Społeczeństwo w XX wieku WNHS-P-GEN-SWWW
I. PRZEMIANY SPOŁECZNE PO 1918 ROKU:
rozwój klasy robotniczej, problem szlachectwa w kontekście aktów prawnych (między innymi Konstytucja Marcowa), rozwój warstwy inteligenckiej, chłopi (reformy rolne, parcelacja, przeludnienie, ludność bezrolna wsi); problem konsolidacji ziem trzech zaborów w jeden organizm państwowy.
II. PRZEMIANY SPOŁECZNE PO 1945 ROKU:
walka z analfabetyzmem, powszechny dostęp do kształcenia akademickiego, własność prywatna/państwowa (przemysł państwowy, kolektywizacja na wsi, utrata majątków, dekret Bieruta), rozdział państwo-kościół (m.in. powstanie USC), aparat opresji politycznych (archiwa UB, SB, powstanie opozycji antykomunistycznej).
Problem migracji ludności:
- wojenne (wpływ - 2 wojny światowe i inne): bieżeństwo, wywózki, praca przymusowa, obozy, armie „polskie” poza granicami Polski: Hallerczycy, II Korpus, AL.;
- „Zimie odzyskane” i problem repatriacji;
- ekonomiczne/zarobkowe: kraje Europy Zachodniej (I poł. XX w.) – głównie przemysł wydobywczy, USA, Ameryka Południowa (głównie Brazylia i Argentyna), Australia (po 1945)
- przesiedlenia/wysiedlenia (Łemkowie, Mazurzy, Warmiacy, Kaszubi, Ukraińcy, Niemcy – po 1945);
- polityczne w czasach PRL-u: zdemobilizowani żołnierze Armii Andersa, Żydzi, opozycja antykomunistyczna;
- wewnętrzne: np. ze wsi do miast;
- imigracja Polaków z Europy zachodniej (głównie z Niemiec i Francji).
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
W1: Student zna najważniejszą faktografię historii Polski 1918-1989.
W2: Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa w okresie dwudziestolecia międzywojennego, II wojny światowej i okresu komunizmu do roku 1989.
W3: Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w latach 1918-1989.
W4: Student posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym,
religijnym i kulturowym.
W5: Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Zasady zaliczenie zajęć (na ocenę końcową składa się):
1. Obecność na zajęciach
2. Egzamin - test końcowy
Obecność:
• Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W trakcie semestru uznawana jest jedna nieobecność. Każda następna nieobecność
wymaga usprawiedliwienia.
Egzamin - test końcowy:
• Pozytywne zaliczenie testu końcowego. Należy uzyskać 60 procent poprawnych odpowiedzi, aby uzyskać zaliczenie.
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
na ocenę 3 (dst.):
W1: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu faktografii historii Polski 1918-1989.
W2: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa w okresie dwudziestolecia międzywojennego, II wojny światowej i okresu komunizmu do roku 1989.
W3: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w latach 1918-1989.
W4: Student posiada podstawową wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym,
religijnym i kulturowym.
W5: Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii.
na ocenę 4 (db):
W1: Student posiada dobrą wiedzę z zakresu faktografii historii Polski 1918-1989.
W2: Student posiada dobrą wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa w okresie dwudziestolecia międzywojennego, II wojny światowej i okresu komunizmu do roku 1989.
W3: Student posiada dobrą wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w latach 1918-1989.
W4: Student posiada dobrą wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym,
religijnym i kulturowym.
W5: Student posiada dobrą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii.
na ocenę 5 (bdb):
W1: Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu faktografii historii Polski 1918-1989.
W2: Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu funkcjonowania społeczeństwa w okresie dwudziestolecia międzywojennego, II wojny światowej i okresu komunizmu do roku 1989.
W3: Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu zagadnień administracyjnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa w latach 1918-1989.
W4: Student posiada bardzo dobrą wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym,
religijnym i kulturowym.
W5: Student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do pracy z zakresu genealogii.
Literatura
Budnik M., Walka z analfabetyzmem w Polsce Ludowej i jej realia w świetle wybranych dokumentów Ministerstwa Oświaty oraz Biura Pełnomocnika Rządu do Walki z Analfabetyzmem (1949–1951), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”19, s. 31-41.
Burda A., Konstytucja marcowa, Lublin 1983.
Ihnatowicz I., Mączak A., Zientara B., Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, r. XXVI-XXXII.
Żarnowski J., Społeczeństwo polskie w XX wieku: przeobrażenia, przewroty i wstrząsy, „Więzi” 1992/2, s. 137-153.
Mędrzecki W., Rudnicki W., Żarnowski J., Społeczeństwo polskie w XX wieku, Warszawa 2003.
Kaczmarek R., Historia Polski 1914-1989, Warszawa 2014.
Koźbiał K., Natanek M. red., Wysiedlenia i przesiedlenia w Europie Środkowej i Wschodniej, Oświęcim 2017.
Orłowski H., Sakson A. red., Utracona ojczyzna : przymusowe wysiedlenia, deportacje i przesiedlenia jako wspólne doświadczenie : praca zbiorowa, Poznań 1997.
Prymaka-Oniszk A., Bieżeństwo 1915: zapomniani uchodźcy. Wołowiec 2022.
Roszkowski W. Historia Polski 1914-2005, Warszawa 2007.
Tomaszewski J., Mniejszości narodowe w Polsce XX wieku, Warszawa 1991.
Wawer Z., Armia generała Władysława Andersa w ZSRR 1941-1942, Warszawa 2012.
Zaremba M., wielka Trwoga Polska 1944-1947, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: