Komunikacja interpersonalna WNP-P-KINT
Celem przedmiotu jest wzbogacenie wiedzy i umiejętności Studentów z zakresu skutecznego porozumiewania się z innymi osobami zwłaszcza z pozostałymi uczestnikami procesu dydaktycznego i wychowawczego.
Poprzez udział w ćwiczeniach, symulacjach, analizę literatury, czy karty pracy Studenci mogą zdobyć wiedzę na temat konkretnych form komunikacji oraz wyćwiczyć umiejętność posługiwania się różnymi technikami komunikacyjnymi.
W zakres tematyczny przedmiotu wchodzą: formy komunikacji, kanały komunikacji i bariery komunikacyjne, techniki aktywnego słuchania (komunikat Ja, parafrazy, zadawanie pytań, odzwierciedlenia, nazywanie, skalowanie), komunikacja empatyczna (porozumienie bez przemocy), stosowanie technik przełamujących opór w komunikacji, komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych, sposoby rozwiązywania konfliktów, asertywna komunikacja i wykorzystanie elementów Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach oraz analizy transakcyjnej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student:
W01 - zna różne formy komunikatów, bariery komunikacyjne, techniki i procedury wspomagające komunikację.
W zakresie umiejętności Student:
U01 - stosuje różne formy komunikatów, wykorzystuje techniki i procedury wspierające komunikowanie się w szkole, buduje pozytywne relacje z otoczeniem;
U02 - potrafi wykorzystać odpowiednie techniki komunikacyjne do rozwiązywania konfliktów, budowania atmosfery wzajemnego zrozumienia, szacunku i empatii;
W zakresie kompetencji Student:
K01 - jest zorientowany na stosowanie efektywnej komunikacji, jest świadomy barier komunikacyjnych, dąży do rozwiązania problemów na drodze dialogu.
Kryteria oceniania
Obecność Studenta na zajęciach jest obowiązkowa i jest warunkiem zaliczenia. W przypadku opuszczenia więcej jak 20 % zajęć (niezależnie od powodu) student zobowiązany do zaliczenia tych nieobecności przez przeczytanie jednej ze wskazanych przez wykładowce książek i odpowiedź ustną na jej temat. Obecność na zajęciach jest kluczowa, ponieważ podczas niej weryfikowany jest na bieżąco poziom opanowania efektów uczenia się.
Na oceną 3,0 Student: wymienia podstawowe formy komunikatów, bariery komunikacyjne, techniki i procedury wspomagające komunikację; stosuje proste formy prawidłowych komunikatów, wykorzystuje podstawowe techniki i procedury wspierające komunikowanie się w szkole, buduje pozytywne relacje z otoczeniem; wykorzystuje odpowiednie techniki komunikacyjne do rozwiązywania prostych konfliktów oraz budowania atmosfery wzajemnego zrozumienia, szacunku i empatii; jest dostatecznie gotów na stosowania efektywnej komunikacji, jest świadomy istnienia barier komunikacyjnych, dąży do rozwiązania problemów na drodze dialogu.
Na ocenę 3,5 student realizuje część efektów na poziomie oceny 3,0 a część na poziomie ocenę 4,0.
Na ocenę 4,0 Student: przedstawia zasady tworzenia różnych form komunikatów, wymienia i opisuje na przykładach bariery komunikacyjne, omawia techniki i procedury wspomagające komunikację; samodzielnie stosuje różne formy komunikatów, wykorzystuje różnorodne techniki i procedury wspierające komunikowanie się w szkole, buduje pozytywne relacje z otoczeniem; potrafi wykorzystać odpowiednie techniki komunikacyjne do rozwiązywania różnych konfliktów, a także do budowania atmosfery wzajemnego zrozumienia, szacunku i empatii; jest dobrze przygotowany do stosowania efektywnej komunikacji, jest świadomy barier komunikacyjnych w różnych obszarach życia, dąży do rozwiązania problemów na drodze dialogu.
Na ocenę 4,5 student realizuje część efektów na poziomie oceny 4,0 a część na poziomie ocenę 5,0.
Na ocenę 5,0 Student: rzetelnie i dokładnie prezentuje zasady tworzenia różnych form komunikatów, wymienia, opisuje i wyjaśnia bariery komunikacyjne wraz z ich konsekwencjami dla relacji, wyczerpująco omawia techniki i procedury wspomagające komunikację; wyróżnia się poprawnością stosowania różnych form komunikatów, swobodnie wykorzystuje różnorodne techniki, dowolnie łącząc ze sobą ich elementy w zależności od potrzeb, efektywnie wykorzystuje procedury wspierające komunikowanie się w szkole i w życiu codziennymi, buduje pozytywne i wspierające relacje z otoczeniem; elastycznie wykorzystuje różnorodne techniki komunikacyjne do rozwiązywania różnych, nawet trudnych konfliktów, a także do budowania atmosfery wzajemnego zrozumienia, szacunku i empatii; wyróżnia się przygotowaniem do stosowania efektywnej komunikacji, jest bardzo świadomy barier komunikacyjnych w różnych obszarach życia, jest otwarty na innych i ich trudności, słucha i dąży do rozwiązania problemów na drodze dialogu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Fijewska-Król M. (2001), Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Wydawnictwo Intra
2. McKay M., Davis M., Fanning P. (2001) Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP.
3. Rosenberg M. B. (2016), Porozumienie bez przemocy: o języku życia, Wydawnictwo Czarna owca.
4. Stewart J. (2002), Mosty zamiast murów.O komunikowaniu się między ludźmi. PWN.
5. Stelmach E., Dawid-Sawicka M. (2023), 13 wzorców dobrej komunikacji i relacji. Analiza transakcyjna w praktyce. Wolters Kluwer.
6. Wieczorek L. (2013), Nie mów przepraszam nie mów kocham. Warszawa: Czarna Owca.
Literatura uzupełniająca:
1. Fisher R., Ury W., Patton B. (2000), Dochodząc do TAK. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
2. Chełpa S., Witkowski T. (1999), Psychologia Konfliktów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza UNUS.
3. Rosenberg M. B. (2022), To, co powiesz może zmienić świat. O języku pokoju w świecie konfliktów, Warszawa: Czarna Owca.
4. Wachtel P. L. (2012), Komunikacja terapeutyczna. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: