Archeologia doświadczalna i odtwórstwo historyczne WNHS-ZDK-ADOH
Zajęcia poświęcone będą omówieniu przykładów z zakresu archeologii doświadczalnej i wybranych aktywności odtwórstwa historycznego z naciskiem na poznanie dawnych technologii na podstawie eksperymentów naukowych i wpływ odtwórstwa historycznego na popularyzację archeologii.Część zajęć w miarę możliwości będzie odbywała się w muzeach, aby studenci poznali dziedzictwo w praktyce.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
ZDK_W20 - Posiada wiedzę w zakresie możliwości rekonstrukcji różnych procesów technicznych oraz zjawisk społecznych, jak również wydarzeń historycznych.
ZDK_U15 - Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat ( w tym także na tematy związane ze studiowaną specjalnością) oraz podając argumenty za i przeciw. Potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji.
ZDK_U17 - Posiada umiejętności organizacji wydarzeń społecznych i działań oświatowych połączonych z problematyką rekonstrukcyjną, oraz wydarzeń quasi-naukowych wykorzystujących archeologię doświadczalną
Kryteria oceniania
• Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie archeologii doświadczalnej i odtwórstwa historycznego.
• Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie.
• Na ocenę 4 (db) student poprawnie porusza się po zagadnieniach z zakresu archeologii doświadczalnej i odtwórstwa historycznego, wykazuje się umiejętnościami w wyszukiwaniu i analizowaniu źródeł archeologicznych oraz interpretacji wyników badań eksperymentalnych, posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną na dany temat w zakresie archeologii doświadczalnej i odtwórstwa historycznego.
• Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w sferze archeologii doświadczalnej i odtwórstwa historycznego oraz posiada umiejętności i kompetencje pozwalające aktywnie brać udział w dyskusji na ten temat.
Literatura
• Andrzejczyk, R. i A. Bonusiak (red.) 2020. Rekonstrukcje historyczne jako produkt historyczny. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
• Bogacki, M. 2010. O współczesnym „ożywianiu” przeszłości – charakterystyka odtwórstwa historycznego. Turystyka Kulturowa 5: 4–27.
• Coles, J. 1977. Archeologia doświadczalna. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: