Rzeźba XIX/XX wieku. Wybrane zagadnienia - cz. 1 WNHS-ZDK2-MON.Rcz1
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej XIX i XX wieku. Podczas zajęć zaprezentowana zostanie m.in.: technologiczna specyfika medium rzeźbiarskiego, procesu twórczego i pozycji artysty; charakterystyczne tendencje rzeźby XIX wiecznej (alegoryczność, narracyjność) realizowane zwłaszcza w rzeźbie monumentalnej (architektonicznej i pomnikowej); zasadnicze zjawiska zachodzące na przełomie XIX i XX w., wpływ idei modernistycznych i awangardowych na medium rzeźbiarskie (m.in. zdobycze kubizmu, surrealizmu, futuryzmu). Zaprezentowane zostaną sylwetki wybranych, znaczących rzeźbiarzy polskich, europejskich i amerykańskich.
Możliwe jest prowadzenie zajęć poza salą dydaktyczną, w terenie lub placówkach kultury: muzeach, galeriach itp.
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład problemowy poświęcony omówieniu wybranych zagadnień historii rzeźby europejskiej XIX i XX wieku. Podczas zajęć zaprezentowana zostanie m.in.: technologiczna specyfika medium rzeźbiarskiego, procesu twórczego i pozycji artysty; charakterystyczne tendencje rzeźby XIX wiecznej (alegoryczność, narracyjność) realizowane zwłaszcza w rzeźbie monumentalnej (architektonicznej i pomnikowej); zasadnicze zjawiska zachodzące na przełomie XIX i XX w., wpływ idei modernistycznych i awangardowych na medium rzeźbiarskie (m.in. zdobycze kubizmu, surrealizmu, futuryzmu). Zaprezentowane zostaną sylwetki wybranych, znaczących rzeźbiarzy polskich, europejskich i amerykańskich. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych
Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki
Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym filozofii i literatury na sztuki plastyczne
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację
Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych. Posiada umiejętność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw.
Ma pogłębioną świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności) i pracy pisemnej.
- Ocenę dostateczną (3) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział wykazując zainteresowanie pogłębieniem wiedzy w zakresie prezentowanej problematyki; wykazuje wiedzę w zakresie dziejów sztuki i oddziaływania nurtów i teorii humanistyki na sztuki plastyczne - w zakresie objętym programem wykładu.
- Ocenę dobrą (4) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pracę pisemną o tematyce z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki.
- Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pisemną pracę dotyczącą wybranego zagadnienia z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanym materiałem ilustracyjnym, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii.
W przypadku studentów/studentek studiów 1 st. wymagany jest tekst analityczny, w przypadku studentów/studentek studiów 2 st. - umiejętność przeprowadzenia analizy i prezentacji merytorycznie uzasadnionych wniosków.
Literatura
Sculpture today, Phaidon 2007.
Sculpture: From Antiquity to the Present Day, t. 2, Taschen 2006 (równiez wczesniejsze wydania).
M.I. Kwiatkowska, Rzezbiarze warszawscy XIX wieku, PWN Warszawa 1995.
A. Melbechowska-Luty, Posagi i ludaie. Rzezba polska dwudziestolecia miedzywojennego, Neriton, Warszawa 2005.
A. Melbechowska-Luty, I. Bal, Teoria i krytyka. Antologia tekstów o rzezbie polskiej 1915-1939, Neriton Warszawa 2007.
R.E. Krauss, Passages in Modern Sculpture, Cambridge Massachusetts, London 1981.
R. Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, słowo/obraz/terytoria 2011.
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: