ustawa o ochronie danych osobowych Komentarz”, Wyd.2 C.H. Beck; Warszawa 2021;
K.Kędzierska, B. Pietrzak, P. Szustakiewicz, B. Opaliński, A. Lipiński, A. Gałach, „Dostęp do informacji publicznej a prawo do prywatności”, Wyd. C. H. Beck, 2015;
Akty prawne, m.in.:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.;
ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2022 r. , poz. 2230 ze zm.;
ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe – j. t. Dz. U. z 2023r., poz. 900 ze zm.;
ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - j. t. Dz. U. z 2023 r., poz. 984 ze zm..;
ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy - j. t. Dz. U. z 2023, poz. 1465
oraz wybrane przepisy wykonawcze do ww. ustaw.
W cyklu 2022/23_L:
rawo oświatowe oraz przepisy wprowadzające. Komentarz, red. M. Pilich, A. Olszewski, Wolters Kluwer Polska spółka z o. o., Warszawa 2022; Barański A., Rozwadowska-Skrzeczyńska J., Szymańska M., Karta Nauczyciela. Komentarz, Wolters Kluwer Polska spółka z o. o., Wydanie 10.; Kodeks pracy. Komentarz., pod. red. K. W. Baran, 6. Wydanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2022; Chauvin T., Stawecki T., Winczorek P., Wstęp do prawoznawstwa, C.H. Beck., Warszawa 2019; „Kodeks rodzinny i opiekuńczy Komentarz”, 6. wydanie, pod red. prof. dr hab. Krzysztofa Pietrzykowskiego, Wyd. C.H. Beck; P. Barta, P. Litwiński, „Ustawa o ochronie danych osobowych Komentarz”, Wyd.2 C.H. Beck; Warszawa 2021; K.Kędzierska, B. Pietrzak, P. Szustakiewicz, B. Opaliński, A. Lipiński, A. Gałach, „Dostęp do informacji publicznej a prawo do prywatności”, Wyd. C. H. Beck, 2015; Akty prawne: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.; ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2022 r. , poz. 2230; ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe – j. t. Dz. U. z 2021r., poz. 1082 z poźn. zm. ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - j. t. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm..; ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy - j. t. Dz. U. z 2022, poz. 1510, oraz wybrane przepisy wykonawcze do ww. ustaw. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: