Psychologia społeczna WNHS-ZDK-PS
Treści merytoryczne:
Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako przedmiot i podmiot w relacjach społecznych.
Metody badawcze w psychologii.
Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.
Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.
Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.
Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.
Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.
Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.
Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.
Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy.
Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.
Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia.
Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.
Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania.
Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.
Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.
Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę na temat psychologii jako nauki, jej miejscu w systemie nauk oraz jej relacji do socjologii;
Zna i rozumie działanie czynników wyznaczających relacje jednostki ze społeczeństwem; Posiada wiedzę na temat oddziaływania na jednostkę informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego;
Ma wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie;
Ma podstawową wiedzę o człowieku, a zwłaszcza o psychologicznych aspektach jego zachowań;
Posiada wiedzę na temat systemu poznawczego człowieka, schematów poznawczych, stereotypów, uprzedzeń, dysonansu poznawczego, a także agresji i zachowań prospołecznych;
Zna metody pozyskiwania danych charakterystyczne dla psychologii (obserwacja, wywiad, test, eksperyment);
Ma wiedzę na temat podstawowych procesów zachodzących w społeczeństwie: autoprezentacja, komunikacja, negocjacje, budowanie relacji interpersonalnych; Zna i rozumie rządzące nimi prawidłowości;
Posiada wiedzę na temat procesów atrybucji (wyjaśniających przyczyny zachowań własnych i innych);
Zna i rozumie mechanizmy stosowane w komunikatach perswazyjnych;
Umiejętności
student:
Potrafi prawidłowo interpretować działanie wpływu społecznego na jednostkę oraz czynników psychologicznych oddziałujących na jej zachowanie;
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej;
Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej;
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej;
Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów z zakresu psychologii społecznej i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia;
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych;
Kompetencje społeczne
student:
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
Kryteria oceniania
Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z egzaminu pisemnego. Egzamin ma formę testu. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz jego umiejętności analizy problemu i wyciągania logicznych wniosków.
Literatura
Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1991;
Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 1998;
Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.
Mika S., Psychologia społeczna, Warszawa 1984;
Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004;
W cyklu 2023/24_L:
Lektura podstawowa: Lektura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Wymagana obecność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: