Animacja środowisk lokalnych przez sztukę WNHS-ZDK-AŚLS
Od dawna wierzono, że poprzez sztukę można dokonywać istotnych zmian społecznych. Dziś, choć nadzieja na powszechną przemianę świata za pośrednictwem sztuki wyraźnie osłabła, artyści i artystki realizują wiele działań korzystnie oddziałujących na rozmaite społeczności, także te najmniejsze, pomagając zmagać się w wieloma problemami, takimi jak rozpad więzi międzyludzkich, rozmaite formy wykluczenia, zacieranie się lokalnych tożsamości czy kwestie ekologiczne. Akcje artystyczne, często realizowane poza przestrzenią galerii czy muzeów, angażują także osoby i grupy społeczne na co dzień z różnych powodów niezaangażowane w życie kulturalne. Niejednokrotnie są to osoby z różnych powodów defaworyzowane.
Studenci/studentki zapoznają się na zajęciach z poszczególnymi studiami przypadków: inicjatywami i akcjami, w których szeroko pojęta sztuka wykorzystywana jest do osiągania pozytywnych efektów w rozmaitych społecznościach. Przykłady te przedstawiane są na tle założeń teoretycznych i ideowych, jakie przyświecają ich twórczyniom i twórcom. Analizowane są problemy, z jakimi borykają się aktywiści/aktywistki. Ponieważ istotą zajęć jest przygotowanie studentów/studentek do prowadzenia takich działań i poznanie ich praktycznych aspektów, ważną ich częścią są odwiedziny w instytucjach kultury, spotkania z artyst(k)ami, amimator(k)ami, kurator(k)ami. Odwiedziny takie realizowane są także zdalnie, w formule telekonferencji.
Studentów/studentki zachęca się do realizacji własnych działań animatorskich (nawet jeśli ich zakres oddziaływania jest w tym przypadku ograniczony) bądź do zaangażowania się w działania już realizowane przez inne podmioty.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Student/ka:
1) posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie zabytkoznawstwa i konserwatorstwa oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
2) posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
3) potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym oraz dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku angielskim, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach;
4) potrafi w sposób popularny przedstawić złożone fakty z dziedziny zabytkoznawstwa i konserwatorstwa z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych;
5) posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych. Posiada umiejętność przekazywania na piśmie informacji oraz wyrażania swojego zdania podając argumenty za i przeciw;
6) posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie zarządzania dziedzictwem kulturowym lub w obszarze leżącym na pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych. Potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji;
7) posiada umiejętności organizacji wydarzeń społecznych i działań oświatowych połączonych z problematyką rekonstrukcyjną, oraz wydarzeń quasi‐naukowych i naukowych wykorzystujących archeologię doświadczalną;
8) potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
OPIS ECTS
Udział w zajęciach
30 godz.
Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej
20 godz.
Samodzielna lektura / przygotowanie do zajęć
20 godz.
Łącznie
70 godz. / 2 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie ustalonego z prowadzącym zajęcia projektu zaliczeniowego, obecności i aktywności na zajęciach.
Obecność obowiązkowa (dopuszczalna liczba nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Krzysztof Czyżewski, Krasnogrudzki most. Niezbędnik budowniczego, Sejny 2016.
Paweł Próchniak (rozmowa z Tomaszem Pietrasiewiczem), Teatr nocy [w:] Teatr pamięci Teatru NN: flesze / pod redakcją Pawła Próchniaka, Lublin 2018, s. 15-39.
Karol Sienkiewicz, Patriota Wszechświata. O Pawle Althamerze, 2017.
Włodzimierz Staniewski, „Gardzienice" - Praktykowanie Humanistyki. Esej teatralny, „Dialog”, 2007, nr 5, s. 146
Monika Weychert, Niewidzialność czy eskapologia? W stronę użytkowania Lucimia, Konteksty - Polska Sztuka Ludowa, 2019/4 (327), s. 30-38.
Rozmowa z Tomaszem Pietrasiewiczem, Przypadek zamierzony, „Scriptores” nr 2/2003 (28), s. 177.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Piotr Jakub Fereński, Materie kultury. Heteronomie życia mieszkańców współczesnych miast, Wrocław 2019.
Józef Kargul, Upowszechnianie Animacja Komercjalizacja kultury, Warszawa 2020.
Józef Kargul, Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1997.
„Obieg”, nr 19/2019, „Od-innienie”
Zbigniew Taranienko, Gardzienice. Praktyki teatralne Włodzimierza Staniewskiego, Lublin 1997
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
brak |
W cyklu 2022/23_L:
brak |
W cyklu 2023/24_L:
brak |
W cyklu 2024/25_L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: