Wprowadzenie do zarządzania środowiskiem WNHS-ODKS-WdZ
W ramach zajęć podejmowane są zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej problematyki ochrony środowiska, prezentowane w nurcie ujęcia systemowego. Kluczowe zagadnienia koncentrują się wokół aktualnego pola problemowego ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem procesu decyzyjnego prowadzonego w ramach działań na rzecz ochrony środowiska. Istotne miejsce zajmuje przy tym identyfikacja, wskazanie i określenie najistotniejszych uwarunkowań tego procesu. Struktura wykładu ugruntowana jest na problematyce przedmiotowej i metodologicznej. Konstrukcja i treść zajęć przemyślana została w taki sposób, aby zapewnić merytoryczne wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego.
W cyklu 2022/23_Z:
W ramach zajęć podejmowane są zagadnienia dotyczące szeroko rozumianej problematyki ochrony środowiska, prezentowane w nurcie ujęcia systemowego. Kluczowe zagadnienia koncentrują się wokół aktualnego pola problemowego ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem procesu decyzyjnego prowadzonego w ramach działań na rzecz ochrony środowiska. Istotne miejsce zajmuje przy tym identyfikacja, wskazanie i określenie najistotniejszych uwarunkowań tego procesu. Struktura wykładu ugruntowana jest na problematyce przedmiotowej i metodologicznej. Konstrukcja i treść zajęć przemyślana została w taki sposób, aby zapewnić merytoryczne wyposażenie słuchaczy w wiedzę i kompetencje, stanowiące podstawę umiejętności rozwiązywania problemów występujących w kontekście systemów zarządzania środowiskowego. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student charakteryzuje kluczowe zagadnienia ujęcia systemowego
Student identyfikuje obszar problemowy ochrony środowiska
Student rozróżnia podejście redukcjonistyczne i systemowe w procesie zarządzania
Student identyfikuje podejście procesowe w procesie decyzyjnym
Umiejętności:
Student konstruuje obszar problemowy ochrony środowiska w ujęciu systemowym
Student porównuje podejścia do zarządzania
Student proponuje wzorce, metodyki, instrumenty zarządzania środowiskiem
Student uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego w SZŚ
Kompetencje:
Student chętnie podejmuje dyskusję omawianych zagadnień
Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii
Student zorientowany na wyjaśnianie problemów
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
Udział w wykładzie 30 godz.
przygotowanie do egzaminu 30 godz.
suma godzin: 60
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie charakteryzować kluczowych zagadnień ujęcia systemowego, nie potrafi identyfikować obszaru problemowego ochrony środowiska, nie jest w stanie rozróżnić podejścia redukcjonistycznego i systemowego w procesie zarządzania, nie identyfikuje podejścia procesowego w zarządzaniu.
Ocena 3 (dst): student poprawnie charakteryzuje tylko niektóre zagadnienia ujęcia systemowego, poprawnie identyfikuje tylko niektóre elementy obszaru problemowego ochrony środowiska, słabo rozróżnia podejście redukcjonistyczne i systemowe w procesie zarządzania, identyfikuje podejście procesowe w procesie decyzyjnym.
Ocena 4 (db): student poprawnie charakteryzuje kluczowe zagadnienia ujęcia systemowego, właściwie identyfikuje obszar problemowy ochrony środowiska, właściwie rozróżnia podejście redukcjonistyczne i systemowe w procesie zarządzania, odpowiednio identyfikuje podejście procesowe w procesie decyzyjnym.
Ocena 5 (bdb): student samodzielnie charakteryzuje kluczowe zagadnienia ujęcia systemowego, w pełni identyfikuje obszar problemowy ochrony środowiska, doskonale rozróżnia podejście redukcjonistyczne i systemowe w procesie zarządzania, znakomicie identyfikuje podejście procesowe w procesie decyzyjnym,
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): student nie konstruuje obszaru problemowego ochrony środowiska w ujęciu systemowym, nie jest w stanie porównać różnych podejść do zarządzania, nie potrafi zaproponować wzorca, metodyki, instrumentów zarządzania środowiskiem, nie potrafi uzasadnić uwarunkowań procesu decyzyjnego w SZŚ,
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu konstruuje obszar problemowy ochrony środowiska w ujęciu systemowym, w dostatecznym stopniu porównuje podejścia do zarządzania, jedynie częściowo proponuje wzorce, metodyki, instrumenty zarządzania środowiskiem, nie uzasadnia w pełni uwarunkowań procesu decyzyjnego w SZŚ,
Ocena 4 (db): student konstruuje obszar problemowy ochrony środowiska w ujęciu systemowym, właściwie porównuje podejścia do zarządzania, umiejętnie proponuje wzorce, metodyki, instrumenty zarządzania środowiskiem, uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego w SZŚ,
Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze konstruuje obszar problemowy ochrony środowiska w ujęciu systemowym, fachowo porównuje podejścia do zarządzania, kompetentnie proponuje wzorce, metodyki, instrumenty zarządzania środowiskiem, uzasadnia uwarunkowania procesu decyzyjnego w SZŚ,
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst): student nie chętnie podejmuje dyskusję omawianych zagadnień, nie potrafi zachować krytycyzmu w wyrażaniu opinii, nie jest zorientowany na wyjaśnianie problemów,
Ocena 3 (dst): student chętnie podejmuje dyskusję omawianych zagadnień, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, w ograniczonym stopniu jest zorientowany na wyjaśnianie problemów,
Ocena 4 (db): student często dyskutuje omawiane zagadnienia, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest zorientowany na wyjaśnianie problemów,
Ocena 5 (bdb): student wielokrotnie podejmuje dyskusję omawianych zagadnień, zdecydowanie zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, zawsze jest zorientowany na wyjaśnianie problemów.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Embros G., Prakseologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, Warszawa 2016, s. 101- 127.
2. Embros G., Ojkofilia jako perspektywa lokalnych społeczności stających wobec powinności ochrony środowiska [w:] Ryszard F. Sadowski, Małgorzata Falencka-Jabłońska (red.), Przyroda wyzwaniem dla kultury. Społeczności lokalne wobec obszarów chronionych, IBL 2021, s. 115-127.
Embros G., Decision-making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection, w: Problemy Ekorozwoju, 2021,16(1), 91-101, https://doi.org/10.35784/pe.2021.1.10; e-ISSN: 2080-1971.
3. Kieżun, Witold (1997): Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza; Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
4. Andrzej Blikle (2014): Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu. Gliwice: Helion
5. Drucker, Peter F.; Śliwa, Anna; Śliwa, Leszek (2009): Zarządzanie XXI wieku - wyzwania. Warszawa: MT Biznes.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Embros G., Prakseologiczne uwarunkowania procesu decyzyjnego w ochronie środowiska, w: Studia Ecologiae et Bioethicae, 14(2016)1, Warszawa 2016, s. 101- 127. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: