Placówka oświatowa w środowisku lokalnym WNP-P-POL
Wychowawcy wobec problemów globalizacji a skuteczność oddziaływań wychowawczych.
Środowisko materialne i społeczne jako źródło stymulacji niezbędnej w rozwoju jednostki.
Postrzeganie rozwoju jednostki w kontekście środowiska.
Przestrzeń szkoły, placówek edukacyjnych a rozwiązywanie problemów wychowawczych.
Pozarodzinne czynniki oddziałując na rozwój jednostki. Partnerstwo edukacyjne a kontekstowość; postawa wobec środowiska ucznia; orientacja na partnerstwo .
Typy partnerstwa edukacyjnego. Wychowawcy-nauczyciele kreujący współpracę szkoły ze środowiskiem /propozycje programów/.
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1 Wskazuje środowiskowe uwarunkowania procesów wychowania i ujmuje rozwój jednostki w kontekście środowiska. Określa rolę prymarnego kontekstu rozwoju jednostki.
2 Określa wymiary konstytuujące partnerstwo edukacyjne. Potrafi wskazać znaczenie oddziaływań sekundarnych kontekstów edukacyjnych.
3 Potrafi prognozować i dostrzegać konsekwencje zróżnicowanych oddziaływań wychowawczych dla rozwoju jednostki. Umie określić zadania środowiska rodzinnego zabezpieczające funkcjonowanie dziecka w roli ucznia.
4 Umie określi wymiary materialne i społeczne środowiska rodzinnego stanowiące źródło stymulacji rozwoju jednostki. Wskazuje warunki efektywności systemów edukacyjnych.
5 Przygotowany jest do kreowania współpracy nauczycieli i wychowawców ze środowiskiem. Umie zaprojektować działania wychowawców w zakresie współpracy z podmiotami różnych instytucji i placówek umożliwiające efektywną pracę edukacyjną
6 Samodzielnie konstruuje program pracy w obszarze różnych typów partnerstwa edukacyjnego. Ma świadomość, iż efektywność oddziaływań wychowawczych systemów edukacyjnych jest warunkowana postawą partnerstwa w obszarze kreowania działań edukacyjnych
7 Nabywa świadomość iż efektywność oddziaływań wychowawczych jest determinowana partnerstwem w zakresie kreowania działań edukacyjnych oraz nawiązaniem rzeczywistego dialogu z innymi wychowawcami.
8 Nabywa świadomość iż efektywność oddziaływań wychowawczych jest determinowana partnerstwem w zakresie kreowania działań edukacyjnych oraz nawiązaniem rzeczywistego dialogu z innymi wychowawcami.
Kryteria oceniania
prezentacja
obecność na zajęciach
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
Literatura
1. R. Fisher: Lepszy start. Zapewnij swemu dziecku lepszy start. Rebis, Poznań 2002.
2. M. Łobocki: Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.
3. B. Śliwerski. Partnerstwo rodziny , szkoły , gminy , Nowe w Szkole, nr 7/8 , s. 43-44, 2003r.
4. pr. zb. pod kierunkiem W. Starzyńskiego, Rodzice -partnerzy i sprzymierzeńcy, Fundacja "Rodzice w Szkole", Warszawa 2011
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego,
Dz.U. 09/168/1324 z dnia 9 października 2009 r.
5. M. Whalley i Zespół Pen Green Centre: Jak włączyć rodziców do nauki dzieci? WSiP, Warszawa 2008
6. M. Mendel: Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: