Wstęp do badań archiwistycznych WNHS-P-GEN-WDA
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawową terminologią archiwalną, rodzajami archiwów oraz ich funkcją, a także z podstawowymi aktami prawnymi. W toku zajęć zostaną omówione również podstawowe techniki i narzędzia związane z działalnością archiwalną m.in. pomoce archiwalne, metody poszukiwań archiwalnych, internetowe bazy danych.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
GSP_W15 - Ma podstawową wiedzę o miejscu archiwistyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowej i metodologicznej specyfice oraz kierunku jej rozwoju
GSP_W16 - Zna podstawową terminologię z zakresu archiwistyki, rozumie jej źródła i zastosowania w obszarze nauk humanistycznych
GSP_U13 - Potrafi zastosować podstawową terminologię z zakresu archiwistyki w wypowiedzi ustnej
GSP_U14 - Potrafi interpretować oraz badać zjawiska społeczne w zakresie archiwistyki, a także w zakresie jej wpływu na funkcjonowanie badań nad genealogią w kraju i za granicą
GSP_K05 Odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (w tym genealogicznego) regionu, kraju, Europy oraz promowanie i popularyzację wiedzy o nim
EK 1: student ma ogólną wiedzę w zakresie archiwistyki związaną z funkcjonowaniem poszczególnych archiwów niezbędną do prowadzenia badań archiwalnych.
EK 2: student zna podstawową terminologię z zakresu archiwistyki, a także potrafi ją zastosować w wypowiedzi ustnej i pisemnej
EK 3: student zna podstawowe przepisy prawne i zasad etyczne obowiązujące podczas badań archiwistycznych
EK 4. student potrafi samodzielnie wyszukiwać materiały archiwalne wykorzystując dostępne pomoce archiwalne oraz bazy internetowe
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
na ocenę 3 (dst.):
EK 1: student ma podstawową ogólną wiedzę w zakresie archiwistyki związaną z funkcjonowaniem poszczególnych archiwów, niezbędną do prowadzenia badań archiwalnych.
EK 2: student zna w stopniu podstawowym terminologię z zakresu archiwistyki, a także potrafi ją zastosować w wypowiedzi ustnej i pisemnej
EK 3: student zna w stopniu podstawowym przepisy prawne i zasady etyczne obowiązujące podczas badań archiwistycznych
EK 4. student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie wyszukiwać materiały archiwalne wykorzystując dostępne pomoce archiwalne oraz bazy internetowe
na ocenę 4 (db.):
EK 1: student ma dobrą ogólną wiedzę w zakresie archiwistyki związaną z funkcjonowaniem poszczególnych archiwów, niezbędną do prowadzenia badań archiwalnych.
EK 2: student zna w stopniu dobrym podstawową terminologię z zakresu archiwistyki, a także potrafi ją zastosować w wypowiedzi ustnej i pisemnej
EK 3: student zna w stopniu dobrym podstawowe przepisy prawne i zasady etyczne obowiązujące podczas badań archiwistycznych
EK 4. student w stopniu dobrym potrafi samodzielnie wyszukiwać materiały archiwalne wykorzystując dostępne pomoce archiwalne oraz bazy internetowe
na ocenę 5 (bdb.):
EK 1: student ma bardzo dobrą ogólną wiedzę w zakresie archiwistyki związaną z funkcjonowaniem poszczególnych archiwów, niezbędną do prowadzenia badań archiwalnych.
EK 2: student zna w stopniu bardzo dobrym podstawową terminologię z zakresu archiwistyki, a także potrafi ją zastosować w wypowiedzi ustnej i pisemnej
EK 3: student zna w stopniu bardzo dobrym podstawowe przepisy prawne i zasady etyczne obowiązujące podczas badań archiwistycznych
EK 4. student w stopniu bardzo dobrym potrafi samodzielnie wyszukiwać materiały archiwalne wykorzystując dostępne pomoce archiwalne oraz bazy internetowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Metodyka pracy archiwalnej, red. S. Nawrocki, S. Sierpowski, Poznań 1995.
Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989.
Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002.
Literatura uzupełniająca:
Januszko-Szakiel, Archiwistyka cyfrowa. Długoterminowa ochrona dziedzictwa nauki i kultury, Warszawa 2017.
Pańków S., Archiwa, Warszawa 1969, [wyd. 2, 1975]
Polski Słownik Archiwalny, red. W. Maciejewska, Warszawa 1974.
Robótka H., Opracowanie i opis archiwaliów, Toruń 2010.
Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2001.
Tomczak A., Archiwistyka i zawód archiwisty. Kilka refleksji, w: Archiwa polskie wobec wyzwań XXI wieku. Pamiętnik III Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, Toruń 2-4 września 1997, t.1,red. D. Nałęcz, Radom 1997.
Tomczak A., Zarys dziejów archiwów polskich, Toruń 1980.
Wiśniewski J., Archiwalia w bibliotekach i muzeach, Poznań 2000.
Wyczawski W., Wprowadzenie do studiów w archiwach kościelnych, Warszawa 1956.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: