OB. Hisztoria sztuki świata. Sztuka żydowska WNHS-ZDK-OB.HSSZ
Wykłady dotyczą tematyki związanej ze sztuką żydowską religijną i świecką (powstającą od czasów tzw. Oświecenia Żydowskiego- Haskali) na podstawie przykładów z terenów Polski, Europy oraz Izraela. Ich zakres obejmuje między innymi genezę sztuki, podstawowe źródła ikonograficzne – jak Biblia, pisma religijne, literatura jidysz, syjonistyczna, wybrane zagadnienia dotyczące tradycji i związanych z nią artefaktów, architektury i sztuki synagogalnej, sepulkralnej, świeckiej sztuki - twórczości polskich plastyków żydowskiego pochodzenia II połowy XIX wieku do 1939 roku w kontekście poszukiwania tożsamości artystycznej i narodowej, ich miejsca w kulturze polskiej i europejskiej, podróży artystycznych do Francji i Palestyny i związków z tamtejszymi środowiskami artystycznymi.
ZAJĘCIA POZA STACJONARNYMI WYKŁADAMI OBEJMUJĄ:
WIZYTA W MUZEUM POLIN - 4 GODZINY
WIZYTA NA CMENTARZU ŻYDOWSKIM PRZY UL. OKOPOWEJ - 4 GODZINY.
KOLOKWIUM JESIENNE - test w e- learningu/MTEAMS - 2 GODZINY + ZAJĘCIA ONLINE - 2 GODZINY
KOLOKWIUM ZIMOWE - test w e- learningu/MTEAMS - 2 GODZINY + ZAJĘCIA ONLINE - 2 GODZINY
RAZEM - 16 GODZIN
Tematy:
1. Sztuka żydowska - definicja, geneza, podstawowe zagadnienia, terminologia, bibliografia, instytucje badawcze, bazy danych.
2. Cykl życia i święta żydowskie - w powiązaniu z artefaktami towarzyszącymi ich celebracji.
3. Sztuka religijna podstawowe informacje i źródła. Świątynia Jerozolimska i jej odniesienia w architekturze i wyposażeniu synagogi.
3. Synagogi w Polsce i ich dekoracje, ikonografia.
4. Geneza żydowskiej sztuki przedstawiającej, kształtowanie jej języka w czasach Oświecenia Żydowskiego – Haskali i na przełomie XIX i XX wieku - m.in.: twórczość Aleksandra Lessera i Maurycego Gottlieba w kontekście sztuki polskiej i europejskiej.
5.Tradycja, Jako źródło tożsamości w malarstwie – wybrane przykłady.
6. Syjonizm w sztuce – geneza ikonografii syjonistycznej w twórczości artystów przełomu XIX i XX wieku, podróże do Palestyny i Szkoła Becalel w Jerozolimie - malarstwo i rzeźba (wybrani artyści, m.in.Efraim Mojżesz Lilien, Wilchelm Wachtel, Adolf Behrman, Samuel Hirszenberg, Boris Schatz, Henryk Glicenstein).
7. Artyści awangardy w Polsce i Europie – wybrane grupy: Jung Idysz / Chaliastre / Jung Vilne.
8. Twórczość wybranych artystów awangardy, Szkoły Warszawskiej, i in.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Nakład pracy jak w sylabusie ogólnym. | W cyklu 2022/23_Z: Nakład pracy studenta:
60 godzin - udział w wykładzie monograficznym - W TYM UDZIAŁ W: I INTERDYSCYPLINARNY KONGRES BADAŃ NAD CEMNTARZAMI - 20-21.10.2022, UKSW - 4 GODZINY
- zapoznanie się z literaturą podstawową, realizacja 2 prezentacji, przygotowanie do kolokwiów - 60 godzin.
Łącznie 4 ECTS.
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się oraz opis nakładu pracy studenta w ECTS:
Uczestnik wykładów ma poszerzoną wiedzę o miejscu historii sztuki żydowskiej wśród nauk humanistycznych oraz ma
świadomość jej specyfiki przedmiotowej i metodologicznej. Zna właściwą dla tej sztuki terminologię.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie rodzajów znaczenia i religijnej i świeckiej sztuki żydowskiej w zakresie
ikonografii w kontekście sztuki europejskiej. Ma uporządkowaną wiedzę na temat ikonografii sztuki żydowskiej - jej rodzajów,
funkcji oraz jej przykładów.
Potrafi formułować, analizować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki żydowskiej poprzez właściwy dobór metod
badawczych i materiałów; potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym dotyczącym sztuki
żydowskiej.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki żydowskiej oraz umieścić je we właściwym kontekście społecznym,
historycznym.
Posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim.
Nakład pracy studenta:
60 godzin - udział w wykładzie monograficznym;
- zapoznanie się z literaturą podstawową, realizacja 2 prezentacji, przygotowanie do kolokwiów - 60 godzin.
Łącznie 4 ECTS.
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się poprzez: aktywny udział w zajęciach, przygotowanie opracowania 2 artykułów wskazanych przez prowadzącą (6 godzin lekcyjnych w e-learningu/mailingu).
Kryteria oceniania:
• OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT - SKŁADA SIĘ Z 3 ELEMENTÓW:
• Obecności – max 30 pkt – dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona; druga nieobecność nieusprawiedliwiona to - 2 pkt. od oceny semestralnej, 2 kolejne nieusprawiedliwiona nieobecności to - 3 pkt. każda.
• Przedstawienie (prezentacja) opracowania 2 artykułów wraz z materiałem ilustracyjnym - max. 20 pkt . Niewykonanie zadania skutkuje brakiem zaliczenia – praca w grupach [w zależności od liczby uczestników].
Dwa kolokwia zaliczające dwie partie materiału:
•KOLOKWIUM – koniec listopada- max 30 pkt (zal. 18 pkt) - poprawkowe pierwszy tydzień grudnia
• KOLOKWIUM – trzeci tydzień styczna - max 20 pkt (zal. 12 pkt) - poprawka czwarty tydzień stycznia
ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA KURS = 60.
• SKALA OCEN SEMESTRALNYCH:
• 60-75 = 3,0 / 76-79 = 3,5 / 80-90 = 4,0 / 91-94 = 4,5 / 95-100 = 5,0
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Biblia Tysiąclecia, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallotinum, Księga Królewska I, Rozdziały 6 – 8 - http://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=1235
2. Cmentarz żydowski w Lesku. Część I – wiek XVI i XVII, wyd. Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków [2002], [ss. 186 + 11 plansz], (współautor: Marcin Wodziński).
3. Ezrat naszim / babiniec – jako przestrzeń rzeczywista, [w:] Nieme dusze? Kobiety wkulturze jidysz, red. Joanna Lisek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010, s. 43-58.
4. J. Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000.
5. 2. Perek Shirah - on-line.
6. M. i K. Piechotkowie, Bramy nieba, t. 1 Bóżnice drewniane na terenach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1996, t. 2 Bóżnice murowane na terenach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1999.
7. N. Styrna, Artyści żydowscy w Krakowie 1873-1939, katalog wystawy / Jewish artists in Kraków 1873-1939, exhibition catalogue, Kraków 2008.
8. A. Trzciński: Symbole i obrazy : treści symboliczne przedstawień na nagrobkach żydowskich w Polsce, Lublin 1997 - http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/docmetadata?id=571&from=&dirids=1&ver_id=64297&lp=4&QI=42A79DE9BC14CEF39608DB4CC0C2FE61-66
9. Wystrój sztukatorski i malarski synagogi w Łańcucie, [w:] Od starożytności do współczesności. Język – literatura – kultura. Księga poświęcona pamięci profesora Jerzego Woronczaka, red. Irena Kamińska-Szamaj, wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004, s. 247–280.
Literatura uzupełniająca:
N. Kameraz-Kos, Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 1997.
J. Malinowski, B. Brus-Malinowska, W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa 2007.
Polski słownik judaistyczny : dzieje, kultura, religia, ludzie, oprac. Z. Borzymińska, R. Żebrowski, tom 1-2, Warszawa 2003.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Kryteria oceania: |
W cyklu 2022/23_Z:
UWAGA: |
W cyklu 2023/24_Z:
Link do zajęć online: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: