Socjologia badania opinii publicznej WNHS-ZDK2-SBOP
Analizie socjologicznej zostanie poddana opinia publiczna. Socjologia badania opinii publicznej jako subdyscyplina socjologii wypracowała definicje, koncepcje oraz metodologię. Na zajęciach analizowane będą teoretyczne (m.in. powstanie pojęcia, definicje, koncepcje/ujęcia opinii publicznej – np. W. Lippman, H. Blumer, Ortega y Gasset, J. Habermas, E. Noelle-Neuman, G. Gallup, S. Black, kontrowersje wokół opinii publicznej)i metodologiczne (metody, techniki, narzędzia, próba, zasady badań sondażowych, badania survayowe i pollingowe, błędy w sondażach) problemy związane z tym zagadnieniem. Przedstawiona zostanie funkcje i rola opinii publicznej we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, jej wpływ na kształtowanie się życia politycznego (m.in. zagadnienie liderów/kreatorów opinii publicznej, sondaże wyborcze). Poruszone zostanie też zagadnienie marketingu politycznego i propagandy, które są związane z opinią publiczną oraz wpływ opinii publicznej na kształtowanie i utrwalanie stereotypów.
Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej.
Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy).
Kompetencje:
Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy.
Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się:
30 godzin zajęć
30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu
25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur
5 godzin konsultacji
W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS
Test pisemny z zakresu wiedzy przekazywanej na zajęciach oraz z lektury zadanej przed zaliczeniem.
W trakcie semestru kolokwium z zadanych lektur, którego wynik będzie stanowił część składową oceny końcowej.
W cyklu 2021/22_Z:
Analizie socjologicznej zostanie poddana opinia publiczna. Socjologia badania opinii publicznej jako subdyscyplina socjologii wypracowała definicje, koncepcje oraz metodologię. Na zajęciach analizowane będą teoretyczne (m.in. powstanie pojęcia, definicje, koncepcje/ujęcia opinii publicznej – np. W. Lippman, H. Blumer, Ortega y Gasset, J. Habermas, E. Noelle-Neuman, G. Gallup, S. Black, kontrowersje wokół opinii publicznej)i metodologiczne (metody, techniki, narzędzia, próba, zasady badań sondażowych, badania survayowe i pollingowe, błędy w sondażach) problemy związane z tym zagadnieniem. Przedstawiona zostanie funkcje i rola opinii publicznej we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, jej wpływ na kształtowanie się życia politycznego (m.in. zagadnienie liderów/kreatorów opinii publicznej, sondaże wyborcze). Poruszone zostanie też zagadnienie marketingu politycznego i propagandy, które są związane z opinią publiczną oraz wpływ opinii publicznej na kształtowanie i utrwalanie stereotypów. Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej. Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy). Kompetencje: Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy. Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się: 30 godzin zajęć 30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu 25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur 5 godzin konsultacji W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS Test pisemny z zakresu wiedzy przekazywanej na zajęciach oraz z lektury zadanej przed zaliczeniem. W trakcie semestru kolokwium z zadanych lektur, którego wynik będzie stanowił część składową oceny końcowej. |
W cyklu 2022/23_Z:
Analizie socjologicznej zostanie poddana opinia publiczna. Socjologia badania opinii publicznej jako subdyscyplina socjologii wypracowała definicje, koncepcje oraz metodologię. Na zajęciach analizowane będą teoretyczne (m.in. powstanie pojęcia, definicje, koncepcje/ujęcia opinii publicznej – np. W. Lippman, H. Blumer, Ortega y Gasset, J. Habermas, E. Noelle-Neuman, G. Gallup, S. Black, kontrowersje wokół opinii publicznej)i metodologiczne (metody, techniki, narzędzia, próba, zasady badań sondażowych, badania survayowe i pollingowe, błędy w sondażach) problemy związane z tym zagadnieniem. Przedstawiona zostanie funkcje i rola opinii publicznej we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, jej wpływ na kształtowanie się życia politycznego (m.in. zagadnienie liderów/kreatorów opinii publicznej, sondaże wyborcze). Poruszone zostanie też zagadnienie marketingu politycznego i propagandy, które są związane z opinią publiczną oraz wpływ opinii publicznej na kształtowanie i utrwalanie stereotypów. Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej. Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy). Kompetencje: Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy. Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się: 30 godzin zajęć 30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu 25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur 5 godzin konsultacji W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS Test pisemny z zakresu wiedzy przekazywanej na zajęciach oraz z lektury zadanej przed zaliczeniem. W trakcie semestru kolokwium z zadanych lektur, którego wynik będzie stanowił część składową oceny końcowej. |
W cyklu 2023/24_Z:
Analizie socjologicznej zostanie poddana opinia publiczna. Socjologia badania opinii publicznej jako subdyscyplina socjologii wypracowała definicje, koncepcje oraz metodologię. Na zajęciach analizowane będą teoretyczne (m.in. powstanie pojęcia, definicje, koncepcje/ujęcia opinii publicznej – np. W. Lippman, H. Blumer, Ortega y Gasset, J. Habermas, E. Noelle-Neuman, G. Gallup, S. Black, kontrowersje wokół opinii publicznej)i metodologiczne (metody, techniki, narzędzia, próba, zasady badań sondażowych, badania survayowe i pollingowe, błędy w sondażach) problemy związane z tym zagadnieniem. Przedstawiona zostanie funkcje i rola opinii publicznej we współczesnych społeczeństwach demokratycznych, jej wpływ na kształtowanie się życia politycznego (m.in. zagadnienie liderów/kreatorów opinii publicznej, sondaże wyborcze). Poruszone zostanie też zagadnienie marketingu politycznego i propagandy, które są związane z opinią publiczną oraz wpływ opinii publicznej na kształtowanie i utrwalanie stereotypów. Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej. Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy). Kompetencje: Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy. Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się: 30 godzin zajęć 30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu 25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur 5 godzin konsultacji W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS Test pisemny z zakresu wiedzy przekazywanej na zajęciach oraz z lektury zadanej przed zaliczeniem. W trakcie semestru kolokwium z zadanych lektur, którego wynik będzie stanowił część składową oceny końcowej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student wie czym jest subdsycyplina socjologii - socjologia opinii publicznej, zna teoretyczne podstawy opinii publicznej(wie co to jest opinia publiczna, zna pojęcia zawiązane z opinią publiczną oraz różne koncepcje opinii publicznej), wie do jakiego elementu kultury należy opinia publiczna; wie jakie są funkcje opinii publicznej, wie jakie instytucje zajmują się badaniem opinii publicznej, rozumie istotę związku pomiędzy społeczeństwem demokratycznym a opinią publiczną i jej badaniem, rozumie związek propagandy z badaniem opinii publicznej, wie jaka jest metodologia badania opinii publicznej.
Umiejętności: student umie zdefiniować opinię publiczną, wyjaśnić jej rolę w sferze świadomości społecznej, umie przeanalizować rolę opinii publiczne jw społeczeństwie demokratycznym i sformułować hipotezę na ten temat, umie dokonać rozróżnienia między opinią publiczną i społeczną, umie wskazać metody i techniki właściwe do badania opinii publicznej, umie dokonać analizy pytań z sondażu (wskazać ewentualne błędy).
Kompetencje:
Student posiada kompetencje, by zinterpretować rolę i funkcje opinii publicznej. Student ustala i wskazuje badaczy opinii publicznej w środowisku akademickim i specjalistycznym. Formułuje poprawnie pytania sondażowe odwołując się do wiedzy z zakresu, którego pytanie dotyczy.
Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się:
30 godzin zajęć
30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu
25 godzin przygotowanie do kolokwium w trakcie semestralnego z zadanych lektur
5 godzin konsultacji
W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS
Kryteria oceniania
Test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi na platformie Moodle.
Zaliczenie to udzielenie właściwej odpowiedzi na co najmniej 60% pytań postawionych na egzaminie.
ocena 3 - odpowiedzi 60% pytań
ocena 3+ - odpowiedzi na 70% pytań
ocena 4 - odpowiedzi na 80% pytań
ocena 4+ - odpowiedzi na 90% pytań
ocena 5 - odpowiedzi na 100% pytań
Literatura
E.Noelle-Neumann, Spirala milczenia, Poznań 2004.
R.Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997.
A.Sułek, Sondaż polski, Warszawa 2001.
W.Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005.
E. Młyniec, Opinia publiczna. Elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015.
W.Lippman, Public Opinion, dostęp na stronie: https://wwnorton.com/college/history/america-essential-learning/docs/WLippmann-Public_Opinion-1922.pdf
B. Dobek-Ostrowska, Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem masowym, Wrocław 2004.
B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrosław 1999.
Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, red. A. Kasińska-Metryka, Toruń 2010.
A. Hess, Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce, Kraków 2013.
H. Blumer, Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków 2007.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
W cyklu 2022/23_Z:
brak |
W cyklu 2023/24_Z:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: