Popularyzacja i promocja dziedzictwa kulturowego WNHS-ZDK-PPDK
Celem zajęć jest analiza tekstów źródłowych (m. in. konwencji oraz zaleceń dotyczących dziedzictwa kulturowego) w celu lepszego zdefiniowania przedmiotu zajęć; poddanie analizie i krytycznej ocenia wybranych strategii popularyzatorskich; wskazanie głównych celów popularyzacji i promocji dziedzictwa kulturowego w Polsce.
Przed wybranymi zajęciami student/studentka otrzymywać będzie tekst w formacie pdf, w celu przeprowadzenia wstępnej, samodzielnej, krytycznej analizy omawianego później w czasie realizacji przedmiotu zagenienia.
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia mają na celu zaprezentowanie studentom technik popularyzacji i promocji dziedzictwa kulturowego. Studenci pozanją obecne trendy związane z tą kwestią przykładzie instytucji polskich (takich jak MNW, PME, NID itd.) i zagranicznych. W ramach zajęć zaprojektują m.in wystawę, reklamę, hasło promocyjne, czy kampanię w mediach społecznościowych. Poznają podstawy programów do tworzenia grafik oraz filmów promocyjnych (np. Canva, DaVinci). Jeśli pozwoli na to sytuacja część zajęć będzie odbywałą się w muzeum. Zakres tematów: Promocja, reklama, PR, propaganda, popularyzacja - podobieństwa i różnice |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
ZDK_W08
Ma podstawową wiedzę o współczesnym muzealnictwie i instytucjach kultury orazorientuje się we współczesnym życiu kulturalnym.
ZDK_W11
Ma podstawową wiedzę na temat teoretycznych podstaw zarządzania dziedzictwem kulturowym, sposobów jego interpretowania i popularyzacji.
ZDK_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
ZDK_U07
Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym, archeologii i kulturoznawstwa w języku polskim i angielskim
ZDK_K06
Jest gotów uczestniczyć w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Warunkami zaliczenia przedmiotu są:
1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W wypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu, student zabowiązany jest dostarczyć krótką pracę pisemną zadaną w ramach uzupełnienia zaległości.
2. Aktywność na zajęciach.
3. Test zaliczeniowy, przeprowadzany na ostatnich zajęciach kursowych, obejmujący materiał prezentowany i ćwiczony w ramach realizacji przedmiotu.
Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka - potrafi samowdzielnie rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych metod; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego; otrzymał z testu zaliczeniowego minimum ocenę dobrą.
Na ocenę dobrą (4) student/ka - potrafi przy asyście prowadzącego rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego; otrzymał z testu zaliczeniowego minimum ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną (3) student/ka - potrafi przy asyście prowadzącego rozpoznać niektóre rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod; nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; jest przygotowany do częściowo samodzielnej współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego; otrzymał z testu zaliczeniowego minimum ocenę dostateczną.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dlaczego i jak w nowoczesny sposób chronić dziedzictwo kulturowe, red. A. Rottermund, Warszawa 2014.
2. K. Pawłowska, M. Swaryczewska, Ochrona dziedzictwa kulturowego: zarządzanie i partycypacja społeczna, Kraków 2002.
3. K. Hełpa-Liszkowska, Dziedzictwo kulturowe jako czynnik rozwoju lokalnego, "Studia Oeconomica Posnaniensia" nr. 6, 2013.
4. Nauczanie i popularyzacja ochrony dziedzictwa, red. B. Szmygina, Warszawa 2014.
Literatura uzupełniająca: wskazywana będzie na początku wybranych zajęć w odniesieniu do konkretnych zagadnień.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Chowaniec Roksana,2010. Dziedzictwo Archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i popularyzacji, Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: