Planowanie i organizacja pracy w placówkach oświatowych WNP-P-PL
Planowanie jest procesem decyzyjnym, w którym w celu sprawnego zarządzania, z rożnych możliwości wybiera się najbardziej odpowiednią w danym momencie. Umożliwia ono uzyskanie i przekazanie przez organizację środków potrzebnych na realizację jej działań, działanie członków organizacji zgodnie z przyjętymi celami i procedurami oraz śledzenie i pomiar stopnia realizacji celów, co umożliwia podjęcie działań korygujących, jeśli postępy są niezadowalające.
Do poszczególnych komponentów planu strategicznego należy:
wizja – myślenie o tym, jaka będzie szkoła w dłuższej perspektywie czasowej. Jest to ogólny obraz przyszłości, który szkoła chce wykreować.
misja – podstawowe działania, główne metody postępowania zastosowane w celu realizacji wizji szkoły. Misja wyznacza kierunek i dotyczy przyszłości, a proces jej realizacji jest wiarygodny, tzn. ma odniesienie do realnych działań.
cele szkoły – nadanie jednolitego kierunku działaniom ludzi pracujących w szkole. Ustalenie celów wpływa na planowanie w szkole i wykonywanie działań, ponieważ mogą być źródłem motywacji dla pracowników i są podstawą skutecznego mechanizmu oceny i kontroli. Ponadto, w ramach zajęć omawiane będą zagadnienia dotyczące tworzenia następujących planów:
roczny plan pracy
plan nadzoru pedagogicznego
plan doskonalenia zawodowego nauczycieli
plan rozwoju
plan pracy zespołów
plany organizacyjne (plan nauczania, arkusz organizacji pracy szkoły)
plany techniczne (np. plan remontów)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- wymienia zasady tworzenia programu rozwoju szkoły / placówki,
- formułuje działania naprawcze,
- identyfikuje podstawowe dokumenty, programy i plany pracy szkoły / placówki,
- nazywa i wyjaśnia zadania nauczyciela na poszczególne stopnie awansu zawodowego,
- wskazuje formy doskonalenia zawodowego,
- definiuje rolę, zadania i kompetencje organów funkcjonujących w szkole / placówce,
- wskazuje zasady organizacji procesu pedagogicznego,
- wymienia ważne czynniki wpływające na jakość pracy szkoły / placówki,
- tworzy program rozwoju i inne obowiązujące w szkole / placówce dokumenty,
- potrafi organizować proces pedagogiczny,
- dyskutuje, pracuje w zespole, jest kreatywny, otwarty na propozycje innych.
Kryteria oceniania
1. Wykład
2. Metody poszukujące: problemowe, ćwiczeniowo - praktyczne, dyskusja.
3. Metody eksponujące.
Kryteria oceniania:
- udział i aktywność podczas zajęć
- obserwacja postaw
- test sprawdzający.
Literatura
1. Frąckiewicz B. Kołodziejska J. "Organizowanie i dokumentowanie pracy gimnazjum. Praktyczne rozwiązania", Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2009
2. Elsner D. "Koncepcja pracy szkoły. Nowe rozwiązania dla starych problemów", SEO - www.npseo.pl
3. Pielachowski J. "Organizacja, kierowanie i nadzór pedagogiczny w szkole", Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2007
4. Pielachowski J. "Organizacja i zarządzanie oświatą i szkołą", Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: