Logopedia kliniczna i szkolna z przygotowaniem dydaktyczno-metodycznym II WNP-P-LKISZ-II
Szczegółowe zagadnienia:
1. Zestawienie form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya – rodzaje dyslalii obwodowej wraz z patomechanizmem.
2. Pojęcia deformacji, substytucji i elizji. Terminologia stosowana w opisie zaburzeń artykulacyjnych.
3. Całościowe badanie logopedyczne, D. Emiluty-Rozya. Wybrane narzędzia do badania artykulacji i badań przesiewowych.
4. Przełykanie wczesnodziecięce (infantylne, trzewne) i dojrzałe (dorosłe, somatyczne) – charakterystyka. Przełykanie atypowe.
5. Pozycja spoczynkowa aparatu artykulacyjnego – charakterystyka.
6. Frenotomia, frenulektomia, frenulotomia, miofrenuloplastyka, makroglosja, ankyloglosja, parafunkcje – charakterystyka, opis.
7. Słuch fonemowy, pamięć słowna, kinestezja artykulacyjna – charakterystyka, badanie.
8. Mowa bezdźwięczna – przyczyny, kolejność udźwięczniania głosek.
9. Metodyka wywoływania głosek. Metody i techniki pracy w dyslalii (sposoby wywoływania głosek).
10. Przekształcenia fonetyczne.
11. Wczesna interwencja logopedyczna.
12. Dysfagia.
13. Funkcje prymarne.
14. Odruchy orofacjalne.
15. Niedokształcenie mowy pochodzenia ośrodkowego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz:
I. Wiedza
- zna klasyfikacje dyslalii
- zna metody diagnozowania dyslalii, niedokształcenia mowy pochodzenia ośrodkowego
- zna zagadnienia związane z dysfagią, funkcjami prymarnymi, odruchami orofacjalnymi
II. Umiejętności
- potrafi diagnozować dzieci z zaburzeniami omawianymi w module
- potrafi opracować plan pracy z dziećmi z ww. zaburzeniami
- dobiera odpowiednie metody pracy
III. Kompetencje społeczne
- posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta
- potrafi współpracować z rodzicami dziecka i innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania pacjenta
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach
- zaliczenie
Literatura
Antos D., Demel G., Styczek I. (1978) „Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy.” Warszawa
Cieszyńska, J. (2003). "Metody wywoływania głosek". Kraków: Wydawnictwo Superprint.
Demel G. (1994) „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”WSiP, Warszawa
Emiluta – Rozya D., Mierzejewska H., Atys P. (2004) „Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń mowy u dzieci 2, 4, 6-letnich.” Wydawnictwo APS
Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.) (1999) „Logopedia. Pytania i odpowiedzi.” Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole
Hortis -Dzierzbicka M., Stecko E. (2005) „Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia. Szkice foniatryczno-logopedyczne”, WUW, Warszawa.
Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D.(2021) „Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy”, Wydawnictwo APS, Warszawa.
Kania J. (2001) „Szkice logopedyczne”, Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Lublin
Konopska L.(2015 ) "Desonoryzacja w dyslalii. Analiza artykulacyjna, akustyczna i audytywna", Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Krajna E., (2008), "100-wyrazowy test artykulacyjny", Komlogo, Gliwice.
Lorenc A., Skrzek J., (2021), "Diagnoza i terapia w przypadku mowy" bezdźwięcznej, [w:] (red.) A. Domagała, U. Mirecka, "Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna", Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 241-266.
Mackiewicz B. (1993), „Zapobieganie oddychaniu przez usta u noworodków i niemowląt. Znaczenie pionizacji końca języka dla poprawnej artykulacji głosek. Wskazówki do nauki prawidłowego połykania w wadach zgryzu i wymowy u dzieci”. [w:] (red.) B. Rocławski „Opieka logopedyczna od poczęcia”. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Michalak-Widera I. (2009) „Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży”, Katowice
Michalak-Widera I., Węsierska K. (2012) „Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym”, Katowice.
Ostapiuk B. (2008) „Standard postępowania logopedycznego w dyslalii ankyloglosyjnej”, [w:] Logopedia t.37, PTL, Lublin.
Pluta-Wojciechowska D. (2008) „Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia”. Badania-Teoria-Praktyka. Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.
Pluta-Wojciechowska D. (2013) "Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego". Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.
Pluta-Wojciechowska D. (2017), " Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń", Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom.
Potocka-Pirosz K., Sadowska E., "Rzadziej występujące rodzaje dyslalii - diagnoza i terapia", [w:] (red.) A. Domagała, U. Mirecka, "Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna", Harmonia Universalis, Gdańsk, s. 267-294.
Rocławski B. (1995) „ Słuch fonemowy i fonetyczny”. Teoria i praktyka. Glottispol. Gdańsk
Rocławski B. (red.) (1991) „Opieka logopedyczna od poczęcia”. Uniwersytet Gdański. Gdańsk
Sołtys-Chmielowicz A. (2008) „Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka.”, Impuls, Kraków
Styczek I. (1982), „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego”. WSiP, Warszawa
Wójtowiczowa J. (1997) „O wychowaniu językowym”, Warszawa
Wójtowiczowa J. (1991) „ Logopedyczny zbiór wyrazów”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: