Nowoczesne metody dokumentacji zabytków ruchomych i nieruchomych WNHS-ZDK-NMDZ
Ćwiczenia te mają na celu wprowadzić w tematykę dokumentacji i inwentaryzacji zabytków ruchomych i nieruchomych. Wstępem jest zaprezentowanie regulacji prawnych dotyczących dokumentacji pewnych grup zabytków i formy jaką dokumentacja ta ma posiadać. Rozwinięciem jest prezentacja nowoczesnych narzędzi służących do wykonywania dokumentacji. W tym bloku zaprezentowane zostaną techniki pomiaru, wykonywania rysunku i fotografii, zarówno w warunkach terenowych jak i studyjnych, a także sposoby wykorzystania technik skaningu laserowego, druku 3D i technologii VR w dokumentacji i prezentacji zabytków.
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowywanie prac na zajęcia: 60 godz.
Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS
W cyklu 2021/22_L:
Ćwiczenia te mają na celu wprowadzić w tematykę dokumentacji i inwentaryzacji zabytków ruchomych i nieruchomych. Wstępem jest zaprezentowanie regulacji prawnych dotyczących dokumentacji pewnych grup zabytków i formy jaką dokumentacja ta ma posiadać. Rozwinięciem jest prezentacja nowoczesnych narzędzi służących do wykonywania dokumentacji. W tym bloku zaprezentowane zostaną techniki pomiaru, wykonywania rysunku i fotografii, zarówno w warunkach terenowych jak i studyjnych, a także sposoby wykorzystania technik skaningu laserowego, druku 3D i technologii VR w dokumentacji i prezentacji zabytków. Udział w zajęciach: 30 godz. |
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia te mają na celu wprowadzić w tematykę dokumentacji i inwentaryzacji zabytków ruchomych i nieruchomych. Wstępem jest zaprezentowanie regulacji prawnych dotyczących dokumentacji pewnych grup zabytków i formy jaką dokumentacja ta ma posiadać. Rozwinięciem jest prezentacja nowoczesnych narzędzi służących do wykonywania dokumentacji. W tym bloku zaprezentowane zostaną techniki pomiaru, wykonywania rysunku i fotografii, zarówno w warunkach terenowych jak i studyjnych, a także sposoby wykorzystania technik skaningu laserowego, druku 3D i technologii VR w dokumentacji i prezentacji zabytków. |
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia te mają na celu wprowadzić w tematykę dokumentacji i inwentaryzacji zabytków ruchomych i nieruchomych. Wstępem jest zaprezentowanie regulacji prawnych dotyczących dokumentacji pewnych grup zabytków i formy jaką dokumentacja ta ma posiadać. Rozwinięciem jest prezentacja nowoczesnych narzędzi służących do wykonywania dokumentacji. W tym bloku zaprezentowane zostaną techniki pomiaru, wykonywania rysunku i fotografii, zarówno w warunkach terenowych jak i studyjnych, a także sposoby wykorzystania technik skaningu laserowego, druku 3D i technologii VR w dokumentacji i prezentacji zabytków. |
W cyklu 2024/25_L:
Ćwiczenia te mają na celu wprowadzić w tematykę dokumentacji i inwentaryzacji zabytków ruchomych i nieruchomych. Wstępem jest zaprezentowanie regulacji prawnych dotyczących dokumentacji pewnych grup zabytków i formy jaką dokumentacja ta ma posiadać. Rozwinięciem jest prezentacja nowoczesnych narzędzi służących do wykonywania dokumentacji. W tym bloku zaprezentowane zostaną techniki pomiaru, wykonywania rysunku i fotografii, zarówno w warunkach terenowych jak i studyjnych, a także sposoby wykorzystania technik skaningu laserowego, druku 3D i technologii VR w dokumentacji i prezentacji zabytków. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Nakład pracy studenta za zajęcia został wyliczony na 2 ECTS:
- 1 ECTS - udział w zajęciach i wykonywanie w ich trakcie zaplanowanych zadań (bezpośrednia praca z nauczycielem),
- 1 ECTS - przygotowanie prac na zaliczenie zajęć (praca własna). | W cyklu 2023/24_L: Nakład pracy studenta za zajęcia został wyliczony na 3 ECTS:
- 1 ECTS - udział w zajęciach i wykonywanie w ich trakcie zaplanowanych zadań (bezpośrednia praca z nauczycielem),
- 2 ECTS - przygotowanie prac na zaliczenie zajęć (praca własna). | W cyklu 2024/25_L: Nakład pracy studenta za zajęcia został wyliczony na 3 ECTS:
- 1 ECTS - udział w zajęciach i wykonywanie w ich trakcie zaplanowanych zadań (bezpośrednia praca z nauczycielem),
- 2 ECTS - przygotowanie prac na zaliczenie zajęć (praca własna). |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami
nauki,
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii,
- ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł
archeologicznych i ich dokumentowania,
- potrafi wyróżnić i zadokumentować opisowo, rysunkowo i fotograficznie w terenie jednostki stratygrafii stanowiska archeologicznego oraz przeprowadzić ich eksplorację, posługując się różnymi narzędziami a także ustalić ich miejsce w sekwencji stratygraficznej, jak również zadokumentować, zainwentaryzować i poddać doraźnej konserwacji ruchome znaleziska archeologiczne,
- potrafi interpretować wyniki specjalistycznych badań źródeł archeologicznych, wyniki badań geofizycznych, prospekcji aerofotograficznej i laserowego skanowania terenu.
- potrafi posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi
wykorzystywanymi w praktyce archeologicznej,
- ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie,
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga dodatkowej pracy pisemnej)
2. pozytywna ocena z pracy semestralnej na zadany temat.
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
- na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dokumentacji zabytków ruchomych i nieruchomych,
- na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie,
- na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie i poprawnie porusza się po zagadnieniach z zakresu dokumentacji zabytków ruchomych i nieruchomych, potrafi formułować opinie i dyskutować na zadany temat,
- na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w wyżej wymienionych sferach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Aktualne standardy i wytyczne Generalnego Konserwatora Zabytków opublikowane przez Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak. |
W cyklu 2022/23_L:
Brak. |
W cyklu 2023/24_L:
Brak. |
W cyklu 2024/25_L:
Brak. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Zarządzanie Dziedzictwem Kulturowym - studia I stopnia
- Zarządzanie Dziedzictwem Kulturowym - studia II stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: