Ortodoncja dla logopedów WNP-P-ODL
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3JuvPqxbTC9Zcwlb3vaDScIdstJdWHUAU3lVbHYepIA1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2d2ab473-9dbb-43b5-be47-d4146a3cb88a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com (w cyklu 2022/23)
Ortodoncja a logopedia.
Dysfuncje twarzowo-zgryzowo-szczękowe a wady wymowy, nieprawidłowe spoczynkowe pozycje oralne, nienormatywny przebieg funkcji fizjologicznych w obrębie narządu mowy.
Analiza twarzy. Zespół długiej twarzy (LFS). Zespół krótkiej twarzy (SFS).
Norma układu stomatognatycznego. Zgryz prawidłowy (w uzębieniu mlecznym, w uzębieniu stałym).
Klasyfikacje wad zgryzu: Bauma, Angle'a, Orlik-Grzybowskiej.
Leczenie wad zgryzu. Aparaty ortodontyczne. Akcesoria ortodontyczne. Przegląd stymulatorów do leczenia zaburzonych funkcji jamy ustnej.
Wzrost i rozwój narządu żucia.
Higiena jamy ustnej.
Praca w zespole interdyscyplinarnym (logopeda, ortodonta, fizjoterapeuta itd.).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1. Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (10 godzin zajęć - platforma MS Teams, konsultacje, zaliczenie zajęć).
2. Praca własna (przygotowanie do zajęć, zapoznanie się z literaturą, samokształcenie). | W cyklu 2022/23: 1. Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (10 godzin zajęć , w tym 6 z wykorzystaniem platformy MS Teams, konsultacje, zaliczenie zajęć).
2. Praca własna (przygotowanie do zajęć, zapoznanie się z literaturą, samokształcenie). |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: student zna i rozumie budowę i funkcjonowanie narządu żucia, metody oceny i sposoby usuwania nieprawidłowosci zgryzowych.
W zakresie umiejętności: potrafi rozpoznać konieczność konsultacji ortodontycznej.
W zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do współpracy w zespole specjalistów.
Kryteria oceniania
1. Czynny udział w zajęciach.
2. Zaliczenie zadania (test jednokrotnego wyboru).
Literatura
Majewski S., Gnatofizjologia stomatologiczna. Normy okluzji i funkcje układu stomatognatycznego, PZWL, Warszawa 2007.
Jarka J., Angerman A., O powstawaniu wad zgryzu, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2022.
Gorzechowski K., Rehabilitacja stomatologiczna, Wydawnictwo Kargo, Białystok 2016.
Rokitiańska M., Podstawy ortodoncji dla logopedów, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wilekiego, Bydgoszcz 2004.
Gruba J., Zadurska M., Siemiańska-Piekarczyk B., Wybrane zagadnienia logopedyczne. Część II, Wydawnictwo Komlogo, Gliwice 2010 (rozdział 1).
Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Wydawnictwo Erg-Sum, Bytom 2022 (rozdział 2).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: